AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
557

Jobbigt knirr i kopplingspedalen

järnet
Hej!

Kopplingspedalen knirrar jobbigt när man trampar ner den. Kollade närmre och konstaterade att pedalen är av plast!

Har någon haft detta problem och kommit till rätta med det? Var smörjer man och med vad?
Ro
31
Roggan
740iA-97
Hej Järnet.
Lossa skyddet ovanför pedalerna. Sitter med ett några skruvar. Spruta på ett lämpligt smörjmedel på infästningarna till pedalerna.
Exempelvis ett teflonbaserat smörjmedel eller ta vad du har till hans. Det knirrar från lagringar o fjädrar som håller fast dessa små sakeer......Ha de gott utan knirr.
//Roger

Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Fix that squeaky clutch
Länk

Har inte testat detta själv men det verkar vettigt.

/Hans
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Hade precis samma problem på min -99:a. Gjorde som Bongs länk ovan - funkar bra.
järnet
Få saker är så jobbiga som att fixa saker under instrumentpanelen. Har nu (liggandes upp och ned, böjd och vriden) lyckats få upp armarna under panelen. I munnen en ficklampa, i ena handen en spegel och i den andra en burk 5:56 som tömdes till hälften åt det håll där fjädrarna och övriga prylar satt. 95% av oljan hamnade på alla möjliga andra ställen men lite hamnade även där det skulle.

Nu är det tyst när man trycker ner pedalen.......

Tack för tipsen!

J
Dufvis
Störde mig på knirret på väg till jobbet..hittade denna tråden och bestämde mig för att åtgärda bums. Tror ni inte att den silvriga damen bestämde sig för att inte knirra under hemresan? Jo då..tyst som en mus från pedalen..kanske dom nymonterade kromade kylargallren fick henne på gott humör..
Min kopplingspedal har knirrat i en vecka, och nu stod jag inte ut längre så jag bestämde mig för att försöka åtgärda saken.

Jag kryper under så gott det går med ficklampan och burken i högsta hugg, men hittade inte några skruvar som jag kunde se iaf.

Men jag ger mig inte, knirret "måste" bort ..... så jag tog burken och sprayade på rejält in bakom skyddet och hoppades att det skulle komma åt fjädrarna där bakom skyddet .

Sen satte jag mig i bilen och körde iväg .....han måste ha gillat behandlingen, för nu knirrar han inte längre . :-)))

Tackar för tipsen !

Länk
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
jag hade knirr i våras som jag tydligen stod ut med, gjorde inget åt det men nu är det tyst.. det fixade sig själv.... ha tålamod så slipper ni krypa i bilen som Maria :o)

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Min koppling knarrar...;-)

Två bilar är fler än en..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.