AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

Går det att sänka med nivåregleringen?

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har rätt bra sänkning i fram (har inte mätt vilket mått), men det är mindre i bak varför den ser lite lustig ut från sidan.

Jag skulle vilja sänka den lite i bak.

Därför undrar jag hur nivåregleringen jobbar, om den även "trycker ihop" fjädern om jag ändrar inställningen.

Annars misstänker jag att rätt höjd blir bara när jag har last i bilen.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Dr
113
Dr. H
540i -98
går det att ändra inställningen??? trodde att det bara fanns ett läge...om det finns en justeringsanordning så går det givetvis, vad annars skulle den finnas där för....

Lycka till
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har en nivåreglering i bak som innebär att den håller samma höjd hela tiden, (den höjd jag vill ha). Den är ju justerbar, men frågan är om den hydrauliska nivåregleringen, (tar olja från styrservot), även kan pressa ihop fjädern = sänka bilen.

Då skulle ju inte kortare fjädrar bak behövas, eller har jag fel?

Jag jämför nivåregleringen med de populära sk hi-jackersna som var populära på 80-talet. De pressade bara upp bilen (med luftkuddar).

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Deliq
>Rolf
Kolla på dessa länkar så kanske du blir lite klokare ;-)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Jag har nivå reglering på min... och den är sänkt 40mm bak... gjorde det på BMW i Mölndal. Får koppla in DIS sen sänker dom den elektroniskt. Man bara ändrar topphöjden på nivåregleringen.

X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag förstår inte hur man kan ändra höjden elektroniskt, men jag ska fråga nästa gång då jag ska serva den i höst.

Det sitter ju en mekanisk hydraulventil med en hävarm, kopplad till staget, inte någon elektroniskt styrd pump eller liknande.

Kan det finnas olika varianter?

Mvh
Rolf

Black shining beauty
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag lånar din tråd en stund Rolf :)
Har postat samma frågor i styling forumet.
Ämnet verkar vara av ett stort allmänt intresse så om någon kunde ta sig tiden att förklara hur det verkligen fungerar så hade det säkert uppskattats av fler än mig.
Bilen i fråga är en 528i -97 med nivåreglering bak.
Jag har sökt i tidigare trådar men hittar inte det jag söker.
Min fråga är följande.
Om man ska sänka en touring som är utrustad med nivåreglering, ska man bara byta dämpare och fjädrar fram och justera baken via datorn ?
Jag har inbillat mig att det sitter fjädrar även i baken men jag kanske är helt ute och reser ?
Jag läste nyligen i Askens dagbok att han bytte dämpare bak på sin 540 som hade nivåreglering ??
Ersätter nivåregleringen fjädrarna på en normal bil eller hur funkar det egentligen ?
Förvillingen är total för min del :)
Tacksam för alla svar :)

"Att styla en volvo är som att sminka en gris"
Jag kan inte svara för äldre bilar... för -99 kom det luftbälgar på E39. Så jag bytte alltså ut dämparen bak och satte ditt en sprintdämapre. Sen ändrade jag toppnivån elektroniskt genom att "släppa ut luft" ur bälgarna. Alltså bak funkar det som på en lastbil kan man säga.

X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag pratade med Noviation i Uppsala idag. Han sade att E39 går att sänka elektroniskt, men inte äldre.

Han var tveksam till om det går att "trycka ihop" fjädrarna/sänka bak med nivåregleringen genom att ändra på inställningen av staget till hydraulventilen utan att bilen blir högre utan last (på min e34).

Att det ska vara så svårt att få reda på saker.....:)

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
JWR fixar iallfall E39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.