|
|
|
|---|---|
| Jag har reflekterat över en grej när jag tittar i instruktionsboken. Visst är det så att Z 3 Coupe har olika bredda fälgar fram och bak på sommarhjul dock ej på vinter hjul? Även Roadster California Edition hade väl olika fram och bak på sommar hjul men inte på vinter hjul?( samma gäller väl M ?) Borde inte det orsaka antagligen toe in på sommaren eller toe out på vintern? vad är det för tolernasnivåer egentligen BMW har? kan det vara så att trotts toe in/out finns det tollerans så att kullagren slitts inte i förtid eller är tanken att man ska göra fyrhjulinställning varje gång man byte sommar till vinter och vice versa? | |
|
Jag vet vad du menar. Jag har oxå funderat på det. Jag har fått mina vinterhjul inköpta separat och tänkte inte på det att det skulle vara samma förhållande när det gäller bredd på framdäck och bakdäck på vinter och sommar däck. Står det verkligen i instruktionsboken att sommar ska vara 225/255 medan vinter 205/205 eller är det bara så du antar? Bra lösning borde kunna vara att slänga 2x 20mm spacer på bakaxeln. Fast som du skriver: det kanske finns en inbyggd tolerans. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Är inte det minsta insatt i bilar, förhållandevis... men... Toe-out, eller in... har det med fälgen och däcket att göra? Det är väl vinkeln hjulet sitter på, eller som hjulet har i förhållande till bilen, typ? Oavsett hur bredd sen däcket eller fälger när... eller? Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
| Toe in/out har inte med fälg eller däck att göra, nej. Det är om hjulen står "kobenta" inåt pekande mot varandra eller tvärtom. | |
|
Jo men det är väl så att "kobenhet" beror lite på om man ändrar grundförutsättningar såsom hjulens position och inpressning i förhållande mellan fram och bakvagnen... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
modano |
har fått för mig att vinterdäck alltid ska vara lika fram som bak ... för körsäkerhetens skull.. ?? ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
| Kallar man inte hjulens lutning vertikalt för camber? Det är väl den vinkeln som orsakar problem om man byter bredd på däcken? | |
|
K.K: Yep, den delade bakaxeln på BMW innebär att den fjädrar "inåt", vilket bidrar till snedslitna däck bak vid sänkning t.ex. |
|
|
K.Kierkegaard har rätt... En bil skall alltid ha en viss toe-in, oftast i alla fall... vissa har tydligen värdet noll, men det skall i alla fall aldrig vara toe-out. Och det har INTE med däcket, hjulet, fälgen eller något sådant att göra. Har kollat med den lokala märkesverkstaden... förvisso inte för BMW, men även andra bilar har ju hjul. ;-) Båtar ÄR roligare än bilar. |
|
|
OK, jag menade nog camber inte toe. Går det att justera camber på bakaxeln så att det funkar med annorlunda bredd på däcken än orginal samt spacer? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever! Tror inte att det går att justera mycket bak, har fått lite toe-out bak på 2,8an pga en refug och det gick inte att fixa på annat sätt än i sträckbänken i Bollmora (och de lyckades inte helt med detta heller...) /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.