AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
853

Välja vinterdäck

Kanske lite tidigt att börja fundera på vinterdäck nu, men jag har nyligen köpt en bil som jag måste köpa nya däck till. Jag tänkte först köpa nya sommardäck och vinterdäck (dubbade). Men det blir ju rätt många tusen och jag är inte sugen på att slänga ut för mycket pengar på däck.

Jag har alltid kört med dubbdäck på vintern, men funderar nu på att kanske köpa året-runt-däck.

Dubbdäck ska ju vara bra när det är is, men annars så ska ju "vanliga" vinterdäck fungera lika bra. MEN hur är det med året-runt-däck?
Vinterdäck och sommardäck har ju olika gummiblandningar för att vara anpassade just för sin årstid, men då borde ju året-runt-däck vara sämre eftersom de borde vara nåt mittemellan. Eller?

Jag vill ju gärna köpa året-runt-däck eftersom det blir billigare med 1 uppsätting fälgar/däck, MEN det är bara om de är nästintill lika bra som "riktiga" vinterdäck.

Sen är det ju detta med regumerat. Vissa tycker att de är skit och andra säger att de är minst lika bra som "nya" däck.

Jag är helt kass på sånt här så jag tar gärna emot tips och råd. Har ingen aning om vad jag ska välja.

Tack på förhand!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
"året-runt-däck" är som du säger ett mellanting. Inte att rekomendera. På vintern är dubbdäck att rekomendera i nästan samtliga fall. Man sparar dessutom inte så mycket på att köpa "året-runt-däck" i längden eftersom man kör dom året runt och slits därmed snabbare.

Ingen större fara att köra på regumerade däck nuförtiden.

///Jesper
Bjärven1
Har året runtdäck på opelskrälle som jag tvingas befinna mig i då min sambo kräver att få använda bmwen ochkså vad gör man inte för sin bättre hälft i alla fall så är det tamej faan dom sämsta djävla skit däck jag någonsin har kört med på vintern inklusive sommardäck och inte fan är dom spetziellt bra på sommaren heller samt att dom slits väldans fort
Mitt råd = eagle F1 sommar och nordfrost 2 vinter ialla fall riktiga vinterdäck det är ju viktigast

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag brukar förespråka riktiga märkesdäck, men jag förstår din sits- Två uppsättningar däck + fälg är inte kul att slanta upp på en gång. jag har provat AGI sarek en säsong och de var jättebra (i förhållande till pris, mest grepp per krona....) däremot var de ganska bullriga men det kan man ta. Sommar sulor går också bra att köpa regummerat OM man inte planerar buskörning och de riktigt höga hastigheterna, men de duger gott om man kör "normalt"
Slitaget brukar vara högre på regummerat.
Bjärven1
Man måste ju inta ha 4 fälgar det kränger ju din lokala gummiknådare om åt dig på en pisskvart
Håller för övrigt med Hubbe325 angående regumerat

Tack för svaren.
Jag vet tyvärr fortfarande inte hur jag ska göra.
Min bil var väldigt billig och köper jag 2 uppsättningar "fina" däck så lär det bli dyrtare än vad hela bilen kostade. Givetvis ska man satsa på bra däck eftersom det är en säkerhetsfråga, men vad gör man om man är "fattig"? :-/

En annan liten fråga...
Kan man köra på odubbade vinterdäck året runt? Är de mycket sämre än året-runt-däck på sommaren? Hade inte tänkt köra på sådana på sommaren, men är bara nyfiken.
Bjärven1
Absolut kan du det och dom kan omöjligt vara sämre än året runt däck möjligen om dom är tillverkade av ren bakelit
Nackdelen är ju slitaget eftersom det är mjukare gummi blandning i vintersulorna

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kolla på BMWbörsen under Delar Säljes.. Där kan du göra fynd..

///Jesper
Nämen, vad är det jag läser.. Det stod här Länk att året-runt-däck inte är godkända. Vad menar de? Får man inte köra med dem på vintern??

Kanske odubbade vinterdäck är att föredra framför året-runt-däck?
Eller har jag fått allt om bakfoten?
Om man kollar här Länk så verkar ju det regummerade däcket Zäta MS 10 ha gjort rätt bra på både snö, is och barmark.

Finns det något som heter året-runt-däck eller är det i själv verket odubbade vinterdäck?

Oj oj så förvirrad jag känner mig nu. :-/
Året runt däck är en variant av sommar och vinterdäck kombinerat.
Odubbade vinterdäck är rena vinterhjul som du får köra med året runt om du kännre för det. Men som nämns ovan är gummiblandningen mjuk vilket gör att du kommer slita ut dom på 2 säsonger.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Bjärven1
Hänne kan du läsa lite
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.