AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.897

Justera toe in på e36 bakvagn?

Grusse
Mätte lite snabbt toe in:en på den idag och det skiljer ca:10mm!!! Har märkt att bilen sticker iväg åt något håll i bak när man kör över vissa brunnslock med ena hjulet. Sen är det ena däcket mera slitet än det andra i bak, så det tyder ju på att det är något som är fel där bak. Försökte kolla om någon bussning var glapp, men dom verkade ok. Fast det kan ju vara svårt att se när fjädern ligger i spänn.

Så jag undrar om det går att justera toe in på E36:orna? Kunde bara se justermöjlighet på den undre bärarmen(Exenter bulten), men jag vet inte vad den justerar?

Kom gärna med tips om du varit med om liknande.
Mattan
Min uppför sig likadant när jag kör över nån ojämnhet! Börjar misstänka att silentblocken behövs bytas. Den har gått 15k snart, så de e nog hög tid. Har du friska silentblock?
Grusse
Dom börjar nog bli rätt slitna, bilen har gått 20k mil. Men det är inget som klonkar eller så. Men brukar toe in:en ändrar om dom blir slitna? Issåfall är det troligast dom som behöver bytas.
Mattan
Det brukar pratas om en livslängd på 10-12k, så de e kanske läge. Det står överst på min åtgärdslista nu.
Grusse
Någon som vet om toe in ändrar sig när silentblocken är slitna?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Toe ändras om bärarmsbussningarna (som vissa felaktigt kallar silentblock) är dåliga.

Grusse: Om du kikar där bärarmen är fäst i framkant så sitter den med tre bultar, på en av dom sitter det två upphöjningar bredvid. Där sätter man ett special verktyg och vrider så ändras toe, går att göra utan vertkyget men är mycket enklare med.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Grusse
Okej, tack för tipset. Hur ändras toe då, In eller out?
Grusse
Kanske formulerade mig lite konstigt. När bakvagnsbussningarna är dåliga, hur ändras toe då, in eller out?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det kan ändras åt båda hållen beroende åt vilket håll bussningen gett med sig, sedan brukar det ändras under körning. På undre bärarmen justerar man camber.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Grusse
Okej, alltså är det bakvagnsbussningarna som gett sig på min då. Tack för svaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.