|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
...Sen är ju frågan i en moralisk aspekt, ska man berätta för t.ex. grannen när han kommer hem med sitt nyförvärv att hans bil antagligen är skruvad eftersom där han köpte den har vissa frågetecken omkring sig?! Har själv råkat ut för detta i vintras då en granne kom hem med en diplomatblå 540 touring (nyimporterad) från en "välkänd" firma i Järfälla (stod på reg.plåtshållaren) som man såg på långt håll att den gått betydligt längre än vad som stod på bilens mätare och grannen fick den "billigt", jag valde att inte säga nåt, rätt eller fel..? Motivationen var att jag kanske skulle uppfattas som besserwisser eller svensk avundsjuka (som jag inte lider av) M V H Stephan _____ Länk |
|
|
Jag tycker rent spontant att "allt" som gått mindre än 2500 mil per år ÄR skruvat. Visar en bil mindre än 2500 per år så skall det verkligen upp till bevis för att jag skall tro på det. sett så många som blivit blåsta , bilar som gått strax under 10 000 mil men visar fel och brister som normalt inte kommer förens vid 20 000 mil. blir ju en helt annan sak så fort man hissar upp bilen och river loss lite delar samt tittar med riktigt bra belysning. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
wadel: Gäller din inställning angående 2.500 mil/år både svensksålda och importerade bilar? roadZter |
|
|
Undrar om BMW gjort något med sina senaste modeller för att förhindra mätarfusk? Har någon hört talas om skruvad Z8, Z4, X5, E60 eller E65? roadZter |
|
|
E65 sägs vara omöjlig att manipulera utan att byta någon styrbox, och styrboxarna är DYRA=det lönar sig inte. Hurvida detta stämmer, eller om det som vanligt är så att fifflarna ligger steget före tillverkarna kan jag dock inte uttala mig om. Mvh, Kalle ==== Min 320iK: Länk |
|
|
Jag måste nog erkänna att jag har acepterat att de flesta bilar är skruvade. Jag skiter nästan i bilens mätarstälning och servicebok. Tittar nästan uteslutande på skicket och eventuel verifikation genom kvitton på servis. Letar efter en bil som känns och ser rätt ut, för att forsätta med ett M-test. Att jag sen bara letar efter billiga bilar som är i bra skick har räddat mej från oönskade överaskningar då jag alltid räknar med att kunna reparera bilen till 25-35% av köpesumman. Tyvär har väll detta uppståt efter att man sett alla vraken som finns i detta land. Men att man även har fått sig några kostsamma läropengar vad det gäller superfina lågmilare. Jag har själv försökt sälja pärlan, för mycket små pengar då skavanker finns på en 13 år gammal bil med 30' mil på mätarn som gått som bruksbil. Men köparna har många gånger undrat varför det är så många stenskott? Hur fan tror de en bil med 30' mil på mätarn ser ut? De som inte har beklagat sig på skicket har visat sig vara bil handlare ute efter snabba pengar, och jag tror inte de har för tanke att sälja min bil med samma förutsättningar som jag. Om ni förstår. Desutom är det nog inte bara BMW som skruvas och inte heller bara importer. Två av mina kompisars bilar har varit på annons mindre efter en månad efter försäljning. Båda med skruvade mätare. Kompisens 960 skruvades från 82' mil till 21'. En nätt summa på 61' mil. Imponerande! Min andra kompis bil hade gått 2mil längre än när polarn sålde dän fast köparn hade 17mil hem. Det var viserligen en SAAB 900 -95 Vilka vi alla vet hur lätta de är att "stanna" mätarn på. Tyvär verkar allt vad heder, stolthet och ärlighet gått förlorat. Då jag själv måste erkänna att man själv har tummat på både svart jobb och piratkopiering. Men man lever väll som man lär. Så vem är jag att kasta sten när jag sitter i glashus. Men det får en att tänka.... "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
| jag tror att E36 och e39 är värst drabbade | |
|
