|
|
|
|---|---|
|
Hej Är det någon som vet hur jag får tyst på tickande ventiler i en BMW 325 1988. Är dom justerbara???? Vänligen Frank | |
| Jajamen du kan justera ventilerna, har du tur är det bara dom som tickar, skulle också kunna vara nedsliten kam. | |
| vad jag har hört, så ticker väll 6orna? iaf alla de jag har lyssnat på, inklusive min.. | |
|
p3r: klart dom tickar. om kammen är sliten eller ventilspelet fel el dyl. annars ska dom spinna som små fina kattdjur. Nord |
|
|
Dålig/gammal olja kan göra att det tickarfrån ventilerna! Vilken olja använder du och när byttes den sist? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min tickar inte ett dugg, men nästan alla andra M20 jag lyssnat på gör det. De SKA inte ticka, men många gör det ändå. Har bytt kam på min samt rättställda väntiler=endast skönsång, inga missljud :) Mvh, Kalle ==== Min 320iK: Länk |
|
| låter de inte lite från spridarna oxo, som folk ofta blandar ihop med ventiltick?? eller e ja helt ute o cyklar??? | |
|
Spridarna kan ticka ganska kraftigt som kan misstas som tickande ventiler. Frank: Du kan ju försöka ta reda på om det är spridarna eller ventilerna som tickar. |
|
| Min tickar när den är kall. Inget extremt, men det är mer än när den är varm. Vad kan detta bero på? Det kanske är normalt?? | |
| dom flästa som har gott några mil tickar lite , mer eller mindre | |
| Real power: Tror inte att det är något att oroa sig över. Du kan ju alltid prova att byta olja, vad kör du med för olja nu??? | |
|
Min motor tickar inte ett dugg. Men den är ju nyligen renoverad och ventilerna är nyligen ställda. Men där emot tickar mina spridare en del =( ______ bmw323.cbj.net |
|
| Den har gått drygt 1000 mil sedan den servades på BMW auk. verkstad. Ska byta olja nu snart. Blir högst troligen en 0W30 SL A3/B3 olja! Kanske Castrols RS 0W40 olja om den inte kostar allt för mycket! | |
|
Min tycker jag tickar en del....men efter 28k mil kan man inte begära att bilen ska låta som när den var ny! |
|
|
Real Power: Hoppas du hittar 0W-40:an billigt! ...annars rekommenderar jag att du prövar Biltemas 5W-40 API SJ/CF för 189:- så har du råd att byta lite tidigare... Glöm inte att byta filtret! MVH Robban |
|
|
Nää... inte biltemas olja. Minimum ska den vara SL klassad. 1000 mil mellan bytena är väl att räkna som rätt så pedant om man använder sig av hög kvalitets oljor. Anledning till att jag inte bytte vid 1000 mil prick var att jag precis har köpt bilen. Har bara inte kommit till skott än. Tror dock inte att det är nån fara eftersom jag vet att det är en bra olja i. Självklart byter jag filter också. Är ju nästan viktigare än att byta olja. Frågan är bara vilket jag ska köpa, nån som kan rekomendera nåt hög klassigt filter?? |
|
|
Om din bil tickar som mest när den är kall så beror det antagligen på att kallviskositeten inte är tillräckligt "låg". En 0W-40 är ju helt klart en klart kallstartsvänlig olja! Tyvärr finns det ingen högre klassning än SL för tillfället, så ditt minimum ligger högt... Om du vill vara säker, köp filtret på BMW. Men du kan ju kolla om Mekonomen säljer originalfiltret till ett bättre pris. |
|
|
"Du kan ju försöka ta reda på om det är spridarna eller ventilerna som tickar." hur tar man reda på det? |
|
Soundman_02 |
Skruva av ventilkåpan och kolla skicket på kammen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.