|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Alla bilar kan skruvas. Så har det alltid varit i alla tider och kommer så vara. Det enda vi konsumenter kan göra är att rikta kritik gentemot tillverkare. Det finns inget egenvärde i att gnälla på enstaka småfifflare, dessa försöker bara "överleva". (usch vad fult det lät) Nej på tillverkaren, det skall inte gå att stjäla bilar med skedar, det skall inte gå att backa mätare etc. I förlängningen kommer alltid konsumenten att få betala priset av dåliga system. Se bara till alla som köpt mätarfuskade bilar. När dessa nu skall sälja i nästa led får de inget för dem, vilket kan tyckas som ok då de bevisligen gått långt och ej heller skall kosta mer. Surt men sant. Vad som verkligen är tråkigt är ju de som köper "riktiga" ej fuskade bilar. Dessa individer är ju de som blivit riktigt grundlurade. Inte gjorde de en bra affär(läs: köpte billigt och därmed haft en låg kapitalkostnad) och inte heller fick de något för sin bevisligen jättefinabil när den säljs. Detta enkom för att "svensson" anser att bilar skall kosta som den lägst värderade som finns tillsalu (eller i närheten av denna om den är riktigt billig) Hela marknaden kommer på detta sätt att totalhaverera med följd att ingen kommer attköpa nya bilar mer eftersom beg marknaden kommer att vara i det närmaste död. Där finns bara kunder som utgår från att allt som säljs är gammal skit utan värde och som garanterat är fuskat alternativt allt som finns är ok men det skall underinga omständigheter kosta mer än den sämsta. Ingen kommer ju att vilja sälja sin bil. ( appocalypse now) |
|
|
Otto von Diesel: Citat: "Det finns inget egenvärde i att gnälla på enstaka småfifflare, dessa försöker bara "överleva". Det finns gott om pensionärer ute på kvällarna som jag lätt skulle kunna råna och på så sätt dryga ut min kassa lite, men jag låter ändå bli. Tycker man kan kritisera tillverkaren till viss del. Det borde ligga i deras intresse att det inte fifflas med deras andrahandsvagnar med sämre andrahandsvärde som följd. Men det stora problemet är moralen som inte finns bland många bilhandlare som istället väljer att blåsa sina medmänniskor med vanligt arbete och som behöver "slita" lika mycket som de själva. Tycker också att polisen borde ta tag i det här problemet som är stort nog redan nu, men det kan man säkert titta sig i daimkrysset efter med dagens underbemanning. Hörde på radion igår att det ofta inte finns tillräckligt med poliser för att hänga med ambulansmän med ut på fältet de gånger det är hotfulla situationer, exempelvis misshandelsfall. |
|
| Skrev å att de(uch vad fult det lät) för jag var medveten om att det låter hemskt. Med lik väl, ge inte på småhandlaren (mer än ödvändigt ) det löser ju aldrig något. Sålänge medel finns kommer det att fuskas, samma i alla brancher. Hur många byggare har inte fuskat, stora som små, hur många anställda har inte stulit på sin arbetsplats, hur många lastbilchaufförer fifflar inte med mätarkort etc. etc. Vi har systemfel i branchen, det är det jag menar, detta legitimerar inte mätarfusk men de som gör det är barn av tid. Detta hade inte varit ett problem om tillverkarna tagit sitt ansvar. Sen har konsumenter alltid en undersökningsplikt, den sträcker sig längre än att kolla ställningen på instrumentet. | |
| Skrev å att de(uch vad fult det lät) för jag var medveten om att det låter hemskt. Med lik väl, ge inte på småhandlaren (mer än ödvändigt ) det löser ju aldrig något. Sålänge medel finns kommer det att fuskas, samma i alla brancher. Hur många byggare har inte fuskat, stora som små, hur många anställda har inte stulit på sin arbetsplats, hur många lastbilchaufförer fifflar inte med mätarkort etc. etc. Vi har systemfel i branchen, det är det jag menar, detta legitimerar inte mätarfusk men de som gör det är barn av tid. Detta hade inte varit ett problem om tillverkarna tagit sitt ansvar. Sen har konsumenter alltid en undersökningsplikt, den sträcker sig längre än att kolla ställningen på instrumentet. | |
