|
|
|
|---|---|
cane |
Tjena, har precis beställt en racelogic traction control till M3an... det fanns ju inte till e36, och dessutom sägs det att racelogicen är mycket bättre än ett orginal system då man själv ställer hur mycket hjulspinn som är tillåtet - tydligen ska greppet vara som bäst vid 10% spinn torrt, 5% blöt/is. Någon som har erfarenhet? Uppdaterar här när jag fått det installerat :) Länk |
cane |
Har nu installarat systemet, det var medelsvårt att göra, tog ca 5 timmar. Kan man löda och har tillgång till elscheman till bilen klarar man det. Det funkar jättebra, var ute och testade nu när det var torrt - väldigt coolt att slå på 10% slir och bara "släppa" kopplingen från valfritt varv och göra en perfekt start med lite skrik från hjulen men ingen gummi rök :) Rekomenderas. Fattar inte att e36 m3 inte hade detta från början! |
|
Vad blev priset med frakt ? ----BMW ///M3--- |
|
cane |
8500kr + 300 kr frakt, klarade mig ifrån momsen trots att jag köpte från USA :) |
| lÅTER MYCKET INTRESSANT, KAN DU INTE BERÄTTA LITE MER OM HUR DET FUNGERAR OCH OM DU ÄR NÖJD. HUR VAR INSTALLATIONEN, SVÅRT? | |
cane |
Det funkar så här (förenklat) Man kopplar in en liten datorbox in på bilens elsystem, ungefär 20 kablar. Går till så här: Från DMEn (sitter i torpedväggen) klippar man de 6 kablar som styr insprutsmunstyckena och kopplar in dem så att de går in respektive ut genom racelogic enheten. Vid normal körning går signalen fram som vanligt. Vid ABS enheten (bakom hansfacket) strippar man de 4 st twisted pair kablar som ger respektive hjulhastighet (behöver ej klippas) och löder på kablar från racelogicen. Därmed vet racelogicen hur fort respektive hjul snurrar. Vid pin 1 på diagnosuttaget i motorrummet löder man på varvtalssignalen. Kan nog tas från DME också, men sladden var svart och det fanns flera svarta så jag ville inte testa vilken som var rätt. 2 jordsignaler kopplas till racelogicen, bara att bulta i chassiet. 1 + signal kopplas in från tändningen, jag använde den ström som går till radion. En strömställare monteras på lämpligt ställe, jag satte den bakom askkoppen i mittkonsolen. Så, vad som händer är att när racelogicen märker att hjulen inte spinner med samma hastighet (=hjulspinn) så griper den in och klipper signaler till insprutet, blir som att bilen bluddrar. Ni som har SMG vet precis vad jag menar då samma sak händer orginal när man växlar utan att släppa på gasen. Allt är ställbart, både genom strömställaren där man kan välja off-20%-15%-10%-5%-0% tillåtet hjulspinn samt att man kan koppla den till en laptop och finmeka det hela. Säg att man vill ha 6% istället för 5% etc. Systemet är smart så tillvida att den vet skillnaden mellan spinn i kurvor respektive spinn rakt fram. Kan också ställas med datorn. Det svåraste med installationen var att löda på ABS signalen då den kabeln var väldigt kort, jobbig arbetsställning under handsfacket. |
cane |
Angående funktion så kan man kort säga att den är både bättre och sämre än ett original antispinn/antisladd system. Ett orginal system med antisladd kan ju bromsa hjulen individuellt för att hjälpa till att häva sladdar, kan nog vara bra ibland. Men, ett orginal system är inriktat på säkerhet, inte "max körbarhet" - vad jag menar är att ett orginal system griper in mycket tidigare och hårdare än den ställbara racelogicen, och därmed förlorar man hastighet. Orginalsystemen har också ett minne som gör att om det griper in så ligger systemet kvar och väntar på att du ska göra bort dig igen och klipper ännu tidigare i nästa kurva/start. Inte bra om man vill köra fort, eller på bana! Den största nackdelen med racelogicen hitills är att den inte fungerar i låga hjulhastigheter då ABS sensorerna inte ger signal under 15-20 kmh, dvs den spinner fritt tills bakhjulen uppnår ABS sensor hastighet. Kanske inte spelar så stor roll annat än vid starter på snö/is etc. |
|
Det verkar väldigt bra men kassan tål inte mer just nu än det man har planerat som vinterjobb i garaget ----BMW ///M3--- |
|
cane |
Ja, allt är ju en prioritering tyvärr.... för mig hamnade denna mod högt på listan då jag ska använda min M3a året runt, tyckte det verkade vanskligt med vinterkörning a la 321 hästars bakhjulsdrift utan antispinn med en 2 åring i bilen, lol! |
|
