|
|
|
|---|---|
C-G |
Hej ! Jag tänkte förbättra lackskyddet på bilen och samtidigt höja glansen. Jag har läst om polisch och vaxning, men jag tvekar inför en sak. Flera större delar, som bl a kofångare, är gjorda i plast. Kan man vaxa även dessa delar eller bör man använda sig av något annat? |
| Vaxa på...om du är rädd för att mjukgöran i plasten ska ta skada så tror jag inte det, den kommer i alla falla att försvinna så att lacken blir lite brungulare på plasten. Tror att kryp, stenar o annat löst är faligare än vax & polermedel för din lackade plast. | |
| det finns vinyl att köpa som en gele och ska användas just till detta | |
|
Speedy.. Om man läser på en vaxflaska så är de noga med att påpeka att man INTE bör vaxa plastdetaljer, till detta ska användas specialt framtagna medel! Har du nånsin sett en lackad eller olackad plastyta som är vaxad? Det är INTE en vacker syn! Olio |
|
netsix |
En plastdetalj som är lackad i bilens färg går bra att vaxa. Inga problem. Men olackad plastdetalj skall man inte vaxa. /netsix |
|
MAN SKA INTE VAXA PLAST! Olio |
|
netsix |
Jada, en plastbit som är ordentlig lackad i samma färg som bilen går alldeles utmärkt att vaxa. Har gjort det på ett antal hundra bilar. /netsix |
|
Det beror på vad man har för vax.. Typ glans eller hårdvax går nog inte bra.. Men inte vanligt "klet".. :) Olio |
|
|
Ska juue vara att glans och hårdvax GÅR bra! :) Olio |
|
netsix |
Är bilen bara polerad med maskin innan så går det att lägga på vanligt "klet" oxå. Men är bilen riktigt matt på plastbitarna MÅSTE man polera (helst maskinpolera) först, annars kommer det inte att se så bra ut. /netsix |
| Självklart går det bra att använda vanligt hårdvax för lackerade stötfångare och dylikt. Att tillverkarna skriver "till plastdetlajer rekommenderar vi våra superbumperpolishputs" beror nog mer på att de lever på att sälja så mycket produkter som möjligt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.