AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.562

Hur montera av framspoiler på Z3?

Sida 1 av 2
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Hej!

Ska mixtra lite med min framspoiler till Z3:an tänkte jag, undrar om nån här har en -bra- utförlig beskrivning på hur sjutton man tar av den? Antar det är en jäkla massa skruv....

Högst tacksam.

/J
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Det är lätt OM man vet hur man gör.... :)

Det sitter två bultar som skruvas loss underifrån. Känn med handen eller lyft lite och kolla. Om du lyser ser du vilken sorts skruv det är, kommer nämligen inte ihåg vad den kallas. Inte coax, utan nåt liknande. Det är även ett par mindre bultar som ska lossas, även de sitter under spoilern. När alla bultar är lossade ska du dra spoiler + krockbalk rakt ut.
Gör inte som jag och börja mixtra med att lossa alla clips som fäster spoilern till krockbalken :)

__
Länk
wolv: Är "torx" ordet du söker?

///M
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
ThaMatzr: Jajjemen, torx! Tack :)

__
Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
..hittade den här tråden, ska plocka fronten idag. hittar fantamej ingen info i TIS:en, länken för "how to dismount complete front bumper" funkar inte. första gången jag inte kunnat få hjälp av den. skulle vilja ha denna demontering lite verifierad, då jag inte har några verktyg "på plats" utan måste ta med. någon son kan berätta mer ingående var bulatarna sitter och vad man behöver för verktyg (förutom en hylsnyckelsats och ett par torxbits)? kanske rentav finns någon med bilder?

ytterst tacksam för svar
328-Johan: Vad menar du med TIS:en? Skulle själv vilja ha någon form av GDS manuel modell Haynes men det finns inte. Är TIS:en något sånt?

/C-A
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Även jag är lite intresserad av att veta hur man monterar av "kofångaren" (ett ord med föga beskrivning av vad den någonsin kommer att få göra).

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Om jag inte missminner mig helt så är det torx med en 8 på man ska använda. Antar att denna 8 står för millimeter, men för att slippa göra bort mig så skriver jag bara 8. Sen behöver man spärrsakft/spärrhandtag och en lång förlängare. Givetvis en hylsa som torx-bitset passari också:- ) Bultarna sitter som sagt underifrån och man bör ha en ficklampa tillgänglig eller liknande. Har för att bultarna sitter i "ett hål i någon balk" så man får liksom sätta förlängaren med torx-bitset "igenom" en balk. det var dessa bultar jag hjälpte wolv med att lossa, så vilka mer bultar det är vet jag inte. Han kan kanske förklara ytterligare...
När dessa är väck så var den hursomhelst väldigt enkel att ta bort. Dra bara rakt ut så kommer den så fint så:- )
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
328-Johan,
Om du väljer huvudgrupp 51 samt undergrupp 11
Så kommer du att hitta lite smått och gott om fronten.

Hans
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jotack, var varit där ett par gånger, men när man klickar på "refer to 51 11 000" så finns den guiden inte. Den enda guiden jag finner är 51 11 001 och den visar var alla clips sitter och hur man ska göra om man har strålkastarrengöringsmunstycken som måste plockas bort. Nog måste väl ändå fronten sitta med skruvar/bultar åsså (dvs att man gör som wolv rekommenderar, bara att jag inte ser var dom bultarna sitter). Ahja, det får bli stora verktygslådan med, ska nog lösa sig.
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Klicka lite på de små hjälprutorna så finner du det. Jag hittar det avsnitt som visar precis hur många skruv som sitter i fronten mm.

Hans
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Det avsnittet har jag inte :( (har 2001-nångting, gammal verre).

Nåväl. Här har det skruvats. Fick dock inte ner den, torxen är en T45:a, minst, kanske tom 50:a, hade inte så stora doningar med mej... Har lossat alla skruvar underifrån och även plockat motorskyddet. Nu har jag de två torxen kvar, men nog måste väl ändå elendet sitta med någonting uppe vid innerskärmen? Ser ingen skruv, men försöker man rubba fronten i dom ändrana så "sitter den" med nånting där, det känner man. [Se bild nedan] Inte behöver man väl riva innerskärmarna (o av med hjul o hela rasket) åsså?

Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
kopiera istället:
hem.passagen.se/meshes/kladd/front.jpg
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Du som ändå skruvar en del, du vill inte ta bilder och ringa in vilka skruvar som ska bort??? Göra en lite guide till hur man plockar bort fronten.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jo det kan jag göra, om jag får av den. Lätt att ta bilder när den är nere också. Men först vill jag gärna ha svar på min ovanstående frågan... Woooolv, var är du mannen?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tjohej, här är jag! :)

Den sitter endast i de skruvar som du redan lossat, samt de två stora torx-bultarna. Trodde också att den satt i innerskärmarna i och med att den sitter så stabilt, men så är inte fallet. Det är ett spår på var sida och det är därför du (som Kidde redan sagt) ska dra spoilern rakt ut när alla bultar och skruvar är lossade.

Hoppas det löser sig!

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Klart det löser sig, grabben! =) Jag är bara så förbannat misstänksam och har man bilen 4 mil bort är man inte speciellt överkåt på att ligga o pendla för att man missat något. GT-fronten fick jag sån bra snits på att den fick jag ner på c:a 2 min när jag gjort det ett par gånger. (den satt med motsvarande antal skruvar och var enklare än M3-fronten att riva ner då den hade ställbar läpp).

Dessa mighty-torxar (är väl minst M8:or) sitter ju bultade i alu. Detta har såklart gjort att de ärjat fast ordentligt och man kommer inte till att värma bra där under. Har riktiga doningar (fasta torx-hylsor) och med ett långt spärhandtag hoppas jag att de släpper fint, men man är ju alltid lite skeptisk till grejjer bultade i alu...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag och Kidde kan intyga att bultarna sitter riktigt ordentligt :)
behöver du veta den exakta storleken på torxen? Kan kolla i garaget i så fall...

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tror det är lungt, har en hylssats mellan T40 och T60, så det fixar sig... Jotack, jag var på den med en stor planskruvmejsel som passade helt perfekt och det fanns inte en suck att lossa den på det sättet =)

Men du, den grejjern man pillar på, är det inte upphängningen till krocksensorn, eller sitter den längre in, den här alubalken är väl bara en liten klenis till just spoilern? Bara en tanke, kan ju bli tråkigt... det är så jobbigt att vilka in ballongen i ratten igen om det skulle hända något... ;)
Jag skall meka bort den bakre stötfångaren, är det ungefär samma tillvägångssätt.

Gott att se att du har kvar M Roadstern Wolv, och Kidde har bytt upp sig ser jag. Skall bli skoj att ses i sommar. Jag filar lite på en meeting.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
wolv: Just det - du är skyldig mig en hylsa:- )) Den gick liksom av. Måste bero på att jag tränat 3 gånger i hela mitt liv och att man därför är för stark...
Skämt åsido. Vi använde oss (jag är så dålig på det här med 1/2" 1/4" osv), men jag tror att vi hade 1/4 och sedan skarvade den ner till den ännu mindre storleken. Den skarvhylsan brast när jag skulle skruva bort den andra torxen. Den första klarade sig, men sen körde vi fast... Det löste sig dock med riktiga verktyg dagen efter...
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.