AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
461

tragedi som fick lyckligt slut!

detta utspelade sig igår..

hade lastat bilen full med polare och var på väg till Vallåkra, kör från metropolen Kristianstad runt lite i 13.00...kommer till Eslöv och svänger höger i rondellen sen händer det! bilen börjar rycka REJÄLT och håller på att dö så jag växlar ner från 5:an till 4:an till 3:an till 2:an, men inget hjälper så vi stannar vid vägkanten och konstaterar att bilen inte går alls....man får dra ca 10-15 sekunder på starten och när den startar så låter det som när man poppar popcorn, så låter det i grenrör, bakom bilen samt i insuget...

jag tänker direkt fördelare, tändspole eller ngt sånt....ringer farsan och förklarar läget (schysst som han är så säger han att han skall komma dit!) och efter att jag har pratat klart med han så startar bilfan och vi lyckas köra upp till en statoilmack och ställa oss....lånar en mejsel i kassan och skruvar av fördelarlocket och konstaterar att allt är i nyskick...

farsan kommer och vi testar lite och får bilen att gå, så vi kör mot vallåkra och farsan följer efter ifall ngt skulle hända...visst fan dör bilen igen, vi bogserar tillbaks bilen till macken, sen packar vi in oss i farsans bil och drar hem (lämnar bilen över natten). När jag kom hem så börjar jag genast forska i vafan som kan ha gått sönder, får tips om fördelare,tändmodul,styrboxen,tändspolen..ser hur pengarna försvinner :(

idag hyr vi en biltrailer på statoil och kör och hämtar bilen....då lyckas jag få igång bilen men den stannar efter en 20 sekunder igen....får iallafall hem den och är glad för det...börjar mäta på lite saker och försöker hitta tändmodulen som jag har fått tips om att den kan ha gått sönder...letar och letar men hittar ingen...fick för ca 1,5 timme sen reda på att Motronic-sprutet (som jag har) har inbyggd tändmodul i boxen och istället har 2 givare, en på svänghjulskåpan och en på vevaxelns remskiva...jag ger mig ut för att mäta upp dessa givarna..

får inte fram något mätresultat så jag antar att givaren är sönder...jaha då får man vänta tills imorrn :(

ser då att plastskenan som skall hålla kablarna fast (dom är dragna ca 1 cm från fläktremmen) har lossnat, så jag börjar följa kablarna, och ser att kabeln till vevaxelgivaren är avskavd! skarvar ihop den och bilen startar direkt! fan va glad man blir! skall köra in till bmw imorrn och fixa ny kabel, denna lagningen är VÄLDIGT provisorisk...dock så har tempmätaren fått spader och har hängt sig i högsta läget :( :( men bilen funkar iaf....dock var det inte lite oförbränd bensin som kom ut när jag väl fick igång den, det rök en del om man säger så...

jaja, om ni har orkat läsa ända hit så vill jag bara säga som slutkläm att det kan vara ett mycket enklare fel än vad man kan tro från början, så ge inte upp!...känns dock rätt tramsigt att jag och polarna missade årets vallåkra på grund av en avskavd kabel :/

BMW, Bayerische Motoren Werke
Paap Reeder
Hej!
Är glad med Dig.

Ibland kan det hända att man får till så fina mek.
MVH /// Paap R
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja vi fick strunta i Österrike och BMW Werke i München i år p g a att min generator pajjade i Frankrike. Så det var bara att masa sig hemmåt. Bilar har för stor makt över ens liv ibland...
Usch

Men en generator borde det väl inte vara några problem att få tag på? Kanske kostar en saftig summa, kommer inte ihåg.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nej det är nog inga problem att få tag på en generator. Fast i semestertider i 40 graders hetta i södra Frankrike så var man föga sugen att meka själv eller övertala nån att laga.
Kom ju hem i alla fall...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.