|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på en BMW320 touring (1999-2001), den är bakhjulsdriven eller? Någon som vet vikter etc tänkte dra husvagn. Någon som har något att tillägga vad äller den modellen? Tacksam för tips och idéer. Tackar på förhand. /Mats | |
|
Japp, i stort sett ALLA modeller som BMW tillverkat är bakhjulsdrivna (vissa är dock fyrhjulsdrivna). Tänk på att 320 (E46) fr o m 2001 kom med den lite större motorn på 2.2 l och 170 hk jämfört med tidigare årsmodeller (2.0 l och 150 hk). roadZter |
|
|
D-Z:Gult kort? Varning eller? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Wendtan: Vad menas? Har du testat och sökt eller? Jag är en icke BMW ägare nu och funderar på en, men frågan är om detta är rätt forum att få svar på sakar och ting? |
|
|
matein: wendtans inlägg var menat till mig. D-Z = DanneZeta. wendtan: Japp... roadZter |
|
| OK, jag undrade lite... | |
|
Ett tips bara.. 320's motor drar bäst på lite högre varv.. Kanske inte så kul att tokvarva om du skall dra husvagn. Kanske borde gå något år bakåt i tiden, och ta en 325'a? Missförstå mig inte nu, det är en fin motor, men den har inget riktigt vrid i botten! Vad gäller vikter är jag inte säker, men är det inte så att BMW's 3-serie i allmänhet kan dra ganska mycket? // Björn |
|
|
alien: Gäller dina synpunkter både 150hk + 170hk-motorn? matein: Om du skall satsa på en starkare bil så tycker jag att du skall fortsätta att titta på E46 fast 325iT istället (om ekonomin tillåter). Den här kanske kan vara något: Länk roadZter |
|
|
Dock inget drag på bilen i min länk, men det går ju att eftermontera... ;) roadZter |
|
|
Skall man dra husvagn tycker iaf. inte jag att någon av bmw s små raka sexor är något att ha. Varför inte en 530 eller 540 med v8:a ? de drar bra även på låga varv. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Matein: Här är draginfon för 329 Touring. Vikt Tomvikt EU 1520 (1555) kg Tillåten totalvikt 1985 (2020) kg Tillåten last 540 kg Tillåtet axeltryck fram/bak 910 kg/1135 kg Tillåten taklast 75 kg Tillåten dragvikt, obromsad 720 kg Tillåten dragvikt, bromsad till 12 % stigning 1600 kg Tillåtet kultryck 75 kg Volym i bagageutrymme 435-1345 liter Men precis som de konstateras ovan komer du få plåga 320n ganska mycket på högre växlar i uppförsbackar osv. Min rekommendation är att titta på en 325 eller varför inte en 328 som finns from 99. Den motorn är klart mer potent på lägre varv.. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Ursäkta de ska givetvis stå 320 ovan och inte 329. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
| Wendtan: Tackar för fakta. jag tror oxå på 325 el 328. Idag kör jag en 9000 aero och det känns svårt att byta ner sig i prestanda.... Vad menas egentligen med vikterna inom parantes och de utan? Det vore perfekt med totvikt på <2000 samt tjänstevikt på >1500, då klarar jag mig med B-körkort fortfarande... | |
|
De brukar vara så att vikterna inom parantes gäller Automat. Och de utan Manuell då. Jag kan bara rekomendera 328an som verkligen gör sitt arbete under huven med bravur. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
För mer info om de olika modellerna titta här under nya bilar-tourning-motorval-teknisk spec. Länk Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
matein, om du ska dra mycket kan det vara idé att titta på bmw:s dieselmodeller. Framför allt 330d är en liten juvel om den ryms i din budget. 320d fungerar också. Och välkommen till forumet! My Bimmer is my mistress |
|
|
Tretretti: Tack för tipset, men tyvärr väger 320d lite för mkt, närmare bestämmt 5 kg för mkt i totalvikt....jag måste vara under 2000 i totalvikt om man ska gå efter reglerna. Wendtan: Tack för länken, jag kollade lite men vad gäller egentligen med modellerna, 328 slutade den 2000? Är efterföjlaren 325? |
|
|
328 (193 hk) efterträddes av 330 (231 hk) 2000, modellår 2001. 323 (170 hk) efterträddes av 325 (193 hkr) vid samma tidpunkt. My Bimmer is my mistress |
|
|
Precis som 330 skriver. 328 efterföljdes av 330 som är en riktig juvel. Bättre bottenvrid och ett lite annat temprament än 328. 328 Har 280 Nm och jag tror 330 har 300 Nm. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.