|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så undrar jag om det är lagligt att köra med blinkersen kopplade enligt Mektips i bästa USA stil ? "Att styla en volvo är som att sminka en gris" | |
|
Det är inte lagligt, och ska vid en kontrollbesiktning resultera i en tvåa. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Perfekt, då kan jag passa på att ställa ett gammalt spörsmål till dig, Jeppe. Det jag funderar över är hur Volvo FH-modellernas blinkersarrangemang fram kan vara godkänt, där 5w lyser orange, och 21w blinkar, alltså "USA-blinkers". Detta sitter på alla europasålda FH mk1, och släpps igenom besiktningen. Är det någon speciell dispens, eller har Volvo kontruerat en slamkrypare/paragrafryttare? :) Har full förståelse för att man inte får modifiera sin blinkers själv, undrar bara hur den har slunkit igenom :) |
|
|
Volvos FH-modeller har dispens för det ljusarrangemanget... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vem/vilka uträttar en sådan dispens? Finns det andra intressanta exempel där dispens lämnats? roadZter |
|
|
Jesperado> Tackar! Jag får väl klistra dit FH-emblem på Audin då, så slipper man rycka kablarna :) Höjden är i klass med en normal FH, iaf :D Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
jag har på min 530d ett fenomen. när en glödlampa till parkeringslyset går sönder eller tas bort så börjar det lysa i blinkersen istället... blinkar som vanligt när man gör det också.. frågan är om det e lagligt o ha det så vid besiktning? är ju faktiskt en originalgrej från fabrik! mvh Danne |
|
|
bmw-danne: Det är ju en extra grej för att det inte ska bli helt mörkt på den sidan där parkeringsljuset går sönder, så då tänds blinkersen på ca: 5watt Denna funktion försvinner när du tänder halvljuset för då finns ju den lampan som markering istället. Diesel-räsern |
|
|
Den dispensen utfärdar Vägverket i samband med typbesiktningen av modellen. Ett annat exempel på liknande dispens är det arrangemang som nämns i inläggen här, nyare BMW där körriktningsvisaren tänds om en positionslykta slutar fungera. Vid en flygande besiktning riskerar man naturligtvis böter och/eller föreläggande om kontrollbesiktning/uppvisande för att positionslyktan är ur funktion. Likadant ger det en anmärkning vid en kontrollbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.