|
|
|
|---|---|
|
Jo det är så att jag hålelr på att konvertera till manuell växellåda på min 528i -82, har löst de flesta bekymren och hittat rätt delar men jag har ett problem som kvarstår. Det är nämligen så att på lådan jag fått tag på så saknas huskåpan dvs den cylinderliknande saken som urtrampningslagret glider på. Denna är skruvad i växellådan. Efter att ha misslyckat med att hitta en begagnad så bet jag i det sura och beställde en ny på BMW till kostnaden av 600:- (huga). Men, när jag var och hämtade den idag så ser jag att den inte passar...och i HTK:n jag har hemma så hittar jag ingen huskåpa som verkar passa...den jag beställde och som inte passar har nr. 23 11 1 228 228 Den har sju stycken skruvhål medans det bara är 4 st på min låda. Alla är M6. Om någon kunnig människa kan hjälpa mig vad jag ska ha för huskåpa så blir jag överlycklig. Vidare kan nämnas att växellådan har märkningen 82/83 i själva sprängkåpan. Den har enligt uppgift suttit på en 528i -84. Tacksammast i världen för svar... | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Vad har lådan för beteckning? Brukar stå instansat i bakkant av lådan. t.ex. 260,265 dessa satt i e28 med m30 motor m10 motorns låda tror jag heter 240 262 är en 4-vxl m30 låda 280 är e28 M5 lådan Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Det är en 260. Men jag tror dock jag löst problemet. Det visade sig att orignal (då bilen kom alltså) så var huskåpan tvådelad, men som reservdel nu på 2000-talet så är den inte det utan bara en del dvs det som tidigare var skruvat ihop är nu ihopgjutet. Vållade lite huvudbry kan jag lova :) | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Skönt att det löste sig. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Jorå, det blev bara lite mer strul än jag räknat med att konvertera...mest tack vara av att jag köpt delar från massor av håll och heller inte vetat exakt hur det ska se ut i växellåda, koppling osv. Men imorgon så ska jag skruva ihop bilen, väntar bara på en mellanaxel (trodde inte man behövde byta den på treväxlade, men där hade jag fel, är cirka 10 cm för kort!). Ber till Gud eller annan högre makt att det fungerar smärtfritt :) |
|
|
Skruvade ihop bilen i måndags och provkörde en sväng...gick bra ett tag sen så började det slå om mellanaxeln och det visade sig att bussnignen som håller uppe den hade gått av, och så kan man ju inte ha det... Raggade en ny mellanaxel och monterade. For en sväng igen och testade lådan...kändes lite konstig, det var svårt att växla utan ryck (ej handhavanderelaterat :)) LÅg och körde i 120km/h på femman, bromsade ned till 80 och efter ett tag så flög plötsligt växeln ur - och ingen annan gick att få i heller... Efter lite våld så fick jag in trean, och jag förstod ju att det var allvarligt...undersökte alla externa faktorer som spakställ men allt såg bra ut. Efter lite research så visade det sig att en växel var halvt i hela tiden även fast man kunde lägga i andra växlar. Tog ned lådan som var helt omöjlig att få isär (förmodligen pga att friläge inte gick att lägga i). Efter 1 1/2h våld så fick jag isär den (i det här läget var den bortom räddning). Det visade sig att den hade skurit på ett flertal ställen...vad det beror på från första början vet jag dock inte. Hade fyllt på ny olja och tappat ur den gamla...mageneten på pluggen var helt smockfull med metallspån (och den rengjordes i samband med oljebyte)... Så nu måste jag fixa en ny låda... |
|
Paap Reeder |
Hej! Min gamla låda till M535:an finns för en 500-ing ty jag kommer inte att bygga tillbaka till man igen. Den är garanterat helt OK på synkringarna. Dock vill bottenstocken mullra litet om lådan är genomvarm. Lådan har gått ca 27000. MVH /// Paap R / Bromma |
|
Vad kan man göra åt att bottenstocken mullrar? Har samma fel att när lådan blir genomvarm mullrar den . Kan man chansa på att oljan eär gammal, eller blir det en renovering av lagren som gäller? Mvh/ Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.