AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
544

Elfel 528iA -83

bj
291
bjorasen
M535i -87
Batteri lampan lyser svagt. jag har bytat laddnings relä, batteri och generator men lampan lyser fortfarande. Generatorn laddar helt normalt. Vad kan vara fel? Bilen kan inte stå i mer än en eller två dagar.
Tacksam för svar!
///Christopher
calle56
har du kollat jordledningarna??
något som kan dra ström
Lyser den när tändningen är från? Laddningslampan lyser när den får plus (via tändningen) och generatorn står stilla. Om den lyser svagt utan tändning till så kan det vara överledning i tändningslåset, och därför töms också batteriet.
Om den lyser svagt när motorn går så har du ett ledningsfel från lampan mot generatorn, ett jordfel e.dyl. Men detta borde inte tömma batteriet när bilen står.

FP
bj
291
bjorasen
M535i -87
kabelskon till pluspolen på batteriet är jävligt kass, kan det ha med saken att göra?

MVH///Christopher
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo du kan få väldigt skumma elfel om du inte har riktig kontakt. På en E28 jag hade lyste hellyset och varvräknaren visade 2000rpm en gång då jag slog på tändningen o glömt o dragit åt pluskabeln.. Allt annat var stendött... Och innan jag kom på vad det var....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
bj
291
bjorasen
M535i -87
Jag har nu bytt kabelskon och det hjälpte faktiskt, tror jag, batterilampan lyser inte längre i alla fall.
Jag tackar för alla svar!

MVH///Christopher
bj
291
bjorasen
M535i -87
Det hjälpte inte att byta kabelskon heller! Lampan slocknade men bilen kan ändå inte stå i mer än ett par timmar innan batteriet är stendött. Jag har kollat så att generatorn laddar som den ska och det gör den och jorden är frisk den också. Kan det vara fel på batteriet trots att det är nytt?

Snälla hjälp mig!!!

MVH///Christopher
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Lättaste är att koppla en amperemeter mellan pluskabeln och batteriet för att kolla så du inte har några tjyvströmmar.. Om du inte har det far på en mack eller verkstad och belastningsmät batteriet. Se till att det är riktigt laddat innan du gör det bara...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Kolla på "Sök inlägg", skriv batteriproblem.
I slutet på sept. skrev jag lite tips om att söka upp strömtjuvar.
Lycka till

FP
bj
291
bjorasen
M535i -87
Nu är problemet löst! Det var belysningen i bagaget som inte släcktes, ren tur att jag såg det.....
Tack för alla tips!

MVH///Christopher
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.