|
|
|
|---|---|
Fjelliz |
Kom just på varför min bil har gått som ett as... tankade 50 liter blyfri 95 o sen när jag kollade manualen så stod det att det skulle vara 98 oktan i tanken... :) I got a niiiiid 4 spiiiiid :) |
|
Undra om skillnaden gör så mycket på en 318i, nja tror inte det du. Man märker främst "spikningar" i 95 oktanig, annars ska inte effekten vara så mycket större i 98.. |
|
Fjelliz |
Okejj, men min bil började spika litegrann... gick ojämnt o ville inte varva fullt ut :) I got a niiiiid 4 spiiiiid :) |
bmwracing |
Står det minimum 98 oktan i boken, så borde väl bilen gå sämre med 95... om motorstyrningen sänker tändningen. Står det däremot typ lägsta oktan 90 oktan så spelar det antagligen ingen roll om du kör med 95 eller 98. |
|
Om man har en bil som är chipad behöver man 98 oktan för att ge någon effekt höjning, om man andvänder 95 oktan kommer troligen bilen att "spika" och tändningen sänks och effekten oxå.. 98 oktan är en bättre bensin med bättre kvalitet och lagrings tid som följd. PREEM garanterar lagring på 1år på 98oktan medan bara 6mån på 95oktan. Motorn går även lite kallare med 98 oktan och smörjer motorn bättre.. Om man kör hårt med sin bil rekommenderar jag starkt 98 oktan! www.kramforsligan.com |
|
|
Såvida inte bilen spikar är det rena dumheter att köra på 98 då energivärdet INTE är högre. Att kvalitäten skulle vara högre har jag aldrig hört talas om. tvivlar starkt på det , verkar bara jhelt okunnigt att rekomendera 98 ? Frågat folk som mekar recingmotorer seriöst och en som jobbat med motorrenoveringar i många år om 98 ger något , svaret är entydigt nej. men varför inte tanka 204 oktanig racebensin om det nu ger så mycket ? häll i lite oktane-booster ochså så skall det nog ge en 50 hästar extra *fniss* "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
104 oktan. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
D-diddy |
Ja nog märker jag klar skillnad mellan 98 och 95 oktan i min bil. speciellt på högvarv, motorn drar bättre med 98 i tanken. David |
|
Klart att det är skillnad på de olika oktanhalterna i bränslet . Om det inte skulle vara det så är ju hela världen kraftigt blåsta . Jag har kört Enduro Och Cross mycket tidigare och där var det väldigt viktigt vad för bränsle man hade i tanken så det borde vara samma sak på bil . Jag trimmade rätt duktigt och då funkade inte vanlig soppa det blev riktig racing oktanbooster annars spikade grejjerna så fruktansvärt att det pajjade ganska snart . Har även kört med nån typ av högoktanigt bränsle som en flygmekaniker fixade till mig via flyget och det var det hästkraftskillnad på kan jag säga . Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
| Hur det är med oktantalet i flygbränsle kan jag inte redovisa för, men vad jag förstått är det ett "skitbränsle" jämfört med det vi tankar på macken, men det var kanske raketbränsle din kompis fixade åt dig ?? :) | |
Fjelliz |
Nåja, hur som helst så har bilen gått som en dröm efter att jag börjat tanka 98. Alltså så bör det ha varit problemet. |
|
Ett litet tips till "Wadel"... Ta kontakt med ex. Preem via mail och fråga om kvaliteten på deras bensin och vilken skillnad det är mellan 95 o 98 okt. Du kan även meila Ralf på JRS motor i Östersund www.jrs.se och höra vad han rekomenderar.. Jag chipade min bil där och ha sedan dess kört på 98 oktan, med 95 oktan i tanken kände elektroniken av att motorn vill spika pga av att chippet vill höja tändningen för att ge högre effekt, men då ställdes istället tändningen ner...pga av spikningar..alltså ingen mening med chip om man tänker fortsätta med skräp bränsle! Jag kör mycket skoter på vintern bl a i Enduro tävlingar och i en två-taktare så kyler bensinen motorn så den ej ska gå varm, och med 98 oktan eller en oktanboster så har man en motor som går säkrare och kallare... Åker man omkring i en 316i orginal så klarar man sig bra med 95 oktan men har man en med mer motor och hög komp. så är 98 oktan bra för motorna. www.kramforsligan.com |
|
|
"skitbränsle" Det är mestadels fotogen i flygsoppa Men det vi använde va nått annat går tydligen att gämföra med racingsoppa . Raw power + Turbo M3 CSL nice |
|
D-diddy |
har en kompis som jobbar på gripencenter F7. han berättade att det är i stort sett citydiesel dom kör på idag. förr var det dock någon nitroblandning tror jag, så det kan dom ju iofs ha kvar till någon gammal bulldog. Kanske var det det du fick:) |
|
Lasse Kong, skilj på flygbensin (som är avsedd för kolvmotorer, typ Cessna) och flygfotogen som är avsedd för turbinmotorer! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.