AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.916

PAO eller ester olja

Hej!

Jag läste på ett forum att helsyntetisk olja gjord på PAO olja
inte är snäll mot packningar.Ester olja skulle vara mycket bättre
och göra så att pckningarna sväller och tätar bättre.

Stämmer detta?

På min bil så läcker vissa packningar då jag använder helsyntet men de tätnar vid delsyntet.Jag har för mig att den helsynteten som jag använder (Agrol Spectra) är gjord på PAO olja.

Mvh / Smygtittare
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tjaa du, vi kan börja med PAO.
Det står för polyalfaolefin som är basen i ALL helsyntetolja. Det framställs utav etylen som är en crackningsprodukt.

Olika estrar är ett av otaliga tillsatser i oljor - även mineralolja.

Jag skulle rekommendera att du byter ut packningarna i din motor...

Vad har du för bil?

MVH Robban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det finns fem olika klasser av syntetisk olja, varav PolyAlfaOlefin-olja (PAO) är den mest "advancerade" eftersom man "bygger" kolvätekedjorna exakt så långa som man vill ha dem.
Esterbaserad olja är en typ av syntetolja!

PAO-oljor kan helt riktigt under ogynnsamma förhållanden göra att packningar krymper, om de inte har rätt additiv. En högkvalitetsolja har additiver som gör att krympning motverkas.

Ofta blandar man olika typer av syntetisk olja i en helsyntetisk olja.

Agrol tillverkas av Mobil.

Är det samma viskositet på oljorna? (främst varmviskositet)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vart finns skamvrån? Tänkte gå dit nu...
Hej!

Viskositeten på oljorna är 5w/40 och 10W/40.
Agrol tillverkas numera av Petrolia i stockholm som även gör OK/Q8 oljorna.

I vintras så använde jag helsynteten och fick då ett litet läck från en o-ring detta försvann i våras med delsynteten (bas oljan i delsyteten ska bestå av 50% helsyntet olja enl. Agrol)

Bilen är en Saab 900 -94

Kan det vara så att PAO-oljan är mindre bra i deras olja?

Mvh / Smygtittaren
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Såg att Redlineoil använder sig av polyolester i sin syntet.
Du kan ju testa kanske?
Kolla på redlineoil.se
Har för mig att vissa syntetiska oljor inte är blandbara?

Eller vad säger du Johan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla normala motoroljor är blandbara med varandra.

Det finns en liten risk att man får något försämrade egenskaper hos oljeadditiven om man blandar oljor som har helt olika API och ACEA-klasser.

Man bör därför sträva efter att ha t ex API SJ och ACEA A3 som klassning på båda oljorna när man blandar (om det är med en sådan olja man skall blanda). (Dvs undvik att blanda t ex en API SG och en API SL-olja, då de additiv som de oljorna innehåller kanske (inte säkert) inte "irar riktigt bra"ihop!) Motorn skär inte ihop pga det, men det är dumt att få en olja med sämre egenskaper.

Det finns många PAO syntetoljor.

Jag har precis slagit i en PAO-olja från Neste (Citypro 5W40, BMW-godkänd enligt oljebolaget) i min bil (mellanbyte mellan ordinarie servicar).
Kostar mycket mindre än Redline, men är säkert lika bra!

Smygtittaren, tack för infon om Agrol-oljan, det var nytt för mig (ny tillverkare).

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Johan B:

Du verkar kunna det mesta om oljor!
Skulle gärna själv få lite mer på fötterna...

Du skrev att det finns 5 olika syntetoljor - vilka kemiska namn har de och vilka företag gör respektive olja?

Finns det någon litteratur du rekomenderar?

MVH Robban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Robban, brukar dela in synteisk olja i olika huvudgrupper.

Genom olika processer får man fram olika oljor med olika egenskaper. Vissa metoder är mer komplicerade än andra.

Generellt brukar man säga att PAO-oljan är den mest advancerade/dyraste/bästa syntetoljan.
Den oljan "byggs ihop" genom att man helt enkelt tar de lättaste (kortaste) kolvätena (eten) ur råoljan genom crackning och raffinering och sedan genom nya kemiska processer (polymerisering), bygger precis så långa kolvätekedjor som man vill ha för att uppnå önskade egenskaper.
Fördelarna är då att dels är "alla" kolvätekedjor lika långa, vilket leder till mycket stabila och exakta egenskaper i oljan.

Om man letar runt lite på internet hittar man rätt mycket information.
Oljebolagens hemsidor brukar vara rätt bra i många fall.
API har en hel del information.
Lubrizol (additivtillverkare mm) har mycket intressant info.
I övrigt finns det en del mer eller mindre bra artiklar om olja på nätet. När man läser dessa artiklar får man givetvis vara lite källkritisk till de "fakta" som levereras.

Jag har faktiskt skrivit ihop en liten "bok" om olja (färdigt utkast), men jag skall bara ha tid att fixa lite bilder, följa upp lite fakta och få någon att trycka den....
:o/

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rob, missade en fråga i ditt inlägg!

De fem "grupperna" av basoljor som man brukar tala om är: (såg att jag uttrycket mig lite felaktigt i ett tidigare inlägg, alla dessa är inte syntetiska!)

1 och 2: Mineraliska basoljor som raffineras olika hårt och genomgår olika många kemiska processer. De mest "advancerade" mineraloljorna har bättre egenskaper än de som enbart raffineras en gång.

3. Isoparafinbasolja, som enkelt uttryckt kan sägas vara en mineralisk basolja som man genom olika processer har ändrat kolvätemolekylerna något samtidigt som vissa föroreningar försvinner.

4. Polyalfaolefinolja (PAO). Olja som tillverkas genom att man bygger ihop kolvätekedjorna. Denna olja får samma egenskaper oavsett varifrån man tar råoljan.

5. Gruppen "övrigt", som tex innehåller Glykoler, siliconoljor och olika estrar. Många av dess oljor har mycket speciella egenskaper. Vissa oljor i denna grupp kan t ex vara framtagna för att smörja optimalt i högvarviga och mycket varma turbinmotorer.

Normalt kan man nog säga att grupp 3-5 kan sägas vara syntetiska (finns undantag i grupp 5).

Grupperna har ingenting med vilka tillverkare det är. Det finns många tillverkare av olika typer av basoljor.
Bara för att en olja tillhör en viss grupp, innebär inte det automatiskt att man får samma egenskaper som en annan olja i samma grupp. Klassningen talar enbart om hur oljan tillverkas.

Utöver basoljorna tillsätts sedan olika additiv för att få de slutliga egenskaperna. Additiverna kan utgöra så mycket som 30% av oljans totala volym.
Ofta är det additiven som är de dyraste i normal motorolja.

Mvh

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack för alla matnyttigheter!

Skulle man kunna få köpa en kopia på utkastet utan bilder? :DD
Bor du i Stockholm?

Försökte maila dig förut men ditt hotmailkonto var visst fullt eller nåt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Johan:

Missade du mitt senaste inlägg?
Skulle så gärna köpa en kopia!!:)))
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rob, i nuläget skall jag försöka få det helt klart innan jag sprider verket! ;o)

Men på något sätt kommer det nog!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.