AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
397

Hjälp, min 530i touring -93 vill inte gå, vad gör jag?

to
9
tommyj
530iTouring-93
Min BMW 530i toring har krånglat den senaste tiden.
Det började med att den gick ojämt efter att ha stannat vid ett kors för att därefter lägga av helt. Fick igång den men den gick utan kraft några hundra meter precis som den inte fick soppa varefter den la av igen sen var det omöjligt att få igång den.
Den fick vila en timme och jag fixade bärgningshjälp. Testade med att ha i lite bränslerengöring. Den gick igång och jag körde hem.Berodde säkerligen inte på bräsnlerengöringen.Var ner till BMW som konstaterade med en dignos att lmbdasonderna larmat 32 gånger, dock kunde dom inte åtgärda det. Åkte därför till en bilmekkare som är specialiceradpå bilel bosch. Han trodde intepå Lmbdasonder då det skulle finnas ett reservsytem som gör at bilen ändå går att köra.Han kunde dock inte åtgärda det dåhans testinstrument var på rep. Körde därefter några veckor då bilen gick hackigtvid några tillfällen och kan kännas lite seg, precis som den inte får tillräckligt med bränsle. Igår la den av helt och jag lyckadesinte få igång bilen ens med vila. Böt därför lmbdasonder och hoppades på att det var felet.yckades visserliggen få igång bilen men den går lite risigt känns lite kraftlös,som den inte får tillräckligt med soppa.
Är det någon som känner till problemet?
Kan det vara luftmassamätaren?

Hälsningar
Tommy

TJ
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Mätt bränsletryck?

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
to
9
tommyj
530iTouring-93
Hej J.L ( Glidaren)
Nej Jag har inte mätt bränsletryck, et kan kanske vara lämpligt. Har förresten kört med bilen idag utan större problem.
Känns som det svarar lite dåligt på gaspådrag.
Har däremot köpt ett nytt bränslefilter som skall dit. Vet inte när det är bytt senast. Kan kanske göra susen?
Men jag skall kolla bränsletrycket när jag bytt filter så får vi se.

TJ
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kan det inte bero på det ökända insugsmembranet?

Mvh,
Kalle

====
Min 320iK: Länk
Tror som kalle, membranet.
Jag har själv haft samma fel. Sök på membran och se om du hittar något som stämmer på dina problem.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
to
9
tommyj
530iTouring-93
Tack för det!

Söker på membran så får vi se vad som händer.
Det är första gången jag är inne på Era sidor . Verkligen imponerad över snabheten och Era ambitiösa sidor.

Tack igen
Tommyj

TJ
Behöver man inte nollställa elekroniken efter att ha bytt lambdasonderna??
to
9
tommyj
530iTouring-93
Hejsan!
Vet ej, men det tror jag inte. Blen funkar även om jag tror att det egentliga felet kvarstår. Ska testa med insugsmembranet.
Köpte förresten Lambdasonder på Biltema 498 kr per st.
Mekonomen 1250 inkl orginalkontakt.BMW orginal 1300 kr.
Lite pill med Biltemas att skarva mot skarvstift men färgerna stämmer. DE två vita spelar ingen roll hur man sätter enligt forum , de går tydligen till värmaren i sonden

TJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.