AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.096

Vattenpump havrerad eller lagret? (v8)

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
För första gången sedan jag köpte bilen fick jag äntligen problem!
Bilen började vibrera kraftigt utan någon förvarning, men det kom vid 90Km/h släppte gasen till 70km/h! det slutade sedan gasade jag till och det började vibrera igen!
Körde in på en P! Kolade första att alla hjulen var åtskruvade och det var ok!
Började körta igen och redan vid 40km/h började det vibrera igen släppte gasen och det fortsatte och plötsligt slutade det! Hade inte kommit så långt förren det var en till P!
Under tiden jag rulade det in på P så hördes något konstig från vobblande framifrån! Stängde av motorn Och öppnade huven, inget verkade konstig där! Startade bilen igen och då var allt som det skulle! Fick be frugan gasa lite, händer inget inte föören efter några försök så började det!
Fläkten framför kylaren började gå konstigt liksom den ville sticka iväg någonstans! Frugan stängde av motorn snabbt!
Kollar på drivremmen och den sitter lite snätt! rycker i fläkten och den rör sig lite åt sidorna!
Vad kan det vara??????
Vattenpumpen behövs bytas??? eller är det lagret som har gått???? men då måste väl vpumpen bytas eller??
Inget kylarvatten har börjat läcka eller så!!!
Vad kostar det byta på verkstad???? pumpen kostar ju inte mer än 1100kr! måste hela kylaren tas bort????
Som tur fick jag hjälp av bekanta och som bogserade bort bilen av bärningsbil! När brukar vpumpen gå????

MvH Bmw 4-ever

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ursäkta stavningen!

MvH Bmw 4-ever

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
"För första gången sedan jag köpte bilen fick jag äntligen problem!"

Du sa att du äntligen fick problem???? Du vill inte byta bil med mig eller så va? Jag har problem åtminstonne 1 gång per 2 månader.... snålt räknat! :-)

Jag har en M50 motor och V-pumpen på den är av plast = den går sönder lite då och då. När min gav upp så hade den ändå hunnit med 19 000 mil. Inget kylarvätska läckte för mig heller, men det lagret som hade skurit och det märktes genom att vattnet inte pumpades runt i motorn = motorn började koka på mindre än 30 sekunder (från att ha varit kall). Men din bli blev väl inte varm eller?

Jag bytte V-pump på min och då fick jag betala:

pump 480 kr
arbete 500 kr
glykol 150 kr

Mellan V-pump och fläkt så sitter där en viskokoppling som kopplar till/från fläkten, det kanske är den som blivit lite kinkig???

Nu har vi lite olika motorer i våra bilar men jag hoppas att detta hjälper lite iaf.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Td
38
Tds
525tds touring-95
Om det är vattenpumpen som är dålig byt då till en piratpump med gjutet pumphjul Original BMW har pumphjulet av plast (hur jäv.. dumt är inte det kvalitetsbilar?????) jag börjar undra vad det är för skräp jag åker omkring i.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
När min vattenpump packade ihop och dog så glappade fläkten så mycket att den rev med sig vattenslangen till kylaren och fläkt kåpan. Som tur är klarade sig kylaren som ett under.

Fläktkopplingen brukar inte glappa på det sätt som du beskriver.. i alla fall så påverkas inte remskivan.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ja jag har haft tur med bilen tycker jag, så därför säger jag äntligen! Tempen på vattnet låg på mitten hela tiden så den kokade inte, men hade jag kanske kört lite längre så kanske skulle den börja koka! Men som tur gjorde den inte det!
Bader; det var därfär jag inte vågade köra med bilen för man visste inte om det kunde skada kylaren och sånt!
Mugge; Vilken årsm på 525 har du???
Min förra 525 när den importerades år 2000 hade då gått 16000mil och idag står den på 20000mil och än så länge rullar den utan problem! Visst man har fått byta klossar, skivor och gjort service på den men inget alvarligt! jo en kylar slang fick man byta på den!

MvH Bmw 4-ever

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en 92:a...

rätt mkt av det jag har bytt är visserligen slitdelar eller så har det orakats av folk som inte kunna skilja på min och deras bil.

Det har blivit, nya scilentblock, koppling, pendelstag, avgassystem, v-pump och sen har jag reparerat LKM enheten så jag har passerat 10 000 kr i reparationer iaf under detta år som jag ägt bilen.... :-/

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
ja ja.. det är lätt att passera den prissuman.. men det possitiva är att när man har fixat med bilen ett tag så klarar man av de enklare reparationerna, man vet vad som är bytt och vilket skick bilen är i övrigt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är väl samma grej som hände med min 528 i vintras, totalras på lagret i vattenpumpen, dagbok 03-03-25. Det läckte inte speciellt mycket vatten trots att lagerrullarna låg på plasten under motorn. Bara att byta pump, byt även termostaten om du ändå håller på att glöta med kylarvatten, om du inte bytt den nyligen.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
jag bytte vattenpumpen skälv.
Det är inge större problem att byta den.
Men det går ett vatten rör till bakre delen av motorn försök att inte ta bort det röret
det var ganska pillrigt att få dit det
Kylaren behöver du inte ta bort men remmar och kåpor ska bort.
obs det sitter en skruv som det är trångt att ta bor
vid demontering lossa den först
vid montering ta den som nummer två i skruvföljden
Det tog ca 3½ timma
lycka till

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
ok jag fick tebaka min v8 i torsdags efter middag!
det blev 3000 kr med allt inkl. en ny fläkt/kylar kåpa! så nu går den igen! Man känner sig låst när man inte har bil!
Tack för hjälpen!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.