|
Skick före mätarställning !! En välvårdad men skruvad importbil kan många gånger vara finare och bättre än en sniken svensksåld med motorolja från biltema och bromsklossar från Claes Ohlsson.... Bedöm skicket och inte miltalen så strikt. En välvårdad BMW går kanske 40,000 utan problem vilket inte är fallet med andra bilar typ japanare etc Typ en svensksåld 520i med plysch, manuell och utan metallic som gått 8000 mil efter 8 år och är sönderrostad av allt vägsalt här uppe och alla snikdelar som man ersatt orginal med, mot en 15-20,000 milare med navi och allt som är skruvad till 8,000 och har varit servad på BMW i Munchen med allt vad orginal heter. Jag köper i allafall hellre en skruvad 523i eller 528i med all utr i bra skick än en sniken 520i enligt ovan för samma pris. Jag skulle även kunna leva med att inte veta exakt hur långt den gått om så vore. Dock skulle jag aldrig köpa en utan att ha testat den relativt ingående och hissat upp den etc men det är en annan historia. Vill man ha hängslen, svångrem och blöja - gå till BMW Solna och köp en ny ! Danne |
|
|
Otto von Diesel: Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med till 100%. Det finns inga elektroniska livremmar till rimligt pris som inte går att knäcka, tyvärr... Man kan göra det svårare än det är idag, kanske och förhoppningsvis såpass svårt så att det inte längre lönar sig. Det är bara att hoppas. Problemet är folks avsaknad av samvete, heder och empati. Många skiter fullständigt i om de försätter en person i konkurs med allt vad det innebär, bara de tjänar 20k extra och inte åker fast, vilket mätarfifflare uppenbarligen inte gör. Det moraliska problemet är väl svårt att göra något åt på kort sikt, men jag tycker att vår polis borde intressera sig lite mer för bilskojjarna. Som det är idag kan de härja fritt. Daniel75: Man kan inte förvänta sig att Gärd, 61 år, ska lusläsa importguiden på BMWPower och åka till närmaste GDS-hall med sitt objekt och undersöka den undertill, syna fronten efter stenskott, kolla ratta och pedaler för att se om slitaget är rimligt samt riva bort lister för att leta efter rost etc. etc. Ska inte en varas deklaration vara korrekt? Hade funnit dig i att riva förpackningen till varje matvara du ska köpa för att på lukten känna ifall datummärkningen är bluff? Hur kan du fösäkra dig om att det finns rätt innehåll i mjölkförpackningarna? __ Länk |
|
|
Daniel75: Glömde.....jag håller med dig i det du säger, att en bil som gått längre inte nödvändigtvis är finare än en lågmilare. :) __ Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Time out Boys! Fråga nr 1! Jag skulle gärna ta del av den undersökning som finns som faktiskt (svart på vitt) statistiskt visar att det förekommer mer mätarfusk med importerade. Det är ju tydligt att det förekommer en sådan undersökning då de flesta här nämner %-tal hit och dit. En länk någon? Fråga nr 2! Är det verkligen "tysken" som skruvar. jag hade för mig att det är den firma som importerar bilen som står för det så rent tekniskt är det en svensk som skruvar. Jag har ganska gedigen erfarenhet av tyskar och deras "oskrivna regler". En tysk skulle aldrig hålla på och skruva av den anledningen att han/hon är för stolt för det. Dessutom är det betydligt hådare straff i DE för sådant (civilrättsligt). Påstående nr 1! Mätarskruvningens dilemma är inte att det finns de som gör det utan det är slappheten hos alla köpare. Hade köparna varit lite mer aktiva så hade det sålts betydligt färre fuskade bilar. Hur många gånger hör man inte att typ "-Hej! Jag skulle vilja provköra en 2.2 L bensinare. - Tyvärr! Vi har bara en disel