Vinterkörning är inga problem, har kört dom senaste två! Motorn går så snällt på låga varv så man behöver inte spinna ur korsningarna och balansen i chassit är bra om det släpper i kurvorna och det händer. Bra vinterdäck är ett måste. Själv tänkte jag göra en del på bilen under vintern så jag ställer den dom värsta månaderna. ----BMW ///M3--- |
|
cane |
Låter vettigt, egentligen var jag inte så orolig för vinterkörning då jag kört en 325 87 utan diff (cabarna hade snik diff utan låsning) under vintern i många år utan problem... men, det var väl "pappa-genen" som nojade upp mig så att antispinn installerades! Sen är det förstås inte fel när det är torrt heller, en bonus att göra race starter, hehe :) |
hellonasty |
cane: kan det vara nån idé att slänga i en 328? Motorn ger ju inte så pass mycket effekt att det behövs som på en M3 men jag har märkt att vid omkörningar på vintern blir det ibland rätt läskigt när hjulen passerar snösträngen och bakdelen lägger sig snett över vägen... inte så skoj att råka ut för i vänster körfält bredvid en annan bil 80-90 km/h =) |
hellonasty |
Förresten...om antispinnet först börjar fungera vid 20 km/h om man monterar dem på ABS-sensorerna... borde det inte gå att köpa riktiga ASC-sensorer på skroten och montera på och koppla dem till Racelogicsystemet? |
cane |
hellonasty: generellt sätt gör det nog nytta oavsett bil, och 328 är ju inte direkt slö. Möjligt att det går att byta till sensorer som kommer igång snabbare.... om det nu finns speciella ASC sensorer? Vet ej... men jag märkte av detta problem härom veckan då det hade snöat på ett isigt underlag... stört omöjligt att få grepp från stillastående, ingen hjälp av racelogicen där. |
hellonasty |
cane: Har du diffbromsad bakaxel? |
|
Den frågan dök upp hos mig också. Jag antar att du har det. Hur funkar det då egentligen eftersom du säger att den klipper när hjulen snurrar med olika hastighet? Hur vet den när du spinner då, eftersom du har diffbroms så snurrar ju hjulen alltid lika fort (nästan) då dffbromsen finns. Hajar inte... Men du kan förmodligen ge mig ett bra svar så jag är med i matchen igen. :) |
|
|
Den frågan dök upp hos mig också. Jag antar att du har det. Hur funkar det då egentligen eftersom du säger att den klipper när hjulen snurrar med olika hastighet? Hur vet den när du spinner då, eftersom du har diffbroms så snurrar ju hjulen alltid lika fort (nästan) då dffbromsen finns. Hajar inte... Men du kan förmodligen ge mig ett bra svar så jag är med i matchen igen. :) |
|
cane |
Tjena, missade den här tråden så här efter jul.... iaf, det är 25% diffbroms på min M3. En diffbroms strävar ju efter, precis som du säger, att få hjulen att snurra lika fort - men inom ett ganska begränsat spann. Effekten är att racelogicen griper in efter att diffbromsen sas gett upp. Nackdelen med detta är att man även med racelogicen utsätts för diffbromsens mörka sida: bakvagnsdestabilisering.... kan vara ganska läskigt i högre hastighet i halt väglag. Har tänkt koppla upp racelogicen mot min laptop och trixa med inställningarna och se om man kan skapa ett riktigt "höghastighets-vinter" läge, dvs så snåla inställningar att racelogicen griper in samtidigt/helst strax innan efter diffbromsen börjar jobba. Vill offra potentiell "effekt ner i backen" i utbyte mot tryggare vägegenskaper. Vet ej om det går att ställa den så snålt dock, det måste finnas marginaler för viss differens mellan hjulens rotationshastighet, annars blir det väldans svårt att svänga ;) Tyvärr kräver detta finlir att man vet hur många ABS impulser per varv E36 har... har inte kunnat hitta denna info ännu. |
cane |
Kan meddela att problemet med låga hastigheter är typ löst, racelogicen var inställd på att bilens ABS system inte funkade under 14km/t - men våra eminenta E36 vagnars ABS system funkar fullt ut från 8km/t, och ända ner till 3km/t vid inbromsning.... så det var bara att ändra värdet 14->8 med laptopen :) |
hellonasty |
cane: Du skrev tidigare att när antispinnet griper upplevs det som att bilen bluddrar... När detta händer, sker det "mjukt" lr går motorn ryckigt eller sker det så fort att det inte spelar någon roll? Har inte så stor erfarenhet av hur antispinnsystem brukar jobba och så =) |
cane |
Det är ett mjukare ingrepp än ett standard antispinn, som sker i 3 steg, känns knappt. Det gör att bilen heller inte får viktförskjutning i kurvor, dvs blir inte understyrd. Om du funtar på att köpa ett system kan det vara tips att kolla ved dessa tar i USA Länk - dollarn är ju snorbillig... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.