|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det blir bra tryck att tex slänga den här lådan i en E36:a, med bra steg såklart. Länk Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! | |
jeppe_L |
blir samma problem som alla andra har, att få in trycket i cupe`n Själv så har jag en bandpasslåda med 2 st 12:or...det e mycket bra bas i den |
|
Har man skidlucka så kan man få bra tryck, men utan är det svårt. I min bmw, hade jag en 12" Rockford + ett steg som lämnade 500w. i portad låda. (Har skidlucka) Min kompis har en 325 E30 men 2 15" och ett steg som lämnar 1200rmsw, mitt lät åndå likvärdigt. Har man inte någon skidlucka, så är väl den bästa lådan en bandpass. Men det är ganska svårt att få en sådan låda att låta optimalt. |
|
| Den lådan passar ändå inte, för bred =( | |
|
Jag har kört deras singel 12" fanatic låda i min e36 med mycket bra resultat. För att leda in trycket i coupen så fick ja ta bort de bakre högtalarna i hatthyllan så de blev öppet blås. Jag har en sån låda om du är intresserad. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Vad tror ni om denna lådan då? Länk |
|
|
Alltså, det är inte lådans storlek som avgör, utan ljudvågornas möjlighet att ta sig in i kupén från skuffen som spelar roll. E36 är en liten bil, det är inga svårigheter att få mycket bra bastryck från en enkel 12", förutsatt att ljudet kan leta sig in i kupén utan svårigheter! Med andra ord, öppnar du skidluckan och kan köra med den öppen behövs det inte alls speciellt mycket kraft för att spela bra. (Givetvis är kraften från slutsteget och basen A och O, mer kraft = mer OCH i regel bättre ljud) Alternativet är att du sätter några portar i hatthyllan, eller plockar bort bakhögtalarna. Ju mer luft som kan flytta sig mellan hatthyllan och bagagen desto bättre är det. Att köpa större basar och kraftigare steg är bortkastade pengar, då problemet egentligen är att få in ljudet! Reservation för att Du kanske VILL ha extrem bas! Då är det så klart många basar som gäller :) // Björn |
|
anted |
Jag har mds fanatic 10:orna. som jag driver med ett coustic steg på 4*50 rms watt (bryggat) Har ingen skisack men tycker ändå jag får ett bra dunk. Det känns rätt mycket i bröstkorgen om man vrider upp volymen. Problemet ligger väl mer i att reg-skylten i princip är omöjlig att få helt tyst på. |
|
Hehe, jadu Anted, den där jävla regskylten är ett elände! Jag menar, hur kul är det att åka om kring med ett "durr durr durr" när man känner för att kruta på lite? Men ärligt, det ska till bra mycket effekt för att pressa in ljudet i kupén om luften inte kan vandra emellan på ett bra sätt. Då blir det istället bilens delar som förmedlar ljudet, typ hatthylla osv, och hatthyllan är ju kanske inte den mest stabila konstruktionen som sitter i en BMW trots allt, vilket ganska snart medför missljud och durr. Vidare så är det ju oundvikligt att det låter mycket utåt då man krutar på lite, om man inte tillåter basarna andas in i kupén.. Fast det är ju en diskutabel nackdel.. Ibland kan det ju vara kul å spela för omgivningen! Och inte fan är de barnsligt :) Vidare så tycker jag det är rätt självklart att du får bra drag med dubbla Fanatic 10".. Annars vore de någe fel :) Det är bra drag i dom basarna. Som en sammanfattning alltså: Att inte låta basarna andas är = att kasta pengarna i skön. Givetvis får man bra ljud ändå, med tillräckligt mycket kraft, men den kraft man betalar för är inte relativ till den kraft man får glädje av, såvida man inte vill spela för omgivningen! // Björn |
|
| I min E36 coupé (utan skidlucka) hade jag en 12" i sluten låda (jag föredrar snabb bas) och det lät riktigt bra med hatthyllehögtalarna bortmonterade. | |
anted |
Tjaa. jag är lite skeptisk mot att ta bort hatthyllehögtalarna. Klart det blir ju bättre luftflöde... men jag tror det påverkar dunket i kupén minimalt. -om man fäller baksätet så blir basen knappt märkbart kraftigare. Bättre då att sätta in ett bra system i hathyllorna och få ett renare ljud! andreas |
