AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.068

Grenrör till turbo med dubbla inlopp

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Jag ska till att bygga grenrör till min turbomotor nu. Men det är fortfarande några saker jag undrar över.
Har en Garret GT32 med dubbla inlopp. Hur ska jag då göra med rören som går in till turbon.. är det någon fördel med att dra rören från 3 cylindrar till varje inlopp eller köra alla i samma?

Om det nu är någon fördel att köra 3 cylindrar till varje inlopp.. vilka cylindrar bör man ha på samma i såna fall?.. för jag antar att det har med tändföljden att göra?

Det är M20B25 det gäller.

// Jim
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
cyl 123 till ett inlopp och 456 till andra inloppet!

Lycka till!

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Okej, tackar!
Då är det bara att sätta igång och bygga då..
Hej!

Man skall ABSOLUT försöka köra dem delat. Och verkligen inte köra ihop dem i kombination med en turbo gjort för delat. Då får man en massa friktion och sämre verkningsgrad från twin-entryhuset ihop med sämre respons. Mycket tråkigt! Det är vad man kallar en Lose-Lose situation.

Mats
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Jag misstänkte nästan det..
Men hur gör man med wastegaten,, måste man köra med dubbla eller går det att lösa på något sätt med bara en?
Limmet kör med twin-entry och en wastegate. Han byggde med dubbla rör hela vägen till den och behöll delningen hela vägen fram till wastegatens ventil. Då fungerar det för det är så lite läckflöde som bildas.

Mats
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Finns det någta bilder på hur limmet har byggt sitt grenrör med en wastegate o dubbla ingångar på turbon?? ...förstår inte riktigt hur han har löst det?
Inte så svårt. Dra ett rör från varje bank separat hela vägen fram till wastegaten. Där ett rör skall anslutas mot wastegaten så låter man vardera rör ta halva sidan var. Då blir det som ett runt rör med en delning i mitten. Låter man den delningen gå hela vägen fram till ventilen så blir det inte mycket läckflöde mellan bankerna.

Mats
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
He He tack för du svarar för mats:o) jo det funkar alldeles utmärkt... grym respon med ett kkk 29 diesel agg

Min bil!! Länk
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
tack att du svarar för mig mats!!! skulle det ju stå!!

Min bil!! Länk
Perfekt att den här tråden dök upp då jag stod och titade på GT42a och funderade samma sak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.