AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.381

Bmw 1988 325 växellådan läcker

Hej

Min växellåda läcker. Var kan växellådan läcka
BMW 325 1988

Tacksam för hjälp
Frank

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Hej

Jag har en 325:a E30 -87 som också läcker i växellåda.

Det är med högsta sannolikhet packboxarna som läcker.
Det finns 3 st packboxsar i växellådan som kan behöva bytas.

AVGASSYSTEMET KAN BEHÖVA DEMONTERAS VID ARBETET

UTGÅENDE AXELNS PACKBOX : Där kardan går ut ifrån växellådan om jag inte fattat fel. Inte alls så svår att byta vad jag förstått. Kardan behöver demonteras.

VÄLJARAXELNS PACKBOX: Lite svårare än att byta "utgående axelns packbox".

INGÅENDE AXELNS PACKBOX: Den får vi hoppas att du inte behöver byta. Växellådan måste då demonteras. Det måste vara ett svårt jobb, åtminstone låter det svårt.

Om du lämnar in till märkesverkstad kostar det ungefär 1600-2000 kr att byta packbox. Mycket beror på hur hårt avgassystemet sitter, det kan vara hemskt jobbigt att få av det.

Ps. Jag har nyligen köpt "HAYNES Gör-det-själv handbok" på BILTEMA. Rekommenderar starkt den boken. Där står det hur man byter packboxar, demonterar växellåda o.s.v.
Billig var boken också.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Min läckte ur pluggarna.
Det var bara att dra på lite gäng-tejp på dem.

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan vara de ställen det läcker på ja. Är dock inte av åsikten om att packboxen på utgående axeln är lättast at byta. Den var inge rolig. Däremot väljaraxeln som sitter ovanför utgående var lätt som en plätt. är troligtvis den som läcker omdet läcker i bakkant på lådan eftersom den glider fram och tillbaka i många mil. Min läckte iaf.

Läcker det från det lilla hålet i framkant på sprängkåpan så är det antingen motorolja från vevaxelns packbox eller från ingånde axeln på växxellådan. Känner du på lukten.

Läcker det i mitten på lådan är det antingen påfyllning eller avtppningspluggen. Kan väl i sällsynta fall läcka ut ur luftningen i ovankant om man fyllt på lite mycke olja.

Hoppas det löser sig:)
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Skulle det vara möjligt att byta vevaxelns packbox "utifrån" om det var den som läckte?
Ska nog plocka ner och byta allihop på min, har en droppe som hänger framtill på lådan, sen är den lite svettig där bak också tror jag.. så, lika bra att byta allihop om man ändå har den nere.

Man får montera bort grenrör o katt när man ska ha ner lådan förstår jag, så en ny grenrörspackning bör inhandlas antar jag? 260 kr på mekonomen. Vad kan packboxarna gå på? 3st till växellådan, och till vevaxeln då, om det nu gick att byta utifrån?

Ska ta o sniffa lite nästa gång jag är i garaget..

---
.. vassast på ön ;)
Länk
Tänkte ja skulle låna tråden lite!!!

Har samma problem me läckade växellåda på min 325 konverterade 320 -86. Lådan är en Getrag 265. Jag har bytt alla packboxar på lådan och tätningsytan på utgående axel o helt ok och ändå läcker lådan någonstans i bakant! Ska väl tillägga att ja inte är någon hemmaklåpare som fått i packboxarna snett! Fick även tips av en växellåde reparatör att de kunde va glapp i lagret till utgående axel vilket skulle resultera i att axel kastade lite o tätningen inte skulle kunna hålla tätt. känner dock inget glapp i axeln.

Någon som har ett annat bra förslag på va som kan va fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.