AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.338

Dubbel koppling

Hej,jag undrar vad som menas med dubbel koppling och varför man använder det och vilket e det bästa sätt att använda det?
Ja
760
JanF
530i-93
Dubbel koppling ?????

Menar du den som VW koncernen använder it t.ex TT och kommer från tävlingbilar.

Den funkar så att du har två växellådor (i samma fysiska låda) med 3 växlar var och en koppling var, d.v.s. en 6 växlad låda tillsammans.

Växlarna ligger parvis i steg, 1 (låda A) 2 (låda B) 3 (låda A osv)

Det gör att man redan har lagt i nästa växel i den låda som inte jobbar för ögonblicket, vid växling behöver alltså bara kopplingen "byta" mellan lådorna och växlingen blir snabbar än det är möjligt i traditionell låda.

Eller menar du en flerskivig lammelkoppling för race bruk?

Asså jag vet inte riktigt, men om du har sätt Fast N the furious, så säger han(skallige) till förloraren att han inte ens har dubbel koppling. Vad menar han?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sen har du ju varianten med dubbla lameller, på något vis. För att kopplingen ska tåla påfrestningar. Denna varianten hittar du dock oftast i några riktigt tunga lastbilar, vet att det fanns som tillval till Volvo F12/F16 på den tiden.

Sex på alla fyra, roligast så!
Alltså =) vill inte vara ngn besser, men alla e nog ute å cyklar här =) När man prata om "Double Clutching" så menar man att man först trycker ned kopplingen för att flytta växelväljaren till neutalläget. Sedan skickar man upp kopplingen för att där efter trycka ned den igen för att övergå till nästa växel. Detta användes på äldre bilar där synkringarna skulle klara sig. Idag är inte detta nödvändigt men vissa använder ändå denna teknik för att det finns en viss charm eller "prestige" med den. Svårt att hänga med? =) Ta en titt på den här videon så kommer ni säkert förstå:

Länk

Det finns även en hel del andra körtekinker här som jag tycker är riktigt bra och som jag använder numera.

Länk

Hoppas ni får ut ngt av det!

Mvh Tobbe
Man brukar ju tala om två- och treskiviga kopplingar, jobbiga svårkörda saker som gör sig bäst vid tävlingsverksamhet, inte vid kökörning i stan.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tobias> Det är det gamla hederliga dubbeltrampandet. Sen finns även flerskiviga kopplingar. Så inte är vi helt ute och cyklar inte :) Som frågan är ställd från första början tolkar jag det som att han menar själva kopplingen, inte växlingsförfarandet med osynkade lådor.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ja
760
JanF
530i-93
Ingen är ute och cyklar här, alla varianterna finns.

Dubbla kopplingen med dubbla lådor ala F1.

Dubbeltrampning

Flerskivig lamellkoppling.

Eftersom det var i Fast N Furious filem du såg det så vad det det sista alternativet du hörde om. Vid extrema effekter och vrid använder man ibland flerskiviga kopplingar.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Det Dom menar i FnF är ju doubleclutching precis som Tobias säger men i filmen handlar det om uppväxling, inte nedväxling. Vid uppväxling använder man tekniken för att inte tappa effekt när varvet sänks på den högre växeln - dvs man trycker till på gasen och höjer varvtalet innan man skickar i nästa växel. Tror dock inte att det är så applicerbart på synkade lådor då det bara sliter ut synkringarna.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Dubbeltrampande eller "mellangas" som jag fick lära mig när jag tog körkort av pappa (gammal lastbils chaffis & racerförare) är högst användbart när man kör "riktiga sportbilar", ex så provkörde jag nyligen en Lamborghini Countach & för att kunna växla den effektivt & utan ta 2-3 sekunder på sig / växling måste man dubbeltrampa, i en "modern" bil är detta inte nödvändigt men när man väl får in tekniken så sitter det i ryggraden & det är ju faktiskt ganska skonsamt för växellådan.

En annan kul grej med Lamborghinis växellåda är att den är helsynkad, mig veterligen den enda i världen !
Å med helsynkad menar jag att även R är helsynkad & utan backspärr... Kan säkert vålla problem för den ovana föraren eftersom växellådan dessutom är av getdrag variant med R på 1:ans plats.
Appro på ingenting.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Min 528 E28 hade synkad backväxel och det har väl för övrigt alla E28 efter 1984. Den enda backspärren på 528:an var att man fick ta i lite extra när man skulle trycka i backväxeln så det kan väl inte vara jätteovanligt med "lamborghini-låda"? Ville tillägga att det dessutom satt getrag-lådor på M535 om jag inte minns fel...
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Karl Wågman:
Getdrag låda sitter i många bilmodeller från olika tllverkare.
Men kunde du verkligen lägga i backen av misstag under färd framåt med en E28 !? Har för mig att dom hade backspärr precis som alla andra.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det stämmer som Karl säger att backväxeln är synkad från -84. Inga problem att lägga i backen när man rullar framåt, men synkringarna slits givetvis.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Biffen:

Nja, av misstag vet jag inte. Då får man nog vara lite, ehh, dum. Men det gick att lägga i när man färdas i mycket måttliga farter framåt (p-platser etc.).

Med Getrag i M535:orna så menade jag att det kanske var synkad back på dem också och då blir det ju exakt som i Lamborghinin. Det satt ju ZF-låda i min så jag vet inte hur M535:orna är i backen.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Man lär sig något nytt varje dag !!!

Å i dag har man lärt sig något som man aldrig kommer ta reda på om det stämmer... hehe, för då lär nog saker gå sönder !

Linus85
Hmm måste anmärka på en sak jag såg här, nämligen det JanF skrev.
"Dubbla kopplingen med dubbla lådor ala F1."

Detta stämmer nog inte riktigt. Jag har för mig att man just nu använder sekventiella lådor i F1 (alltså samma sorts låda som finns i en MC) men att växlingen sker elektroniskt för att det ska gå så snabbt som möjligt.

Men en del av F1 stallen håller just nu på att forska om det skulle vara lönsamt att gå över till en "dubbel" låda med dubbla kopplingar (dvs om du tjänar nog med tid på det med tanke på att lådan blir aningens tyngre), läste för inte allt för länge sedan att McLaren höll på med just detta för deras kommande bil.

Kan ha fel men jag tror att det är så det ligger till just nu iaf.

/MVH Linus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.