|
|
|
|---|---|
svardska |
Man tror ju knappt att det är sant, det bara börja skrika och rök utav "hinhåle" bakom bilen till remmen gick av. Jag som var så nöjd med livet efter ett stödlagerbyte igår under 2 timmar. Så kommer nästa smäll! Det värsta var nog att bli hemsläpad av en MB. Har börjat riva nu och det verkar som man får plocka bort en hel del för att komma åt! Tips mottages! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Första frågan blir ju automatiskt:Vad var det för Merca? Skämt åsido,Otur är nånting som är begränsat sen ska det ju inte hända mer på ett tag kan man tycka.Ska du försöka renovera pumpen?vad jag har förstått så är det väl bara lagret som kan ge sig,vore intressant att höra hur den skurna såg ut.Min gamla far har alltid tjatat om hur viktigt det är med "stötdämparolja i kylarvattnet för just den långvariga smörj effekten som finns. Fick du inga "varningssignaler" alls eller smackade det bara till? Mvh Dic. |
|
Svärd |
Glykol ska väl också ha smörjande effekt eller hur?? Därför man ska köra med glykol även på sommaren. Sen vet jag inte om dess smörjeffekt avtar, men det borde den ju göra. Kanske ligger nått i det här med kylvätskebyte vart annat år. Svardska: Är det nått du gjort eller kan man misstänka att det kan vara en orsak? Bytt kylvätska alltså... //Martin |
Paap Reeder |
Hej svardska! Du behöver inte ta bort insugen. Se bara upp med att de längsgående två rören inte lossar i bakkant. Ny pump kostar 1740:- såg jag på min sammanställning. Har Du en instrumentbräda till en 91:a kan vi kanske byta jämnt med den pumpen jag tog bort från min. Helt OK. Kan vara värt ngn timmes jobb trots allt. Jag kan köra ner den till Dig på måndag. MVH /// Paap |
|
jag vet hur du har det. Hade så förra sommaren.. i TYSKLAND.. ingen jävel som ville bogsera mig mina 100 mil som jag hade kvar.. ;) Fick du någon förvarning att pumpen höll på att lägga av? Min bara gav upp i 180.. mitt i natten.. SKIT KUL.. |
|
|
Min vattenpump började låta som en skitstor skruvkompressor för en månad sedan. Vattenpumpen gick runt och fungerade utmärkt med lät förjävligt rent ut sagt. Den totalskar inte, så jag kunde köra den 3 mil innan jag bytte. Så lagerljud är väl den enda förvarning man kan tänka sig. Den skär ju inte direkt alltid. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Hej Svardska, Vattenpumpen är rätt ok att byta,bara inte det lilla eller stora röret till bakre vattencirkulasionen lossnar. Ta bort plastkåpan runt kylaren på insidan, sen remmarna, sen remhjul/remskiva, sen 10 mm skallar till vattenpumpen. Vicka o bänd , den kan sitta rätt bra, kommer till slut ;-). Ta sen fin smärgelduk o gör rent dom ingående rören från bakre cirk, ta fett på nya o-ringarna i pumpen ( tips för att hålla rören från bakre cirk rätt, ta en vire eller nå't o trä runt så du kan lyfta eller sänka ett av dom " dom brukar hänga något " ). Dra sen korsvis tills alla är dragna o sätt ditt allt igen :-). ¨ M.v.H jawen |
|
svardska |
Dic! he he en riktig Lindemanmerca var det 280 se -82 Tack för erbjudandet Paap men jag hade en OK pump från min gröna -88á. Instrumentbräda har jag men vilken färg ska du ha? Jawen! Tack för tips! Operationen gick bra och patienten överlevde, men nu har dom *** spännarna till remmarna börjat kvittra efter avfettning och högtryckstvätt. Svärd! Glykol smörjer inte lagret i vattenpumpen pga att det är ett helkapslat lager. Nej jag fick inga förvarningar! Plötsligt stod jag vid vägkanten med ett rykande monster vid min sida. Var på väg till 750kungen för vite vinkelsnack, så snabbt kan man bli rökt på en trevlig dag. Men men nu rullar "den" igen. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
Hej svardska! Spännarhjulen är lätta att "renovera". Tag en pytteliten radiomejsel samt peta bort plastringarna som tätar mot smuts. Då får Du fram lagerbanorna. Avfetta och gör ordentligt rent. Kolla mot en skarp lampa att inga skador finns i lagerbanorna. Fetta in med SKF kullagerfett .... vips har du sparat 2x720:-. På mina fiche står det att man skall med en fjädervåg ställa in förspänningen. Ställ dem inte för hårt. Spännarna har ju hydrauliska förspännare och ställer man dem för hårt frestar det nog på lagren. Skall ta en ny koll på min förspänning. Jag undrar om Du har själva instrumenthuset till en 91:a? Men Din gröna var tydligen en 88:a? MVH /// Paap R |
svardska |
Tack för det tipset Paap! Ska börja med det ikväll, man får ta det lite försiktigt när man bara har en bil som rullar. Måste dessutom skaffa en T-koppling till det extra uttaget på nya pumpen. Jo det är en 88á vet ej om det passar. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
Hej svardska! Min Bison rullar sedan snart 600 mil fortfarande med att jag tjuvkopplat EML- funktionen i instrumentet. Vill fixa detta. OMMMM det är så att Du tagit loss själva instr.huset från instr.brädan önskar jag komma ner till Dig och bara göra ett kort prov med Ditt instrument. Skulle det fungera har Du en bra sits för efterföljande prisförhandlingar. MVH /// Paap R |
svardska |
Det går bra! du ska väl TRX hjulet också? När kommer du? MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
Hej svardska! Du har mail. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.