Inlägg i debatten: Det är sorgligt med alla skruvade bilar och att köpa en importerad bil av en importfirma (mindre) anser jag enbart vara brist på förnuft. Tyvärr så finns det även rötägg i sverige som skruvar ner sina mätare, man får hoppas att så många som möjligt servar sina bilar auktoriserat eftersom antalet mil alltid registreras i deras dator, vilket medför att ett telefonsamtal till firman kan lösa historiken. När man själv ska importera så är det värt 200 kr att ringa bmw och ge dem chassinr så kan de se när bilen har varit på kontroll (mil och datum) och dessa måste givetvis stämma överrens med serviceboken. Ett annat värdefullt tips är att åka och prata med killarna på bilprovningen och fråga dem om typiska "signaler/ledtrådar" för att bestämma kondition och milantal, de killarna kan verkligen sin sak och brukar vara vänligt inställda. Så till slut, köp inga importerade bilar ifall ni inte är 99-100 % säkra på att bilen är ok. Hur ofta ser man inte bilar som importerats 1-2 år innan och nu ska säljas, lösningen är att nuvarande ägare har väl fått upp ögonen och insett att han blivit blåst och försöker lura på någon annan istället för att börja betala dyra reparationer. Tänk hur ofta man ser bilar med regnr som börjar på R, S, T (år 00, 01, 02) som ska säljas...De flesta av oss som köper en bumse har iallafall tänkt att ha bilen mer än 1 -2 år förmodar jag med tanke på att det ÄR en så bra bil om man sköter den. // Dr. H |
|
|
Att anklaga BMW för att folk går runt deras system tycker jag inte är rätt däremot blir ju nya bilar betydligt svårare att skruva det är helt klart. Jag har fått nys om ett fall av en skruvad X5. Stephan: Berätta för honom. JAg gissar att firman börjar på M och slutar på A:)) Mvh Asken |
|
|
Senast i torsdags pratade jag med en snubbe som köpt en 750 -90 för några månader sen. Den hade gått 12.000 mil. Tyvärr var serviceboken borta, men det gjorde inte så mycket för han tyckte det kändes att bilen inte gått längre. Att den var väldigt mycket mer sliten både på in- och utsidan är min bil som gått 21.000 berodde bara på att min varit i Sverige mycket längre, enligt honom. Han tyckte säljaren var en trevlig typ som gav honom ett bra pris - bara 45.000... Genomsnittsköparen är så otroligt naiv och det är inte mycket att göra åt, men man BORDE kunna räkna ut att en bil som är byggd och köpt för att rulla på Autobahn och har haft tre-fyra ägare rullar betydligt mer än 900 mil per år. Visst finns det undantag men inte så många som annonseras ut och EXTREMT sällan fullutrustade lyxbilar som ofta börjar sitt liv som tjänstebilar. Eller är det helt enkelt så att folk skiter i det? Sticker man huvudet i sanden så slipper man ju se eländet... |
|
|
Asken: Biltillverkarna har ett stort ansvar vad det gäller problematiken kring mätarfusk. Det borde dessutom ligga i deras intresse att stävja fusket. Se bara hur andrahandsvärdet har utvecklats på BMW. Biltillverkare har även ett stort ansvar när det gäller inbrottsskydd som är ett annat problem som vi bilägare har funnit oss i. Att bryta sig in i en bil är löjeväckande enkelt. Fast här finns inget intresse hos biltillverkarna. |
|
|
Liste: En rimlig körsträcka för en 750i -90 är 4000mil/år*13år=52000mil. Jag har sett ett mönster när det gäller backandet av mätarna. De bilar osm gått runt 20000 mil i verkligheten har ofta en mätarställning under 10000 mil. Brukar stå 9800 mil på dessa. De extrema långmilarna har en mätarställning över 10000mil. Vanligt förekommande är 14200 mil... Jag håller med om att många köpare är naiva samt stoppar huvudet i sanden. |
|
|
Mätarfusk finns på alla bilar och drabbar inte BMW mer än andra. Alla vet problemet. så varför inte acceptera det och se på skicket på bilen? är man inte kunnig själv, så kan man lämna in på M test. En bil som gått 7000 mil kan vara i sämre skick än en som gått 25.000 mil, därför är en test alltid bäst. |
|
|
M-test är det mest överskattade som finns just nu! En bilintresserad köpare med viss teknisk begåvning kan med lätthet göra sitt eget M-test. Tragisk utveckling det har blivit om vi ska finna oss i myglade mätare. Auktoriserade handlare i de större städerna brukar ha för vana att granska inbytesbilar noggrant. Om det innefattar kontroll av miltal vet jag inte men det borde det. Om en bil säljs vidare till kund och denne upptäcker att mätarställningen ej är korrekt så är detr ett solklart fall av avtalsbrott. Således kommer bilen att lämnas tillbaka och bilhandlaren får ta de ekonomiska konsekvenserna. Därför ligger det även i de seriösas bilhandlares intresse att kolla miltalet. Återigen är det nog ingen slump att många auktoriserade bilhandlare vägrar köpa in direktimporterade bilar. |
|
|
