|
|
|
|---|---|
| Har en -92ans 320 coupe som beter sig lite skumt då den blivit varm. Den "bluddrar" så att säga. Tomgången hålls jämn en stund, sen sjunker den å börjar gå orent för att sedan åter bli normal. Någon med nån teori? Har även ett visst knackande-tickande under bilen som kunde vara relaterat med ett eventuellt borttaget stag (läste om det i nån annan tråd). Orsaken till att jag misstänker att staget är borta är för att bilen har ett väldigt grovt motorljud för att vara orginal d.v.s. misstänker att någon bytt, åtminstone delar av systemet å på samma gång plockat bort staget. Men hur som helst, tomgången! Någon som kan tipsa mig om ev. fel? | |
| ok,har kikat runt lite och märker att detta tydligen är ett vanligt fenomen.Nollar styrboxen för tillfället... | |
|
Tjuvluft på insugssidan? Om du sprayar med startgas kring insuget (efter luftfiltret) ända fram till motorblocket med motorn på tomgång, märker du om du plötsligt får högre varvtal. Då har du en luftläcka. OBS! Det finns en liten risk (mycket liten, men ändå!) att man kan få brand när man använder startgas, så se till att ha en brandsläckare till hands när du gör detta. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...och se för fan till att det inte är en pulversläckare! Även om det är en av få sorter som är godkänd för elektronik så använd inte den på en motor! Du kommer aldrig någonsin att få bort pulvret igen, och du får leva med en kladdig/geggig motor.. Fast det är nog ytterst otroligt att det skulle bli en brand. // Björn |
|
|
Kontrollera vevhusventilationen. Det är en o-ring som kan ha börjat bli dålig. Kostnad ca 10 kr. Om vevhusvent. är dålig pendlar tomgången lite när bilen är varm. Jag skulle gissa på att felet ligger där /Anders |
|
| Det kan även vara lamdasonden som är dålig. För så där var min bil också och när jag bytte lamdan så vart allt helt ok. | |
svintoleffe |
Det kan även vara fördelar llocket, hur långt har din bil gått. Leffe |
| Leffe: Det finns ingen fördelare på m50/m52. Det sitter istället en tändspole/cylinder. | |
| Nu har ja testat att nolla styrboxen,utan resultat dock. (hade bort kabeln ca en timme) .Bilen har rullat 178 000 enl mätaren. Hur kollar man vevhusventilationen? | |
|
Samma problem på min 323:a från 84. Bytte tändkablar, tändstift, fördelarlock, alla luftslangar. Problemet kvarstog så då åkte jag in till verkstaden å hörde med honom. Han sa: - Du har en aning lite vätska i kylaren, va? Joo, tyckte jag. Det är nog mycke möjligt. Åkte hem å fyllde på, 10 minuter senare var problemet borta. MVH Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.