|
|
|
|---|---|
|
Hejsan är ägare till en 528 vars instrument lever ett eget liv.Det började som så att allt slutade fungera i instrmentet en morgon.Jag provade allt men det blev inte bättre så jag bytte instrument till ett från en 535-87 tror jag glad i hågen så fungerade INGET.JAJA ryckte å slet som idiot i alla kablar men inget hjälpte så jag gjorde som valigt lämnad min parkering i ett däcksmoln sen började allt funka!Jippi tänkte jag men men den som kan vara lycklig en löängre tid har aldrig hört talas om Murphys lag.Stannade hemma lastade ur dotter hund sambo ur bilen sen slår jag av tändningen å får se att allt lyser i instrumentet inspections lampor varvräknaren står på 300 rpm,så jag rycker o sliter igen men inget händer.Kopplar ur boxarna för att se om det är där det krabbar men var det som var fel NEJ kände mig lite ARG slet ut alla (läs ryckte) kablar i mitt instrument så ny lyser det inte mer ;-).Nu till min fråga vad kan vara fel nån som vet får gärna komma med bra svar.MVH Björn Ronneby Kör SAAB på sommaren snabbaste bilen med framkrafs samt 4 hjulbultar.Nån som vill Rejsa?????=) 297hk/485nm@6200rpm | |
|
Är det ingen som vet eller ingen som bryr sig?? Kör SAAB på sommaren snabbaste bilen med framkrafs samt 4 hjulbultar.Nån som vill Rejsa?????=) 297hk/485nm@6200rpm |
|
|
Jag skulle tro att om man kunde backa tiden till första gången felet visade sig och du inte hade ryckt så våldsamt i kablar mm så hade det varit enklare. Vanliga fel i instrumenten är lödfel, särskilt runt kontakter samt avbrott/lödfel runt jordanslutningar till instrumentet. Matningsspänning till instrumentet måste också finnas, brukar ofta vara ett par olika säkringar till detta. Sytematisk felsökning, helst med hjälp av kopplingsschema är lösningen. FP |
|
|
Grejjen är så att jag har bytt till 4!olika instrument men det var samma fel på ALLA? innan jag ryckte o slet.Mvh Björn Kör SAAB på sommaren snabbaste bilen med framkrafs samt 4 hjulbultar.Nån som vill Rejsa?????=) 297hk/485nm@6200rpm |
|
|
Aha, fyra olika instrument? Såg bara ett från en 535 -87, osäker på om detta stämmer med 528 -86. Felet verkar ligga i gemensam matning eller jordanslutningar, det är ju osannolikt att en mängd givare och signaler för hastighet och varv mm fallerar på en gång. FP |
|
|
Ok jag skall kolla det har du nån aning om var jordpunkterna under intsrumentbrädan sitter?? Kör SAAB på sommaren snabbaste bilen med framkrafs samt 4 hjulbultar.Nån som vill Rejsa?????=) 297hk/485nm@6200rpm |
|
|
Tyvärr inte. Men bruna ev. brun/svarta kablar är jord. FP |
|
|
Ok tack för hjälpen Kör SAAB på sommaren snabbaste bilen med framkrafs samt 4 hjulbultar.Nån som vill Rejsa?????=) 297hk/485nm@6200rpm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.