|
|
|
|---|---|
|
Jaha, då var Knutstorpsträffen förbi igen. Jag sitter och analyserar loggningen via GPS och redigerar filmen från kameran. Det ser ut som jag kapade en sekund på varvtiderna i år jämfört med i fjol. Runt 1.17 blev de bättre tiderna. Däcken fick vad de tålde och mer därtill. De som körde om mig (E30 och E36 M3) hade samtliga Toyo-däck eller liknande med högst sparsamt med urfräsningar. En av de snabba förklarade att han kapat 10 sekunder på Mantorp med dessa däck. Jag bommade att ta beteckningen. Nu undrar jag - vad är det för däck som ger så gynsamma prestanda och var kan man köpa dem? Sedan har jag gjort bromsskivorna blå. De har inte slagit sig men det finns en hel del repor i dem. Från start- och målrakans 175 km/h och ner i 70 så tuggade ABS-en mest hela tiden och bromspedalen var stundtals svampigt nära durken (efter några varv). Tydligt så klarade inte beläggen värmen. Allt byttes till original för 16 månader och 1000 mil sedan. Vilka belägg ska jag skaffa (och var) samt tror ni att skivorna behöver bytas samtidigt? Antingen blir det nya däck och klotsar eller så blir det en båge. Där är det bara däcken som behöver vara rätt. Bromsarna håller. PeO. | |
|
Köp Performance Friction belägg från www.peansweden.com + racevätska (typ Motul RBF500) och se till att du får luft till bromsarna - sen har du bromsar så att det räcker (funkar inte det, då får du bättra på tekniken ;) När det gäller däck så skulle jag nog rekommendera Bridgestone RE 540 till din bil.. |
|
|
Jag rekomenderar dig att kolla in lite på rejsa Här är några länkar ang r-däck som du kan kolla in Länk Länk Och när du surfar på sidan hittar du massor ang broms belägg, vätskor...och allt annat som har med bankörning att göra |
|
|
Lysande tips. Jag har en uppsättning fälgar för 225/17 så det känns mentalt nära att lägga på riktiga däck. _Johan_: Vad gäller bromsteknik så är jag idel öra. Jag antar att det finns en del erfarenhet i bagaget? Min teknik är att minimera tiden med foten på bromsen. Hellre full broms och sedan rulla igenom kurvan än att smyga med broms genom kurvan. Sedan försöker jag motorbromsa med varvet mellan 4 och 7000 varv. Jag har fått till det med toe-n-heel så växellådan inte blir för varm. Fast ibland blir det till att bromsa genom kurvan också för att slippa gruset. Är det detta som kan förbättras eller finnas andra tips? PeO. |
|
|
Med Ferodo racingbelägg, ATE superblue bromsvätska och Bridgestone re540 körde jag på 1.16 ifjol med min E36:a. Så med bra klossar+bra bromsvätska (viktigt), Kylning till bromsarna samt bra däck kommer man väldigt långt med. Dock så börjar det nog bli dags att se över chassiet med R-däck. _______ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Kan bara tillägga att med dåliga bromsar från mekonomen så håller det inte ens två dagar på knutstorp!!! Monterade nya belägg i förra onsdagen och kunde inte kör den sista halvtimmen på söndagen för att beläggen var slut!!!!! Beläggen är väldigt mjuka men de tar bra:) (Billiga också 280:-) Nästa år blir det riktiga däck och riktiga belägg! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.