AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.186

325 e36 med eller utan AC?

Du
49
DuCCe_85
BMW M3 E36 - 96
hejsan letar efter en bmw 325 e 36 av tidigare årsmodeller men märkt att de är väldigt få som är utrustade med ac...

eftersom jag ä van vid övriga i familjens bilar med ac så kanske de blir extremt jobbigt varma dagar utan ac?

eller om man tonar rutorna med riktig toning från bvs eller nåt liknande..hur mycket hjälper de?

tips o erfarenheter är välkommna..

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej!
Klart att toning hjälper lite men det går aldrig att gämföra med riktig AC .

Kolla om du inte hittar ett AC aggregat på nån skrot istället och montera själv .

Fast toning är ju snyggt också så kör på både och =))

Föresten säkert nån här som vet nån som har ett AC aggregat liggandes .

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
Du
49
DuCCe_85
BMW M3 E36 - 96
är de inte en hel del pyssel med att efter montera det??
Skulle aldrig köpa en bil utan Ac. Först efter en Europasemester med i snitt 40 grader och enorma luftfuktigheter började jag uppskatta denna finess. Kan inte ens tänka mig hur en bilresa utan klima skulle sluta. Förmodligen skulle jag nog kapitulera efter 10 mils körning.

/D
Att köpa en bil med klima är även ekonomiskt smart. pga andahandsvärdet blir bättre.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, en utan är fullkomligt värdelös. E36 immar igen något grönjävligt, så AC är ett måste. Sitter man fler än två så ser man knappt ut (ej sommartid...).
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo det är ju en del att pyssla med men det är det ju helt klart värt om du inte kan få tag på en bil med AC från början .

Raw power + Turbo
M3 CSL nice
takluckan o rutorna nere funkar också ;)
+ att de är snyggare me taklucka
changco
Köpa en bil från början av 90talet med AC är ju bara dummt, ingen trevlig ac + att när dom går sönder faller andrahandsvärdet orentligt om den är trasig. ne taklucka och rutor ska det vara.
Hubbe325: vad har du för 325a som immar, sånt funkar inte.
re
16
remus
316i -93
Vore intressant med synpunkter från någon som monterat en AC på egen hand.
Är det alltså möjligt? Hänger man på den på vanliga fläktutblåset då. Måste ju installera en knapp till den oxå.
Att man klarar sig utan ac är en kommentar jag endast hör från folk som inte haft ac.
Efter en Europasemester i bil med ac så var det bestämt att nästa bil skulle ha,efter 1år med så kommer jag aldrig att köpa en utan,hade själv den inställningen innan att det går att öppna fönster och lucka.
Tycker idag att det är jobbigt när jag kör lånad bil längre än några mil utan ac,varm fuktig luft blåset på mig,usch!
Angående eftermontering så är det ett projekt modell större,bla värmepaketet skall bytas.
En vän till mig forskade i detta till en mb190(-96-97 nånting)skulle landa någonstans mellan 30-40´.
Fick tag på ett ställe i tyskland som kunde montera för någonstans mellan 15-20´,lyckades dock övertala honom att inte lägga en tredjedel av bilens värde på detta,han bytte bil istället.
Leta upp en bil med ac från början om inte du anser att du klarar dig utan,kan förstås bli billigt om du klarar dig utan.
En bil utan ac är endast het i solen ;)

Henrik
changco
har haft AC nästan hela mitt liv, alltså mina föräldrars bilar, klart är det trevligt under längre resor i värmen men och köpa en bil med gammal ac, usch nej sen kommer reperationer för 15000 nej tack
Det kostar inga 15000:- att reparera ac:n. Reparerade min nyligen gick på ca 6500:-
Byte microfilter samtidigt vilken skillnad!!!
changco
Euromaster: men har man en ac från tidigt 90tal då måste du konvertera den om den har gått sönder, då kostar det ca 15000:- din är ju från -97, annars måste du ju konvertera och ha dej.
Vad det kostar beror ju på vad du måste byta. Euromaster, jag antar att du hade hål på kondensorn ett sådant byte + fyllning av gas och läckagetest (kanske i omvänd ordning då) borde hamna på runt 6000.

Sedan har du ju kompressorn som säkert kostar lika mycket, men där spekulerar jag. En helt pajad AC kostar nog uppemot 15 lök att få fungerande igen.
Jag har kört mycket bil både med och utan AC och självklart föredrar jag AC. Men sååå farligt är det inte att vara utan heller tycker jag. Så länge man håller sig i Sverige så klarar man sig bra. Det är dom där 1-1,5 månaderna på sommaren som man måste ha rutorna nere bara.

Min e36:a har ingen ac och jag har inga som helst problem med imma, oberoende av väderlek. Jag behöver mycket sällan ha fläkten högre ställt än 1:a steget.

Tänk på att ett komplett AC-system säkert väger 30-40 kg. Och att kompressorn tar någon hk. Ingen AC -> snabbare bil! :)
Th
3
Thunder82
325i -92
Om du är intresserad av en 325i - 92 med fungerande AC så har jag faktiskt en till salu.. 49900:- begär jag för den. BVSA. har du nån annan bil för max 5000 spänn så kan jag tänka mig att byta in den också. spelar ingen roll om den är obesiktigad eller defekt.
MVH
Per
070-5248702
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jag fick just prisuppgift på kovertering inkl. torkfilterbyte, det skulle hamna på 2 papp. Så drar det iväg bortimot 15kkr så ska allt rätt mycket vara trasigt. Att AC/ACC-anläggningarna är så hemskt dyra att fixa med ser jag mest som en kvarlevande skröna. Dom har vart väldigt dyra en gång i tiden, men nu finns det så pass många verkstäder som pysslar med det.

Sex på alla fyra, roligast så!
Vad jag diskuterar ovan att det kan kosta 15k har inte med konvertering att göra. Det är om anläggningen är mer eller mindre paj.

At kondensorn pajar av stenar e.dyl. är tyvärr alltför vanligt och då är det 6k som gäller.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag har iaf jätteproblem med imma, kanske beror på microfiltret då. Jag trodde det var hela ventilationen som var kass.
Hubbe: Testa att byta microfilter, så kommer du få två fördelar:
1. Du kommer få skräp nog i form av barr och damm till att elda en normalstor villa i två månader från det gamla filtret.
2. Du kommer helt plötsligt märka att det faktiskt blåser även från sidouttagen på instrumentpanelen, och att man kan få både värme och kyla på fötterna utan att köra fläkten på max!

Kort sagt, det är värt dom stackars 240 kronorna det kostar att byta.. (om du gör det själv, dvs, och det gör du!)

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.