Precis under 10.000 mil och runt 15.000 mil är helt klart de vanligaste skruvningsmiltalen. Har sett annonser där nyimporterade 325:or från -92 gått precis under 10.000 mil. Troligt? Nej. Som jag ser det finns det bara två sätt att stoppa/minimera skruvning - antingen stifta lagar som gör att ingen vågar gör det eller att få konsumenterna att vända på klacken och gå så fort något känns oklart. Tyvärr lär inget av det hända. Om man nu måste byta någon dyr del för att kunna skruva en E65 - spelar det egentligen någon roll? Hur dyr kan delen vara, liksom? Man tjänar definitivt in kostnaden när man ändrar mätaren från 30.000 till 10.000 mil, även om delen kostar 30.000:-. Iallafall så länge bilen är hyggligt ny. Kanske tillochmed blir ekonomi i att göra det när E65:an kommit ner kring 100.000... Jag tror helt enkelt inte att biltillverkarna kan göra något åt det, så länge de inte skapar ett system som lagrar mil- och serviceinfo på 100 ställen i bilarna. Vilket tyvärr inte heller lär hända. |
|
|
Det här ämnet kan man skriva telgelstenstjocka romaner om.. säkert utan att bli så mycket klokare.. Ämnet är verkligen komplext.. Jag tror att man på bästa sätt undviker mätarskruvade bilar genom att vara mycket vaksam och försiktig. Jag kommer själv aldrig att köpa en importbil av någon som helt nyligen importerat bilen. Det finns allltid någon bra ursäkt bakom typ" fått tjänstebil" "Ska skaffa barn /hund" eller liknande. Allt för att dölja att man skall kamma hem en vinst på importen. Det säkraste sättet att köpa en importerad bil är att importera den själv. Väldigt ofta är importören medveten om skruvningen, eller också är det han som låter utföra den. När man skall importera för att sälja kanske man inte bryr sig så noga om vad bilen varit med om, bara priset är rätt och bilen gör sig bra på bild i annonsen.. Personligen tror jag inte ! att tyskar generellt är en samling bedragare som inte har annat för sig än att skruva bilar.. Många tyskar som kör nyare BMW har god ekonomi och inget behov av att utföra bedrägerier. Man köper givetvis endast väldokumenterade bilar- gärna direkt av ägaren. Att få en uppfattning om ägaren genom att besöka honom i hans hem kan vara "tungan på vågen".. Köper man bilar hos småhandlare i norra Tyskland kanske man närmast ber om trubbel.. det är i och för sig dessa som har de lägsta priserna, men man får oftast vad man betalar för.. När Du skall köpa- var vaksam. Läs på i detta eminenta forum om hur man kan kolla mätarställningen och alla andra tips.. |
|
| Vad jag har läst så ska det vara betydligt svårare att manipulera mätaren i nya 7:a (e65), än i de tidigare, men som vanligt kommer det väl tyvärr finnas lösningar på detta också för skruvarsvinen! | |
|
Det är väl inga problem för en skrupelfri människa att fuska med mätaren på en svensksåld. Det är ju bara att dra tillbaka mätaren precis innan service och besiktning, så blir det en hel del mil i slutändan. Personligen tycker jag all form av hyckleri är ynkligt och fegt och borde bestraffas på ett kännbart sätt, både ekonomisk och med fängelse mins 5år, men vi bor ju tyvärr i ett land där sådana människor får härja fritt så länge dom inte försöker lura staten på pengar för då blir ju tongången en annan. Det är ju nästan högre straff för skattebrott än för mord. |
|
|
Skattebrott är ett bedrägeri. Precis som mätarfusk är ett bedrägeri. Dock rör sig skattebrott ofta om större pengar vilket ger hårdare straff. Visst går det att fuska med svensksålda bilar men det blir genast besvärligare. Att backa mätaren mellan varje service och besiktning tror jag inte är så vanligt förekommande, även fast det säkerligen förekommer. Det vanligaste sättet att fuska är att backa mätaren rejält vid enstaka tillfällen. Ett gyllene tillfälle är då bilen privatimporteras och således får en ny identitet. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Asken: Grattis! Du har vunnit en drivrem till kompressorn (inte A/C:n alltså :D) från Biltema som kommer på posten om en vecka, ev vinstskatt betalas av vinnaren :DD Grannen är en numera f.d. granne så han får åka vidare lyckligt ovetande ett tag till. En till reflektion är de första-gångs-köpare av en BMW som köper en skruvad bil där t.ex. automatlådan går sönder på deras 528 -98 med 8´mil på mätaren och de blir förbannade och det i sin tur skapar en massa "Badwill" för det drabbade märket. M V H Stephan _____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.