hemma". Trots det så säljs det en jädra massa med bilar. Jag blir inte klok på hur oseriösa de flesta köparna verka vara. Jag hade tidigare en importerad MB. När jag skulle kränga den så kom det en kille och köpte den rakt av. Inga frågor om miltal. Inget M-test utan: servicebok och den känns bra. Jag tar den!!!!! Då är det inte undra på att det fuskas. Jag tycker att det är vår skyldighet att kanske tillsammans med BMW SE och andra företag och organistaioner att försöka lyfta upp och formalisera den här frågan. Kanske dra igång en kampanj (nationwide) om mätarfusk så att fuskarna får det betydligt sämre. Jag tycker det är väldigt olyckligt att importerade skall få sådant rykte då jag personligen ser det som en guldgruva med avseende på att det finns ett sådant otroligt utbud utanför "lilla" sveriges gränser och att det är roligt med ett enat europa där man kan ha fri rörelse med varor och tjänster. Nä! Upp till kamp. |
|
Otto von Diesel: Konsumenten behöver inte göra mer än att kolla mätarställningen som står angiven i kontraktet. Stämmer inte den motsvarar inte varan det säljaren har angivit. Svårare är det inte. Kolla gärna med ARN. Det finns flera fall där mätarfusk klassas som ett dolt fel och är således säljarens ansvar. För övrigt har konsumentköplagen skärpts för att göra det svårare för oseriösa näringsidkare. I enighet med konsumentsköplagen 20§ behöver inte ens köparen bevisa att felet fanns då varan inhandlades. Kan inte säljaren bevisa motsatsen är han torsk. Således är det mycket svårt för bilhandlare att sälja defekta bilar utan att ange felen för kunden vid köp. Daniel75: Är inte det bästa att köpa den fina, välutrustade och tillika mätarfuskade bilen till det marknadsmässiga priset? Anledningen till att bilar skruvas tillbaka är för att höja dess värde. Köper Du en bil med 8000 mil på mätaren och 15000 mil i verkligheten så får Du också betala för att det är en "lågmilare". En ofuskad 15000-milare är billigare. Om Du dessutom upptäcker att bilen mätarfuskats efter Du köpt den så är Du skyldig att uppge det vid försäljning. Annars begås bedrägeri. |
|
|
Kävlingepågen, SOLO m.fl.: Jag tror knappt mina ögon. Visst, jag råder alla som inte själv kan att ta med en kunnig person som kan gå igenom en bil. Det är ett måste som det ser ut idag med alla som fuskar. MEN jag lämpar f-n inte över ansvaret för det här problemet på köparna!! SOLO, är du bilhandlare? Då anser ni också att lättklädda flickor som går igenom en park efter mörkrets inbrott får skylla sig själva om de blir våldtagna? __ Länk |
|
|
Bjoerck : Detta är rent hypotetiskt nu.... Hur bevisar köparen att jag upptäckt det efter det att jag har köpt den ? Jag kan ju inte uppge något som jag inte kände till. Intressant rättslig fråga.... Även om jag köpt den i "god tro" (dvs jag trodde köparen att den var okay och kunde/hann/ville inte kolla), hävdar för min köpare att jag inte känner till det/kände till det även om jag gör det och blånekar till att jag fått reda på det, hur skall man bevisa att jag som säljare visste det när jag säljer den vidare ? Jag kan ju bara informera om fel jag känner till och erkänner att jag känner till ? Det är ju inte straffbart att vara idiot och inte kolla t ex ev milskruvning innan man köper bilen eller ? Om man inte har brytt sig om att kolla eller bara anar att den är skruvad och inte uppger det så är det ju inget uppsåt eller hur ? Man vet ju inte faktiskt ?! Har man en servicebok (som vi antar vara fejkad) som man fick med vid inköpet från Tyskland och stämplar den korrekt och kör som vanligt och sedan säljer den vidare så har man ju gjort det man kan ? Man har ju inte skruvat den själv så man kan ju inte gärna lastas för något man inte själv har gjort eller känner till ? Skulle det vara så, så skulle hela bilhandlarindustrin falla ihop för