|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte på hemvägen att tempmätearen nästan stod på det röda. Väl hemma o efter att jag öppnat huven stod det som en ång fontän från termostathuset(såg ut som nån plastdetalj saknades, där ångan kom ifrån).Såg oxå en rejäl pöl under bilen. Antar att det är termostaten el. pumpen som lagt av. Trycker jag på slangarna så är de mjuka o det pyser från nåt hål på termostathuset?? vad är detta hål för nåt?, är det nåt övertrycksskydd el. nåt som gått sönder då bilen kokade. Även orolig för toppen, men oljan ser fin ut(ingen majonäs). Tacksam för tips...... BMW 523 iA -97, 16.000 mil Tommy | |
Mattan |
Termostathus i plast sitter det på vissa modeller, osäker på hur de e me din. Det låter ju som det skulle kunna vara det som spruckit. |
|
ingen spricka, men i termostathuset på ovansidan sitter en sorts "nippel", ser ut som det suttit nån luftningsskruv där el. något.Trycker jag på slangarna så pyser det ur detta hål, verkar helskumt... Tommy |
|
|
På mina e28:or sitter det en skruv där. Om bilen har kokat är det ju inte omöjligt att den hoppat ur. Men det finns säkert en anledning till att bilen kokade också. Kolla upp vattenpump och termostat. ///Jesper |
|
|
antar att det är svårt att avgöra vilket felet är, så det är väl bäst att byta både pump o termostat, eller? Tommy |
|
|
Du kan ju prova termostaten genom att plocka loss den och se så att den öppnar vid 90 grader ungefär. Du kan om du har haft otur pajat topppackningen eller ännuvärre toppen när bilen gick varm. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
ja, det är jag orolig för, hur märker jag enklast om packning el. topp gått åt pipan? Tommy |
|
|
Jag skulle gissa på att vattenpumpen har gett upp. Samma sak hände på min 525 24V. Låt bilen svalna, starta motorn och lossa locket till expansionskärlet/kylaren och se om det finns någon cirkulation. Gör det inte det, byt vattenpump. Det verkar som om topp/toppackning är robusta saker på M50/M52-motorer, så den borde ha klarat sig. Min 525:a kokade så in i h-e säkert 2-3 gånger innan jag lyckades ta mig hem trots att jag bara körde någon kilometer i stöten, men det hände inget med varken topp eller packning. En gång V12 alltid V12... BMW CS #5139 |
|
|
Om topppackningen gått så tränger de ofta över vatten i en oljekanal. Kolla motoroljan om den ser lite grå/grädd lik ut, Då har du vatten i motoroljan och en kass packning som följd. Du kan även lukta efter avgaser i kylarvattnet. Detta är då worst case scenario, min gissning är precis som J.Ls att din vattenpump pajat. Dock är termostat/termostathuset ett VÄLDIGT vanligt fel på E46/E39. Termostaterna som bilen släpptes med från fabrik har en slags plastupphängning som är känd för att kunna paja och vips så har man plastbitar i hela kylssytemet. Så är den inte bytt på din bil så rekomenderar jag att den byts. Man byter hela termostathuset eftersom termostaten inte är "lös" Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
Bjärven1 |
Jag har haft liknande problem med min e39 528 97a helt plötsligt gick tempnålen ner på rött direkt stannde o öppna huven fast min plastplugg satt kvar det finns ju två en efter termostat på slangen och en vid expansionskärlet iaf så lossade jag lite på den första o släppte ut övertrycket fast i mitt fall så tror jag att det är kopplingen till fläktnisse som är slut det plus varma vädre gör att vattnet inte får tillräckligt med kylning |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det här kanske kan ge lite tips. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
TAck för alla svar hittills, har precis varit o hämtat termostat o pump o ska byta det nu.Känner mig lite lugnare efter att läst tidigare inlägg om att toppen verkar vara ganska robust. Återkommer i kvällningen med rapport. Hej svejs Tommy |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du behöver nog byta termostathuset också, 70% av dessa läcker vid återmontage det är värt besväret med en kostnad på 150kr. Speciellt som det verkar ha läckt efter din beskrivning, och för att slippa en massa glötande med glykol och luftande så är det värt den pengen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Går det att köpa temostaten löst utan att köpa huset också? Trodde det var omöjligt. Iaf av bmw. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
Det skiljer på M52 och M52TU termostater. M52TU har allt i ett, medan M52 separat termostathus/termostat. ///MVH Hasso Länk |
|
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag, om inte på jobb så på forumet :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.