|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Går det inte att "skruva lite på dieselpumpen" som polarn gjort på sin gamla golf? Alltså ge den ännu mer soppa, eller den kanske redan får max? | |
|
Dieselmeken: tack för svaret! Åtekommer troligen via mail om jag har fler frågor. Blir det KCR-box kommer jag till Jönköping, Piteå - Jönköping är ju inget avstånd när man kör BMW...*ler* =) Hans Olof BMWCS #5381 |
|
|
Vilket är att föredra KCR box eller gammal "hedelig chiptrimm" verkar inte som alla får boxarna att fungera klanderfritt är lite tveksam med då min är automtväxlad någon som har lite mer erfarenheter //P-E |
|
|
Dieselmeken På vilket sätt är sportluftfilter farligt för dessa dieselmotorer..........? sw |
|
|
Inte bara dieselmotorer Wadstedt79 Jag anser att sportluftfilter inte renar luften så pass mycket som ett originalfilter gör. Detta på grund av handhavandefel från ägarna. ( inklusive mig själv) Notera nu att detta är min egen, högst personliga åsikt. Hur många är det som tvättar och smörjer in sitt filter enligt specifikationen Frågan är om det finns dokumenterat att dessa filter ger " 5 extra hästar" osv, eller om det är försäljarsnack. När man vid ombyggnation etc inte av någon anledning får plats med original filter, så är det en lösning dock, som jag själv har använt mig av, men bra för turbon?? Nja, kolla in på vingarna och bilda dig en egen uppfattning. Jag tror att det är det häftiga insugsljudet som lockar 18-åringar att montere "öppet filter" med mera, för om den låter som 10 hästar extra, så måste det väl vara 10 hästar extra, eller?? Jag har varit ung jag med, så jag tror jag vad vad jag pratar om, visst gick väl moppen liiiiite fortare om man tog bort luftfiltret? iallafall så lät det ju så... MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Återupplivar tråden litegrann. Jag har funderingar på att "chippa" min bil (320D Touring E46 steptronic 110kw). Jag har fått lite olika rekommendationer vad gäller trim. Jag har ju automat på min bil, men det verkar inte vara mycket info att hämta om några som kört diesel med trim och steptronic. Två frågor: 1. Är det samma låda i min 320Da som i 330Da? Om så är fallet borde ju lådan klara den ökade ansträngning som KCRbox/chip sätter på den. En KCR box skall ge (på min) 180 hk och 380NM vilket ligger strax under en 330D. 2. Vilket av chippen BÖR man välja? Jag har hört gott om både KCR och It´s fun. Resten lite mindre om. Jag kan inte teckna motorförsäkring via KCR, så den ger ingen fördel. Dock är ju It´s fun grejerna ganska mycket billigare. Är jag isåfall dumsnål? //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
jag har själv använt KCR på mina 2 senaste bilar och är mkt nöjd! På min 320d (136hk/280Nm) ger den 165hk/340Nm, vilket gör en väldig skillnad! Jag skulle nog ändå kolla tex, unichip ifall de kan "mappa" just din bil, vet inte om de har mappat dieslar innan, men då får du ju optimalt för din bil. Växellådan vågar jag inte nämna något om, men jag skulle bli förvånad om den inte pallar med den ökade kraften. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
FÖR KÄNNEDOM! Jag mailade Itsfun och frågade om trimmning på bilen. Hej. Jag fick tips via autopower.se om att ni var en av de bättre i Sverige på chipstrimning. Jag äger alltså en BMW 320D E46 -02 Touring med Steptronic automatlåda (7400 mil). Visserligen går dieseln bra med sina 150 Hk och 330 Nm, men mycket vill ha mer. Som jag läst mig till på både Er hemsida så är Effektökning ungefär 30hp och 60Nm. Jag kör främst med liten eller ingen packning/last i bilen annat än 1 eller 2 passagerare. Dock händer det att jag kör med släp på ca. 850 Kg bakom bilen. Körning ungefär 70/30 landsväg/stad. 1. Bör man trimma bilen med chip även om den har automatlåda? 2. Vad är riskerna? 