alla eventuella dolda fel som kan tänkas uppstå i all framtid ?! Då skulle det ju vara livstids garanti på allt, vem skulle vilja sälja något då ? Resonerar jag fel nu ? Danne |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Wolw! "Då anser ni också att lättklädda flickor som går igenom en park efter mörkrets inbrott får skylla sig själva om de blir våldtagna?" Givetvis inte! Även fast fler och fler tingsrättsdomar lutar åt det hållet. Jag ber om ursäkt för min otydlighet. Vad jag menar är att det har ju hittills ej bevisligen fungerat att lägga (moraliska) ansvaret på bilförsäljarna eller hur. Då måste vi ta till andra metoder. Givetvis skall det juridiska ansvaret fortfarande ligga hos säljaren men att jag menade att det moraliska ansvaret kanske skulle flyttas över till köparen om inte annat i brist på andra förslag. Det fungerar inte med att skärpa lagstiftningen helt allena. Utan skall det få full genomslagskraft bör det kombineras med annat. Jag skriver även att vi "upplysta" gemensamt kanske skulle hjälpas åt. Ett alternativ (förslag) är att öka medvetenheten hos normalköparen så att den känner ett större ansvar i bilköpet och därigenom "sätter" åt fler mätarfuskare = färre skruvade. Att bara köra på moralen funker ej heller då det finns aldeles för höga ekonomiska värden i branchen. Sätter vi en moralisk press på det "synliga" fusket kommer fuskarna bara att bli mer sofistikerade därför behövs det en kombination av åtgärder. |
|
Är det inte en överdriven rädsla för mil på bilarna som skapar problemet!? En en bil som känns som ny men har gått 15.000 mil sållas bort för att det är många mil är ju bara okunskap från en köpare och oss som ägare. Det är ju den rädsla som gör att det kan finnas motiv till att skruva bilen för den som har tvivelaktig moral. En bil som gått 5.000 mil på kälskadade grusvägar kan ju vara totalt slut men skulle i allmänhetens ögon vara ett mycket bättre köp! Det är som om man ska blunda för i princip allt vad skick heter och endast via mätarställningen avgöra om priset på bilen är rimligt!! Så svårt är det inte att kolla hur långt bilen gått i historien och skulle bilen ha en tvivelaktig historia så måste man ju våga låta bli att köpa den bilen!!! En annan fråga som jag kom att tänka på...SBP noterar mätarställning vid besiktning men vad händer om bilen där har gått mindre än vid föregående besiktning? Finns det ngt varningssystem? |
|
|
Otto von Diesel: Konsumenten behöver inte göra mer än att kolla mätarställningen som står angiven i kontraktet. Det var ju det jag sa , köparen har undersökningsplikt. Kolla det som "rimligen går att kolla" Tidigare ägare etc är ma å skyldig att kolla. (fick i alla fall jag lära mig när jag läste juridik) Kan ju ha ändrat sig sen dess. ;-) Och ja konsumentköplagen har ändrats till det du säger: men vad innebär detta, köparen behöver ej styrka att felet föelåg vid köpet.. ?? Kan nu en kund backa mätare och processa mot en säljare ?? Inte... däremot kommer troligen beg priset att gå upp då säljare inte kan ta 56000 för en ok (fuskad) 530 94 touring längre. Gör han det och nisse nit kommer åkandes och upptäcker att han är lurad kommer säljaren att får ge tillbaks a shitload of money. Alternativt kommer man i domstolen att komma framtill att" fine fäljaren vet" alternativt inte vet om att bilen rullat ca 29000 mil och inte 12800. Detta borde även en någorlunda intelliget familjefar / spoilertokig 19 åring å kunna lista ut. Bil en skulle inte stå på en grusplan i Målilla och kosta hälften av vad den gör på BMW i solna om det inte var något fel. I detta fall kommer priset inte at gå upp men ansvaret kommer likväl att ligga på kund. Lite ansvar tack. |
|
|
