AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
770

cirkulationspump

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Nån som vet vad den elektriska cirkulationspumpen som sitter vid värmeventilerna har för funktion?
Har hört att den bara ska gå för att cirkulera vattnet när motorn är avslagen, nån som vet??
Min verkar ha blivit permanentmagnetisk och fungerar inte, men värmen verkar fungera ändå.....
er
45
erka
318i Touring -04
Till mig sa de på BMW att den satt där för "min" skull dvs för att få en snabbare uppvärming av kupen.
Min började läcka så därför har jag plockat bort den och det skulle inte vara några problem sa de.

/erik
Den ger knappast snabbare uppvärmning. Snarare är det tänkt att ge en jämnare värme, alltså att vattnet cirkulerar lika bra i värmeväxlaren vare sig man står på tomgång eller åker med högre varv.

Mvh
/Janne
er
45
erka
318i Touring -04
jämnare inte snabbare... helt rätt janne

/erik
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
det som jag har hört att den ska cirkulera vattnet långt efter det att man stängt av motorn och på så vis hålla bilen varm längre...stämmer det?...
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Vet ej , men kan den inte vara till för diesel/bensin brännare och den inbyggda kupe´värmaren/kylaren för eldrift?

W
cj
29
cjohman
535 -90
528 -86
1800 -67 turbo
1800 -66 org.
Den är väl till för att du ska kunna stänga av motorn och ändå få värme, mig veteligen....

Så här funkar det på nyare E39:
När man ställer kliman på runt 23-24° så startar pumpen och hjälper till att cirkulera vattnet. Med bra snurr på motorn behövs behövs den nog inte, men nu sitter den ju där iaf.
Vid avstängd motor (och utetemp under 12°) trycker man in "REST"-knappen (option) och så startar pumpen och värmer upp kupén så länge det finns värme kvar i motorn.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.