|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta ut min 1,8 mot något lite större men en Z3m-motor är inte lätt att hitta, Någon som vet om en E36 motor passar min Z3? Vad säger besiktningen(effekt,chassie,bromsar,dämpare,mm)? MVH Kjelle | |
|
De flesta E36-motorerna borde passa Z3, det är ju trots allt de som sitter i bilen i vanliga fall: 318 E36/E46 -> 1.8 318is -> 1.9 320 -> 2.0 320 E46 -> 2.2 323 E46 -> 2.3 (fanns i USA) 325 E46 -> 2.5 (fanns i USA) 328 E36/E46 -> 2.8 330 E46 -> 3.0 M3 96-99 -> M Coupé/Roadster Kanske skulle bygga en Z3 1.8tds? :) Tror inte besiktningen gillar ett motorbyte, bilarna är väl helbilsgodkända från början, så det lär bli svårt. ///M |
|
| tar du 6 cylindrar så måste du modifiera motorummet lite. | |
|
Tänkte själv i banorna att kanske fixa lite med motorn, när jag hade 2,8an men kom fram till att byta till en "färdig" dvs M'en blev om inte billigare, så iallfall inte dyrare. Dessutom med allt annat på plats, såsom bromsar, typgodkännande mm... Helt klart den enkla vägen.... Byta motor brukar vara ett hästjobb och verkar olönsamt när det i modellserien finns varianter med större motor. |
|
|
Black Z3 vad menar du med att modifiera motorrummet är inte det samma i alla Z3? Hursomhelst så blir det kanske för stort projekt att byta, Får spara tills nästa säsong och köpa en M då istället. MVH Kjelle |
|
|
kjelle23: De sexcylindriga modellerna är ju något bredare, så förmodligen är det några mått som skiljer mellan fyr- och sexcylindrigt. Dessutom sitter ju batteriet i de fyrcylindriga där fram, medans de sexcylindriga har det där bak för viktfördelningens skull. Motorrummet på en M och exempelvis en 2.8 skiljer sig också lite grann, största skillnaden är att det utrymme där databoxen sitter i 2.8:an ser annorlunda ut på en M. ///M |
|
|
varför inte en kompressor? lite bökigt att byta motor... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever! Var inne och kollade på Esstuning men de hade ingen sats till min bil. Priserna var i saftigaste laget också 4000-6000 euro, Kanske läge att leta begagnat? Ska du kompressorkonvertera din? Mvh Kjelle |
|
|
kjelle23: Tomas (Z3c 4 ever) har redan kompressor på sin, och den går utav bara helvete! :D Ser fram emot att någon gång få åka med i den, får adrenalinkickar av vår 2.8 original, vågar inte tänka på hur mycket jag kommer att le i Tomas bil isf :) ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
|
Verkar vara en rolig bil! Vad säger SBP? Om man inte reggar om bilen och fastnar i en flygande bes kan man hänvisa till 30 dagars prov?(har för mig man får köra 30 dagar innan man regger om bilen med trimmet). Det samma borde väl gälla vid en ev olycka. MVH Kjelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.