AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
6.812

Är det olagligt med blåa eller röda Angeleyes?

Sida 3 av 3
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hur var det med neonljus under bilen?
Ett par "enkla" frågor:

1. Får man ha det monterat under bilen utan att köra med dem påslagna?
2. Får man koppla en strömbrytare till den så man kan slå på dem om man t ex. kör hemma på sin tomt?
3. ...men man får alltså inte köra med ljuset på allmän väg eftersom det är olagligt så man får slå av ljuset om man ska ut på vägen?

/Hammar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1. Nej.
2. Nej, se svar på fråga 1.
3. Nej, se svar på 1 och 2.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det råder alltså ett totalförbud på att ha dem monterade på bilen öht?
Då lägger jag de planerna på hyllan... ;-)

Tack för svaren Jesperado.
(Jag misstänker att du har svarat på frågan förut ett par gånger?)

/Hammar
Svärd
En till neonfråga då när tråden ädå är färsk: Får man ha lysande neon i bilen eller är det också tvärstopp??

Jeppe: Är det jobbigt att be dig förklara varför det inte änns får sitta monterat, utan att lysa.

///Martin

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att det inte är tänt under färd är det tillåtet med valfri belysning i kupén. Det får inte heller störa övrig trafik...

Jag har inte skrivit reglerna, så jag kan bara gissa.
För att förenkla lagtexterna gällande beslysning har Vägverket valt att beskriva de typer av belysning som är tillåten/förskriven och förbjudit resten, istället för att göra tvärtom...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

STi
Är det olagligt att eftermontera angeleyes på en e46a?
M-
110
M-Olo
328i -99
Jag har monterat angeleyes på min e46:a och besiktade dagen efter utan några problem.

Bytte hela lyktan, CCFL-angel och E-märkta.

A brilliant mind trapped in the brains of an idiot.
Jepp, det kan gå bra att besiktiga, flera gånger till och med, sen kan det bli nerslag nästa gång osv, utan att man kan klaga på detta, tyvärr. Reglerna är klart och tydligt skrivna, varje förändring ...osv av lyktorna från det som bilen är godkänd med är otillåten. Det är som alltid när det gäller bedömning som görs av människor, inte robotar, ingen exakt vetenskap.
Man prioriterar osv, det är sällan man går in och kollar på detaljer som typ av ljuskällor osv, det tar kanske för lång tid osv.

FP
M-
110
M-Olo
328i -99
Ja jag antar det. Skulle också tro att man som besiktninsman gör en bedömning av kvalitétsintryck av t. ex. lyktor, vad de ger för ljusbild och så vidare. Men det är min gissning.

Så länge det funkar är det välan ok, en bra idé är att spara orginallyktorna på en hylla i garaget tills den dagen det blir ett nerslag.

STi
Tänkte montera ccfl ringar från xenonkungen. Deras pro ringar. Men det är inte helt lagligt då. Synd då det är så fint.
M-
110
M-Olo
328i -99
Kan ju tillägga det att den besiktningsman som godkände min bil var rigoröst noggrann i alla andra avseenden. Han tom hjälpte mig att justera in lyktorna. Vet inte om det säger något om hur allvarligt man tar på sådana här saker.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.