|
|
|
|---|---|
von_lowenadler |
Jag kanske är på fel forum, men måste ändå fråga... Jag kan inte mycket om bilar, så jag undrar om någon vet vilka lampor som egentligen är tända på Volvo V70 / S80 / S60 när reglaget är i mellersta läget av de tre - är det positionsljus eller varselljus? Vad är skillnaden? Vilka valmöjligheter finns på BMW? Hälsningar von_lowenadler! (i väntan på kvällen då jag ska köra S80 med aktivt chassi första gången...) |
| Volvo kan jag inget om, men på BMW E-39 så har du ett separat reglage för dimmljuset, där du kan tända fram,bak eller båda. | |
|
Jag har också dimljuset på ett separat reglage med fyra lägen: Av-bak-fram-fram/bak. Bredvid den knappen sitter reglaget för belysning med tre lägen: Av-parkeringsljus-halvljus. Länk Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
I det mittersta läget är det endast positionslyktorna som är tända. Sen kan man lägga till dimstrålkastare om man vill. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
På gamla V70 <-2000 så var det positionsljus som var tänt. På nya generationens V70 (och S60, S80) så är det parkeringsljuset i huvudstrålkastaren som är tänt. Detta eftersom det inte finns några separata positionsljus längre på Volvo, de försvann med förra generationens V70/S70. //Lövet |
|
dunstan |
Volvo ägare är de som till 80% av tiden kör med båda halvljus och dimljus! Otroligt irriterande och dessutom olagligt!!! |
von_lowenadler |
Dunstan: jag brukar köra på detta irriterande sätt - ända tills jag får möte ;) Hälsningar von_lowenadler |
|
andreas_lofgren: Alla bilar har positionsljus. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
dunstan |
von_lowenadler: Polisen borde ta dig! ;-) ;-) ;-) Antar att alla vet att dimljus=inget halvljus!!! Och det är inte coolt med dimljusen! Skärp Er!!! ;-) |
|
Det var väl varselljusen (21W lampor) som Volvo skippade. FP |
|
|
Jag syftade på den separata lampan ovanför blinkersen som volvo hade tidigare (240, 740, 940, S&V70). Rätt tänkt, fel ord Folke förstod i alla fall vad jag menade :-) //Lövet |
|
von_lowenadler |
dunstan igen: notera att jag kör med extra ljus för extra säkerhet så länge jag INTE möter andra bilar! :) |
| Inte ens förra generationens S/V70 hade varselljus vill jag minnas. 940 var den sista bilen med finessen. | |
|
Varselljusen var grupperade ihop med positionslyktan på gamla Volvobilar. En dubbelpolig glödlampa med 5watt till positionslyktan och 21watt till varselljuset. Likadant hade Saab och många japanska bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Usch, jag kanske ska hålla tyst, skriver bara fel hela tiden. 850 inte S&V70 var det som jag syftade på. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.