AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.475

Motor byte E30... M40---M42

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mitt förra ide om att byta till M20B25 blev ju rätt dissad så nu är jag inne på kanske lite smartare idéer.

Vad behöver jag om jag skall byta från m40 till m42... Passar Växellåda osv.?

Jag vet att ni kommer säga att det är smartare att byta bil men jag vill verkligen inte skiljas från "Svarta Faran" + att det ju inte är omöjligt att komma igenom besiktningen med en M42....
tippar på att besikningen gnäller på din m42 installation också, m40 och m42 är inte så snarlika, men visst, den kan gå igenom om du får en schysst eller trött besikningsgubbe

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
ormen
kolla på Länk vilken vxl.låda din bil har, och fråga nån vilken låda det sitter på M42 -är det getrag 242 så kan du öppna en öl.

Skulle säkert gå att besiktiga, ev. typa, men du får nog byta fjäderben, trummor mot skivor bak osv. till "is"...

Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Och jag frågar vilken låda på M40 respektive M42?
ant
Växellådan som sitter i 318is är en Getrag 240/5, vad som sitter i 316i vet jag inte, så om det passar eller inte vet jag ej.
Dock så kommer du behöva byta allt som inte brukar följa med en begangnad motor. Typ grenrör på både insug och avgassida även luftmängdsmätare. Dessutom insprutet (till Motronic 1.7, spridarna kanske räcker till, jag vet inte.

Jag hade i samma veva bytit bromsar osv, så du får skivor bak.
Har du varvräknare? Kan kanske vara kul att ha, det varvar rätt hårt med M42.

======
Min bil:Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Nu vet jag ej om du kollat upp det deejaywasp, men det största problemet med M42 verkar vara att, som en vis man uttryckte det, "de som sitter på en verkar tro att de är gjorda i rent guld" :)

Hittar man en spis till rätt pris så bör det dock vara ganska gjutet!

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
nofx16:
Det förstår du väl att den inte är gjord av rent guld. Då hade den ju vägt hur mycket som helst. ;) :D
Tror det är ganska mycket tyngre svänghjul (dubbelmasse) på M42 gentemot M40 och då är det väl gissningsvis inte likadan anslutning till växellådan.
Trist, men så är det nog.

Att det sedan skulle gå att besikta utan problem är jag helt övertygad om. Det är nog väldigt få bilbesiktare (Jesperado undantaget) som skulle se skillnad på en M40 och M42 enligt principen "Det är ju en fyrcylindring BMW-motor -> då måste det vara rätt".

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hmm... jag såg denna Länk och blev helt överlycklig tills jag såg var den fanns.... Kanske lite långt från lilla Jönköping :( Dock kändes priset helrätt...
Kom ihåg att du behöver få med lmm:en och tändspolarna osv.
Det är individuella tändspolar till M42:an.

ant
Besiktningen ska nog gå smärtfritt.
Jag har en kompis som har byggt om en 318i -83 till en 318is 16V, den är besiktigad flertalet gånger utan anmärkning.

======
Min bil:Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja då verkar bara problemet vara att hitta en motor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.