AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.152

För höga avgasvärden på bilprovningen.

BM
31
BMW_Mackan
328iC (M3)
Hej jag besiktade bilen för några dar sedan och jag fick 3 anmärkningar på avgasvärdena.

Jag hade:
CO: 0,6 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 243 (100)

Är det någon som kanske vet vad felet kan vara?
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Detta har tagits upp många gånger i forumet, eftersom det är ett vanligt problem. Sök.

Jag har problem med HC-halten endast vid tomgång, men det är OK vid högre varv, (klarade dock besiktningen senast med en hårsmån).

Det kan vara lambdasonden, (vad hade du för lamdavärde vid besiktningen?), dåliga tändstift, igensatt luftfilter. Är det allvarligare är det katalysatorn, något med spridarna eller något annat allvarligare i motorn (ex ventiler).

Om du inte väljer att söka hjälp kan du nog bara kolla tändstift, luftfilter eller köra en sats rengöringstillsats i bensinen.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Nästan tom tank och K-sprit kan hjälpa

K-Jörgen
BM
31
BMW_Mackan
328iC (M3)
tack jag ska kolla
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Nej för f-n häll inte i k-sprit i tanken med så lite bensin, det gjorde jag och bilen gick ju igenom besiktningen men dagen efter så gick bilfan knappt framåt och hackade. Det visade sig att bilen hade sugit i sig vatten eftersom k-sprit innehåller ganska mycket vatten. Fick ett tips att man istället ska hälla i T-röd (etanolsprit) eftersom det brinner i alla fall.
Ma
12
Mattz
525IA -95
Svar till Bimmerante.
K-sprit innehåller inte vatten men är vattenlösligt så det kanske blandade sig med det lilla vattnet som "alltid" ligger i botten på tanken. T-röd har samma förmåga att lösa sig med vatten, precis som lördagskvällens grogg.
Gr
16
Grigo
530i E34 -89
hej alla där som har problem med hc halten jag hade samma problem hade 920hc värden jag bytte lamdasonden och justera ventilerna så gick bilen som en pärla sen jag håll på med bilen i 5 mån innan jag visste vad det var för fel så prova det jag har provat allt men det har inte funckat lucka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.