Otto von Diesel: Konsumenten behöver inte göra mer än att kolla mätarställningen som står angiven i kontraktet. Det var ju det jag sa , köparen har undersökningsplikt. Kolla det som "rimligen går att kolla" Tidigare ägare etc är ma å skyldig att kolla. (fick i alla fall jag lära mig när jag läste juridik) Kan ju ha ändrat sig sen dess. ;-) Och ja konsumentköplagen har ändrats till det du säger: men vad innebär detta, köparen behöver ej styrka att felet föelåg vid köpet.. ?? Kan nu en kund backa mätare och processa mot en säljare ?? Inte... däremot kommer troligen beg priset att gå upp då säljare inte kan ta 56000 för en ok (fuskad) 530 94 touring längre. Gör han det och nisse nit kommer åkandes och upptäcker att han är lurad kommer säljaren att får ge tillbaks a shitload of money. Alternativt kommer man i domstolen att komma framtill att" fine fäljaren vet" alternativt inte vet om att bilen rullat ca 29000 mil och inte 12800. Detta borde även en någorlunda intelliget familjefar / spoilertokig 19 åring å kunna lista ut. Bil en skulle inte stå på en grusplan i Målilla och kosta hälften av vad den gör på BMW i solna om det inte var något fel. I detta fall kommer priset inte at gå upp men ansvaret kommer likväl att ligga på kund. Lite ansvar tack. |
|
|
Det är nära på omöjligt att göra oskuvbara mätare. Minnsegoda läsare kommer säkert ihåg att när elektroniska mätare kom så var en av de stora fördelarna med dessa att de inte kunde manipuleras. Kommer ni ihåg? :) Bedrägeri mot privatpersoner i Sverige, och milskruvning är solklart bedrägeri, är inte något som beivras med någon större iver av domstolar och därmed polis. Antar att det är den styrande maktens inställning till äganderätten som skiner igen här... dvs allt ditt är vårt. Det går inte att göra upptäckter ogjorda, som att det går att livnära sig på import och mätarfusk. Slutsatsen därmed är att här finns en lysande affärsmöjlighet för den som orkar. I och med att Sverige dessutom har en extremt långtgående offentlighetsprincip så blir det ännu en smula lättare. Idén är inte min så jag tar inte åt mig av äran. I Storbrittanien finns ett företag - HPI - som säljer begbilsupplysning. Lite som UC's kreditupplysning men för bilar. Fusk med bilar i Storbrittanien är en miljardindustri med en sådan omfattning att det får Svenskt fusk att likna dagis men jag tror den skulle vara ännu större utan HPI. HPI samlar in information om bilar ur diverse informationssytem. Bl. a. så kan man frivilligt uppge mätarställningen när man betalar vägskatten, samt att den läses av vid besiktningen som i Sverige. Detta tillsammans med andra källor som bilregister samt försäkringsbolagens genemsamma register över diverse skador ger en tämligen rik informationsmängd. Nåväl, till idén, deras idé. De säljer rapporter till allmänheten via webben. Bl.a. kan man på vissa bilannonssiter (autotrader.co.uk) länka sin annons med en HPI rapport man köpt så man visar den för alla tilltänkta köpare. Dessutom är de nära kopplade till den huvudsakligen legitima delen av motorbranchen. Naturligtvis är de inte perfekta men när det uppdagas att de missat fusk med mil, chassi nummer eller nåt liknandne så är det lite nyhetsvärde i det så det låter ju bättre än den Svenska Vilda Västern. Som jag ser det så vore det synnerligen möjligt att börja sälja en tjänst av detta slaget i Sverige. De flesta här på forumet låter ju som bergsäkra presumtiva kunder ;) Finns ju heller inget som hindrar att detta görs på importbilar i samband med att de registreras, dvs att man tar reda på historien för importerade bilar innan importen i samband med intaget. Jag är inte på något sätt affilierad med HPI förutom att jag köpt deras tjänster ibland är det väl bäst att klargöra också. För den som vill veta mer om HPI, se Länk Enda risken med att dra igång nåt sådant som detta är väl att vakna med ett hästhuvud i sängen en morgon... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.