AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
424

Extrafläkt till klimatanläggning

Scheckheft
Hej, precis innan semestern pajade extrafkäkten till bla klimatanläggningen. Köpte och monterade en ny. Tog lite bilder på arbetet som nu är framkallade och publicerade på min hemsida (i fall någon råkar ut för liknande problem)
Länk

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Något som du kan lägga in i Gör det själv på denna sida. klarade du verkligen att byta fläkten utan att ta bort kofångaren?
Vid mitt byte så åkte den av (E-39 523).
Hur märkte du att fläkten pajade för inte finns det någon varning för det.
Jag höll på att haverera min bil i Danmark.
Länk

K-Jörgen
Scheckheft
Hej, fläkten var glapp (utnötning) och gick inte att fixa. Propellern slog mot plastgallret. Det var så jag märkte det. Jo, det gick att få ut fläkten utan att demontera kofångaren. Trångt var det.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har också byt min på detta vis gick bra men trångt på v12

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej scheckheft!

Var in på Englunds (BMW firma i luleå) för ett tag sedan angående min extrafläkt.. Dom har ett dokument i en pärm där det står att det finns ett generalfel på alla AC fläktar på e38 samt många andra modeller, och att fläkten byts ut på goodwill. Det enda jag skulle behöva göra var att kolla om fläkten redan var utbytt. Detta ser man på fläktens konstruktion, men tyvärr måste den plockas bort för att man ska komma åt att se.

Har dock inte haft tid/ork att kolla det än.. men nu när du säger att man inte behöver montera bort stötfångaren kanske man skulle ge sig på det så snart som möjligt.

Det verkar som om du betalat din fläkt själv... kollade du om det gick att få ut på garantin?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Varför våndas för att "lätta" på kofångaren? Det är ju lättare än att ta bort ljusen. Lossa två torxskruvar undet kofångaren. Lossa tre skruvar på varje innerskärm., samt släpp på plastpanelen under spoilern. Sedan kan man dra ut kofångaren 30-40 cm utan att lossa ljusspolningen eller pdc-enheterna och det finns dessutom all plats i världen att skruva loss elfläkten.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Powertoy: Det är nog sant! =) Då får man försöka ta sig tid till det.

Måste säga att ibland funderar man om du har plockat isär din bil i beståndsdelar bara för att det är kul och sedan monterat ihop den igen?? Du vet ju allt om allt! =)
po
1.178
powertoy
528i -82
Nja Johan, har inte plockat ner den helt i molekyler ;-)
-Men det blir ju lätt så när man har ambitionen att allt ska sitta fast, kännas och fungera som när bilen var ny. (Och tidigare ägare inte har haft samma inställning).
Scheckheft
Hej, Johan, det här garnati -goddwill) hade jag ingen aning om och det var ingen på Englunds som upplyste mig om det!
Powertoy: där ser man, utgick ifrån TIS där det framgår att man behöver vara två personer för att demontera kofångaren. Därför blev det på det här sättet. Men behöver man inte vara fler personer är ditt sätt naturligtvis att föredra.

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Garanti-Goodwill ingen upplyste mig om det heller på BMW-Helsingborg när de felsökte bilen.

K-Jörgen
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag återkommer med hur det går för mig att få det åtgärdat.
po
1.178
powertoy
528i -82
Sheckheft, Givetvis är fyra händer att föredra då man ska lossa eller ta bort kofångaren. Dock har den förvånandsvärd bra tyngdpunkt, så har man t.ex. två uppochnervända plasthinkar. under spoilern att stötta den mot så klarar man det ensam.

750 -En riktig dussinbil?
-Ett dussin under huven!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.