AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
595

Hög HC halt efter "renovering" av topp

Hej alla!

Har sedan 2 vipparmar i påskas gick av fått se på när följande har gjorts på min bil. Ny kamaxelsats med vippor. Sotningssats, fördelare, rotor,stift, olja mm. Efter att allt var sammansatt så startades bilen upp, tomgången är orolig och bilen liksom pluddrar lite på tomgång. Jag noterar även att bilen känns lite ryckig vid acceleration och att varv och ekonometer följer denna ryckighet. Under tiden som gått sedan "renoveringen" så har vi gjort följande för att hitta felet.

bytt tomgångsmotor,mätt upp vevaxelgivare,ställt ventiler en extra gång, låtit BMW läsa av datorn,allt utan framgång.

Idag fick jag möjligheten att få en avgastest gjord och nu har jag fått svart på vitt att bilen inte är riktigt kry, HC halten var pendlande mellan 150-300 (närmare 300 när bilen gick som värst och närmare 150 när den mellan varven gick rent) Han bekräftade direkt mina egna tankar om att något inte stämmer med motorn då man hör på tomgången att det är fel någonstans.

Jag har sökt runt lite här på forumet och försökt bilda mig en uppfattning om vad som kan vara orsaken.
Det jag tycker går som en röd tråd genom det hela är katalysator,lamda, tändkablar,fördelare,stift,rotor och lite till.

Vad jag förstått är lambdan integrerad med katten och sitter lite bökigt till, kan det vara den trots att dom andra avgasvärdena är korrekta? GÅR det att plocka bort lambdan på 3liters sexan i en E34 och få ett nödprogram som kan visa mig ett lägre värde i paritet med en fungerande lambda?

Katten, vilka värde ger utslag om den är defekt? kan det isåfall bara visa höga HC halter?
Bilen gick mycket jämnare innan "renoveringen" så att det har hänt i direkt samband med att vi "renoverat" bilen.

Det jag skall testa så fort jag hinner är ett litet startspraytest för att hitta eventuella luckor.
Bilen har väl gått 100 mil sedan renoveringen. Tips är givetvis av högsta intresse.

Jag har säkerligen tråkat er med detta förut men dom bästa och mest kostnadseffektiva lösningarna kommer denna väg så jag ger mig inte förrän vi löst det ; ) Att köpa delar i all evighet eller lämna in den hos bmw och be dom lösa felet har jag ingen ekonomi till.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Förhoppningsvis är det bara någon vevhusventilationsslang som läcker...
Det är inte lite för mycket olja i motorn?
Faktum är att en liten slang på ena sidan skall bytas, tänk vad retsamt om den vari orsak till detta.. Den ligger på Förenade bil och väntar, jag skall bara hinna dit och hämta den.

Nej det är varken för mycket eller för lite olja i motorn, den konsumerar varken olja eller vatten i några mängder värda att diskutera.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Vilken kondition är tändkablarna i? Är det gamla kablar så byt dom, brukar göra underverk. En resistansmätning av kablarna kan också avslöja ev. fel, dock ej en 100% metod. Ev. kan du lossa tändkablarna en åt gången och lyssna.
Så man kan lossa dom en och en för att sedan höra om den går bra eller vad menar du?

Sorry men jag är novis på området..

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
40
mandrake
518iS -88
524tdA -86
Jepp man kan lossa kablarna en och en för att höra hur motorljudet förändras. Jättebra sätt att ta reda på om en cylinder inte går som den ska. En varning bara: Glöm inte att ta på dig gummihandskar! Annars lär du få en rejäl kyss om du råkar nudda karossen.
Tror att kamaxeln står lite fel
OKI nu har jag fått mer än en som säger att kamaxeln kan stå fel, låt säga att kamaxeln står fel, vilka är dom typiska teckenn på att den gör det? då menar jag utöver det jag nämnt?

Får nog lösa detta när jag kommer hem då Jag åker till USA om 14 timmar... Får väl hitta nåt internetcafé i USA då jag INTE klarar mig utan forumet så speciellt länge ; )

JAMO! vill du så utveckla gärna din teori...

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.