3. Som jag förstått det så brukar inte bränsleförbrukningen öka efter chipstrimning, stämmer detta? (beroende på körstil naturligtvis) 4. Kan man installera det "chip" ni säljer själv, eller bör ni/måste ni göra detta? Tacksam för de svar ni kan ge. Och sedan svaret från Jocke. Det kom MYCKET snabbt Hej! 1. Det är inga problem. 2. Vid alla effektökningar finns det såklart risker men här det frågan om en marginell ökning som utan några problem ligger inom säk marginalen. 3. Bränsleförbrukningen sjunker, speciellt på turbobilar då man kan köra mera på vridet och inte behöver gasa lika mycket som tidigare för att få samma fart. Ger du järnet drar den mera för den får mera bränsle än innan på fullgas. 4. Vi behöver bilen elr styrboxen hos oss i Sthlm. Vill du återställa till original gör vi det kostnadsfritt. Flera frågor skriv elr ring 0730-753131. Med vänliga hälsningar: Jocke Qvarnström Sveriges mest prisvärda trimchip Länk 0046-(0)730-753131 Så nu har vi deras syn på det iallafall. |
|
|
Hej, Tack för delad info Amullo! Går i samma tankar för min 525dA touring, dvs även jag halvparanoid gällande långsiktigt följd av trimning av automatlåda. Kollade in ItsFuns websida, och allt står ju förklarat klart och tydligt. Skickade dem ett mail nyss gällande vad för garanti jag egentligen får på arbetet. Och om man kan häva köp/installation om påstådd effektökning inte håller om man kör bilen på bänk före och efter - dvs svart på vitt. Amullo, har du bestämt dig eller?? Hur länge håller Itsfun på med dhiptrimning. Relativt nya kanske - oerfarna...? Mvh marineutter |
|
|
Itsfun har en ganska lång erfarenhet av turbotrimning. De har hållt på i säkert 10 år med diverse olika bilar. Deras gamla "Itsfun" Sierra cosworth gick inte av för hackor, inte heller deras nuvarande Porsche. Jag hade tänkt testa trim till sommaren. Jag är mer benägen att tro att en omprogrammering av den styrlåda som existerar är bättre än enbart modifierad signal som KCR kör med. Dock så har ju KCR mycket goda vitsord och många nöjda kunder. Framförallt en enkelhet att ta ur lådan om något går fel. Detta går inte att göra med Itsfun´s programvara. Dock är ju prisskillnaden mycket stor. KCR har en motorgaranti, men inte för min bil. Jag får se vad jag väljer. Något blir det iallafall. Just nu lutar det åt Itsfun. |
|
|
Sådär, då knäcker jag mitt första inlägg på det här forumet. Kommer hämta min 530d på lördag, steptronic-låda och lite smått sugen på dieseltrim, givetvis blir man då lite nojjig när man ser inlägg som säger att lådan inte håller för vridet? Polare som chippat andra bilar med automatare, brukar dock lägga in en trycksänkning precis i växlingen på automat-lådan (2,3l saab turbo med 280hk på hjulen). Så en riktigt seriös fråga, har det verkligen "vimlat" av automatlåde-trasade chippade dieselbilar? /Filip |
|
|
Filip: På E39 så var automatlådorna från GM (du läste rätt - General Motors...) och de var inte tillräckligt kraftiga i konstruktionen. Även otrimmade dieslar fick automathaverier! På E60 så är automaterna från ZF tack och lov... Mvh |
|
|
Vilket gör att jag iofs tycker det låter ännu konstigare, GM har väl tillverkat automatlådor till stora v8'or med mycket vrid i evigheter? Lådor som dessutom vanligtvis är snällare mot resten av drivlinan. Men visst, slirar den för hårt i växlingarna med fullt ladd, så kanske den inte pallar. Dock tycker jag de flesta chippen är "ganska" moderata i sina effekt/vrid-ökningar. |
|
|
Amerikanska bilar har väl aldrig varit synonymt med kvalitet och hållbarhet? Det är turbons höga vridmoment som är boven, antagligen kommer automatlådan från nån standardbensinmotor. Mvh |
|
|
Haha, nej kanske inte iofs, frågan är väl hur den letade sig in i en bmw då. 400Nm är väl ändå inte mycket? ;) |
|
|
Ja säg det... ZF eller Getrag hade väl inte kapacitet att leverera? Chrysler hade haverier på över 30%! av sina automatlådor för nåt år sedan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.