AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
542

Köpa E34 1990, vad skall jag kontrollera?

Jag funderar på att köpa en 1990 års BMW 525I.
Kort info om bilen:

AC, taklucka,drag, ABS. Renoverad topp
cirka 5000mil. Nya gasstötdämpare fram. Nybesktigad.
17" E39 m5 fälgar.

Vilka "brister" är vanliga på dessa modeller? Rost? Motor?
Vad bör/måste kontrolleras vid ett köp, så jag inte får en otrevlig överraskning efter köpet...? :)
bymer
hallo
stämmer verkligen den mätarställningen? det låter väldigt lite. kräv ett m-test och en kontroll av mätarställningen
Ulvbo: menar väl att notorn gått ca 5000 mil efter topprenoveringen...

Billy B-10
Länk
motorn ska det stå !!

Billy B-10
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
kolla bromsrör, bränslerör (krångliga att byta), framvagn=styrleder. tryckstag och dess kulleder, krängningshämmarstag, alla elektrisk utrustning, rost i framskärmar(nere bakkant), rost under tanklocket, silentblock,bromsar, kom ej på mer just nu
FAF
Det är 5k mil efter ren. av topp som åsyftas.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Kolla avgasvärden, (särskilt hög HC-halt), det kan annars bli den dyraste överraskningen. Det är många som har haft problem med ex lambdasonden.

Klonkande ljud i fram- och bakvagn pga leder och bussningar är mycket, mycket vanliga.

Fungerar (el-) AC-fäkten på båda hastigheterna? Mycket vanligt att fläkten har skurit eller att effektmotståndet är trasigt. Är ACn OK i övrigt? Ser kondensorn sliten ut (ex full med stenar)? Ger den riktigt kall luft eller bara halvljummen? Annars blir det dyrt.

Är servicehandboken OK? Ex microfilter är svåra att byta själv, och det är ofta problem med dålig ventilation annars.

Jag har haft problem med kärvande vindrutetorkararmsbussningar. Går armarna lätt utan glapp, annars krångligt att fixa.

Det är också problem med fönsterelhissar. Det verkar som om motorerna är under- eller felkonstruerade. De kan fungera tillfälligt en tid, men lägger sedan av. Farligt vid köp om de är tillfälligt fixade, (gjorde BMW på min service).

Vanligt att kablage har gått av till bakluckan. Funkar all el?

Fungerar larmet? Vanligt att givare/kontakter har lagt av, (iof rätt billigt att fixa, men det kanske inte är de).

Det var allt jag kom på nu, men detta har varit upp tidigare i forumet så sök.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
mackan325
På plussidan skall tilläggas att bilen är lättmekad och även relativt komplicerade reparationer kan utföras hemma i garaget.
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Kolla noga runt tanklocket, ganska vanligt med rostangrepp där, annars håller jag med föregående talare om fel och brister. Vill dock tilläggas att du skall kolla hjullagren bak, lyft upp bilen och känn om hjulet glappar ca 1.800:-/sida på BMW verkstad, men betydligt dyrare om dom skär och vrider sönder div. saker.

Annars är det en mycket trevlig bil med en trevlig motor som du säkerligen kommer att få mycket nöje utav.
Jo, en till sak.
Vilken bränsleförbrukning kan man förvänta sig vid landsvägskörning?
ca 0,8 om du kör i 110
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Min har dragit 0,92 i medel sedan jag köpte bilen för några år sedan.

Det tycker jag är rätt bra för en 1,7 tonnare.....

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.