AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.776

Vibrationer på tomgång (530 DA)

co
48
collbym
530 DA Touring -01
Har haft stora problem med min växelåda och har fått byta till en utbytesväxelåda ,innan bytet hade jag vibrationer i hela bilen på tomgång. detta trodde jag skulle försvinna i samband med växellådsbytet men icke. Det spelar ingen roll om bilen är kall eller varm eller om driven ligger i eller inte. tittar man på motorn verkar den skakar en hel del på tomgång och om man varvar upp till ca 1500 varv försvinner det helt.
Jag har kollat motorfästerna och dom verkar vara hela. Jag har en fundering om kanske en spridare hänger sig på låga varv ???

Någon som kan ha några tips om vad det kan vara ????
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
HAr du milhistorik på bilen? Antar det. Min bil 540-98 vibrerade vid 13k mil. Då bytte jag motorkuddarna samt lagringarna till kardanen, resultatet blev väsentligt bättre.
Mvh
Asken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan behövas en inställning av dieselpumpen, du har eventuellt för låg tomgång som orsakar vibrationer. Prova att stänga av AC:n helt så kanske tomgången höjs. Vi har problemet på vår 525TDS Touring -96. Stänger man av AC:n så blir det något bättre.
co
48
collbym
530 DA Touring -01
Vibrationerna uppstår endast när jag står still eller enbart rullar sakta utan att gasa med tex driven i. Om det är fel på någon utgående axel borde detta väl kännas mer när man kör?

Kan man kolla dieselpumpen och om spridarna ger rätt tryck via DIS ?
Har också funderat på om kompet är fel i någon cylinder, men då borde man känna att bilen är mycket svagare.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
530d har common rail, du bör göra en mängddifferansmätning. Då får du fram vilken injektor som är på gång.
Kolla med närmsta Boschservice eller BMW service
Göran Dieselmeken Lindgren
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Har det löst sig med dina vibrationer?
Har samma problem som du beskriver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.