|
|
|
|---|---|
RammKoRn |
Någon som vet en duktig verkstad/firma i Malmö som tonar rutor? Kan man få böter eller amärkning i besiktningen om man tonar framrutan? Tack RammKoRn |
|
Jag vet ingen firma... Jag har en polare som åkte di... och allt han fick var en ombesiktning. ______________________________ |
|
|
Man får max ha 15% toning på sidorutorna fram. Men personligen tycker jag det är snyggare med 15% runt hela bilen än 80% på bara bakrutorna, känns lite epa. "You get further with a kind word and a gun, than with a kind word alone" |
|
|
RAMMKORN: jag besiktigade precis min 323a med tonade rutor runt om ( ganska ljus toning runt om ) men det gillade dom inte fick två på sidoruterna fram Jonas |
|
|
Overtuned...Personligen tycker jag att det är klart snyggast att ha 90% på alla utom vindrutan...men då kostar det ju :( (i böter) Mitt liv: Länk |
|
|
Tommy^> Jo det är ganska snyggt det med, men inte särskilt praktiskt nu när det är höst. Med lite otur kan det kosta mer än böter, man ser inte mycket ut om det lite mörkt. En polare tonade ca 80% (mekonomens mörkaste) runtom (ja inte framrutan då förutom en bård längst upp) och han tog bort det ganska snabbt när han svängde ut från en korsning ca 30cm ifrån en gubbe som var ute och gick. "You get further with a kind word and a gun, than with a kind word alone" |
|
|
Låter skumt, använder man en film som blockerar 80% eller 90% av ljuset som några säger här hamnar man på 0% ljusgenomsläpp direkt. En fabriksny sidoruta ligger normalt på ca 75-80% ljusgenomsläpp... Kraven är minst 70% ljusgenomsläpp på främre sidorutor och minst 75% ljusgenomsläpp på vindrutan, ingenting annat! Om en tillverkare av en film påstår att deras film tonar "50%", ska man inte utgå från att man får kvar 50% ljusgenomsläpp. Normalt räcker det att montera en helt transparent film för att ljusgenomsläppet ska hamna under kravgränsen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Hur kontrollerar bilprovningen %-igheten på ljusgenomsläppet? | |
|
På de stationer där en mätare finns mäter man (väldigt få stationer), annars är det en ren bedömning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Finnes det noen måte å bedømme dette selv? Mistenker at sunn fornuft ikke rekker til :\ |
|
|
Använder man någon sorts luxmeter när man gör detta? "You get further with a kind word and a gun, than with a kind word alone" |
|
|
Morten M: Sunt förnuft räcker långt, det säger att det inte är lönt att tona varken främre sidorutor eller vindrutan. Ska man tona så pass lite att man klarar kraven syns det vanligtvis inte alls eller väldigt lite. Overtuned: Man använder en mätare gjord speciellt för att mäta ljusgenomsläpp och slitage på rutor. Den skickar en laserstråle genom ett antal mätpunkter och läser sedan av hur stort ljusgenomsläppet eller diffusionen pga skador är... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Aha, något mer avancerat än en luxmeter då ;) "You get further with a kind word and a gun, than with a kind word alone" |
|
|
Jesperado: Jag gillar inte när det är speciellt mörk toning men skulle ändå vilja ha en lätt nyans mörkare över bilen. Helst mer än bak och bakre sidorutorna. Finns det något jag kan göra av detta? (lagligt) Tycker inte det ser snyggt ut med svarta bakrutor och original fram. Bättre med lagom överallt... |
|
|
Toningen som Asken har/hade på sin 540 var väldigt fin, ska nog ha liknande på min med. Undra vad han hade för ljusgenomsläpp och om det var besiktningsbart på det viset. Min 528i Touring Länk |
|
|
Du får som sagt tona främre sidorutorn ned till 70% ljusgenomsläpp. Det enda lämpliga sätt jag känner till är att få rutorna lackerade. Då kan man lägga på färg gradvis och mäta efter hand. Då kan man tona ned till ganska exakt 70%. Men då bör du också känna till att en ruta med 70% ljusgenomsläpp skiljer sig väldigt lite från en helt obehandlad ruta. Vet man inte att den är tonad lägger man förmodligen inte ens märke till det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.