|
"anted" får givetvis tro vad han vill men eftersom två personer här ovan har testat att plocka ur bakhögtalarna med gott resultat så... Nu skall jag väl i och för sig erkänna att "dunk" inte var den främsta ljudparametern jag var ute efter när jag köpte min baslåda. :-))) Förklara gärna vad du menar med renare ljud? Personligen har jag aldrig förstått vitsen med högtalare i hatthyllan. Hur många har fyra högtalare till hemmastereon? Till min E36:a satsade jag på en erkänt bra huvudenhet (Kenwood - kommer inte ihåg beteckningen) och ett riktigt bra framsystem (Amega Q-comp 50) som tillsammans med baslådan gav ett ljud som jag sällan har hört för de pengarna (ungefär 10.000 totalt). |
|
anted |
renare ljud är fel formulerat... Jag tycker det blir ett mer fylligt ljud när man har musik som kommer både framifrån och bakifrån. Bara att jämföra med en vanlig TV och ett hemmabio system. Personligen upplever jag som sagt att det blir en minimal skillnad om man delar baksätet, alltså får fritt luftflöde in i kupén. Jag säger inte att det gäller generellt men jag kan ju prata för mig själv... |
|
Har du fällbart ryggstöd så är det inte lika tätt mellan bagage och coupé som om du har "fast" baksäte utan skidlucka. därför är det inte lika stor skillnad när du har baksätet fällt eller uppe.. För att få en JBL GTI 1200 som jag hadde att integrera med framsystemet var jag tvungen att göra en skidlucka, utan den kunde jag bara ha den brant delad under 60Hz. Med skidlucka kunde jag dela den högre och därmed avlasta framsystemet mer och få riktigt tryck i midbasen :)) Byggde en "Backlund Corner Loaded" låda med en MDS 8" och den spelade bättre riktad bakåt, eller snarare mer och djupare men den var hopplöst långsam.. Hursomhelst, med skidluckan stängd så lät den nästan ingenting.. |
|
|
anted: Att jämföra en bil med ett hembiosystem är inte rättvist, även om det nu var en ganska långsökt jämförelse.. Hembio = ljud från flera håll som har >olika< information och spelas upp med en viss skillnad i tid vilken förstärkaren beräknar utifrån de paramterar man själv angett (avstånd, storlek osv). Resultat? Mycket bra och effektfullt rymdljud, där den klara dialogen ändå kan bibehållas Billjud = ljud från flera håll som har >samma< information och som spelas upp exakt samtidigt, utan att förstärkaren beräknar avståndet mellan högtalaren och dig, alltså du hör tidsskillnaden! Resulstat? Ljudet blir grötigt, och man tappar märkbart mellanbas och mellanregister eftersom de bägge högtalarna kommer ta ut sig själva. Röster blir svårare att placera i ljudbilden, och extrema fall kan en viss känsla av ett lätt eko uppstå. Förutom detta kommer hela ljudbilden förflytta sig bakåt, med resultatet att man kommer känna sig disorienterad, jämfört med att i princip kunna se artisten framför sig då man blundar.. Ok, nu är jag kanske lite väl kritisk, eftersom det i många fall kan vara ganska trevligt med en lite mildare framtoning av musiken, särksillt kanske då man lyssnar på radio. Men är det rent och snyggt ljud det gäller finns det nog inget som heter baksystem tyvärr... Nja, sikta på bra framsystem, och låt baslådan andas! // Björn |
|
anted |
alien: du ska då alltid ha svar på tal!!! :-) skäms åt min okunnighet i ämnet... Nu ska det råpluggas ljud i ngn vecka framåt så jag inte gör några mer pinsamma inlägg om just detta. |
anted |
några förslag på bra sidor där man kan dränka sig i information om ljud? |
| Jag skulle bara vilja kommentera aliens sista inlägg. Du får det att låta som att tidskompensering och billjud inte har något med varandra att göra. 90% av alla biljudstävlande använder sig av tidskompensering eftersom bilkupén är ett bökigt lyssningsrum. För övrigt håller jag helt med om ditt resonemang runt fram respektive baksystem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.