|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om någon har något tips på hur man får dörrarna att kunna slås igen med "kassaskåpskänsla" som tex Mercedes är kända för. | |
| Det finns någon form av mattor (asfalt???) som man kan klistra direkt på plåten på insidan av dörren, som ger ett lite "tyngre" ljud. Har inte provat själv (och tänker inte göra det, faktiskt) men det säljs hos "billjudsproffs". | |
| På min 535:a Skruvade jag ner dörrlåsen i samband med en hellackering. Efter att ha finjusterat läget på alla dörrar och smort upp alla rörliga delar i låsen gångjärn och dörrstopp, samt bytt div. clips och buntband. så blev känslan helt i klass med mercedes. | |
|
Tack för tipsen! Finns det någon bra spray som man kan "fuska" och spruta in? |
|
|
Det man "vinner" mest på är att ha 100% rätt dörrpassning. Detta innefattar även att "dörrnäsan" (låsbeslaget på B-stopen) sitter helt rätt. Vira några varv med maskeringtejp runt rullen och försök att bedömma om geometrin stämmer mot låskroken i dörren, med hjälp av avtrycken i tejpen. Med åren slits ju gångjärn och även dess läge kan ha rubbats av tidens tand, (eller efter ev. krockreparationer). Personligen tycker jag att bakaxelolja (hypoid 80w90) är överlägsen att smörja rörliga delar i dörrlåsen med då, den är fet som fett men tränger in som tunnare olja. Lithiumfett på sprayflaska är väl annars det som är lättast att komma åt med om man inte vill plocka bort dörrsidorna. Tyvärr brukar det vara svårt att verkligen komma åt alla leder om man inte har låset på bänken och dessutom torkar lithiumfett upp och smörjegenskaperna avtar rätt fort . Att BMW på E32/34 åtminstånde försökt att utmana Mercedes i låskonstruktionen, ser man på de ordentliga motvikter som sitter på insidan av dörrhandtagets arm. (Vore intressant att hänga på något extra hekto med bly eller wolfram här och se resultatet). |
|
| 1 mm asfaltsmatta 20x15cm från mekonomen och inpasning av dörrar och lås får nästan en Fiat att låta som en Mercedes. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.