AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.320

motorbromsa med automatlåda

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det bra att motorbromsa med automatlåda??? tex vid krafitga nedförsbackar och läga in 3 eller 2!! Istället för att broma normalt och slita på bromsarna! Frågan jag ställer för att jag bor på ett ställe där jag har låååånnng nedförsbacke på väg hem när jag från jobbet eller stan! och då sliter man extra på bromsarna!
Sliter man på automatlådan på dfetta visset då???

MvH Bmw 4-ever

Länk
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det går alldeles utmärkt att lägga i en lägre växel i automaten och motorbromsa man till och med ska göra det sitter du och enbart värmer bromsar så finns risk att dom inte tar alls om du plötsligt behöver....finns till och med bilar med symbol på växelväljaren att lägga i vid färd nedför alpbackar..och du får ju högra varv i lådan i såfall när du ger fullgas från start vilket jag antar du inte kan avhålla dig ifrån ibland..
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
sportläget fungerar oxå bra i sådana lägen...
LN
497
LNBT
S6Plus
Den funkar fint alldeles själv ju, kör man i nedförslut o bromsar lite emellanåt växlar den ned och motorbromsar "adaptiv låda". Om man inte vill ha den högre än en viss växel är det väl god ide o börja lägga i den innan man ger sig utför.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Då bromsbelägg är billigare och framfört allt enklare att byta än automatlåda så använder jag bromsarna i lägen som detta.
Att använda bromsarna konstant utför branta backar är idiotiskt. Till slut fadar bromsarna och bilen har noll bromsverkan. Mindre trevligt på en alpväg... Växellådor är dimensionerade för motorbroms och denna skall användas. Däremot är inte bromssystemet dimensionerat för långa inbromsningar. Redan efter några sekunder erhålls sådana temperaturer att det börjar bli kritiskt. När sedan beläggen glaceras eller bromsvätskan når ångbildningspunkten så är det kört.

På serpentinvägar och dylikt står det ofta att läsa på stora skyltar att samma växel som användes uppför berget skall användas nedför. Detta skall respekteras.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jodå, att sitta och småhålla på bromsarna långa sträckor är inte så lyckat. Men nu var frågan den om det var bättre att bromsa med automaten än med bromsarna av slitage- och förmodat ekonomiskäl och till det svarar jag ett bestämt nej av just ovan angivna anledning.

När det börjar bli riktigt roligt dock, som justikring här i Rhône-Alpes där jag bor nu så stämmer det att man bör tänka sig litet för. Men i instruktionsboken till min E38 med Steptronic så går instruktionerna ut på att det är "bara å åk" och att inget ryckande i spaken skall behövas oavsett lutning. Finns heller inga L, 2, 3 etc och mycket till motorbroms blir det oftast inte om man inte går över till Sport eller Manuell vilket jag inte gör då jag inte ser vitsen med det samt av tidigare nämnda anledning.

Det finns faktiskt en hel del vägar att praktisera på härikring och så sker också emellanåt med en icke helt obetydlig entusiasm ;) så det är inte bara torr-sim det jag skriver :)

Den s.k. motorvägen mellan Chamonix och Albertville är en av favoriterna i klassen 'större vägar'. :)

För riktigt bergskörning så är mitt råd är att kolla i instruktionsboken betr just din automat samt inte "fis-bromsa" långa sträckor när det går nerför utan klämma till ordentligt lite då och då om det skulle behövas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.