AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
728

är det krångligt att importera bil?

bm
47
bmw m3gt-95
bmw m3gt-95
Har läst importguiden tycker det verkar halvkrångligt att importera bil, när man hör med alla andra verkar det jättelätt aldrig något snack om massa moms grejer mm.är det nån som kan göra en enkel förklaring hur en import går till? tillex kolla på ryans airs hemsida alla säger dom är billiga men jag hitta inget billigt! måste man ta en sista minuten resa eller? vilken väg är bäst hem, genom danmark eller tyskland-sverige(rostock tror jag)vad kostar färjan? har läst att det verkar smartare att undvika danmark då vissa försäkringar inte gäller där samt att man inte får ta med sig lika mycket öl mm.Brukar man få stanna mer än en natt i tyskland?för jag vill få det överstökat så fort som möjligt! Sedan undrar jag hur mycket det kostar på ett ungefär jag menar med resa,hyrbil,1övernattning,skyltar,försäkringar mm.?är tacksam för svar!

Ka
32
Karneuz
Z3 2.8 -97
Det är ganska enkelt...
Det enda som kan vara lite struligt och tar tid är exportskyltarna som kostar ca 1500:-(trafikförsäkring ingår)
Jag brukar ta färjan kiel-gbg kostar ca 1100:- för billigaste alternativet...
Man hinner fixa allt på en dag om man är nere tidigt på morgonen...
Flyg brukar ligga på 1700-1800:- (har ej letat lågprisalternativ så det går säkert att fixa billigare)
Vet tyvärr inte vad hyrbil kostar eller hotel...

Hoppas det var till lite hjälp iaf... Mvh Peter...
Den stora utmaningen är inte exportbyråkrati, moms och regbesiktning, det är att hitta en bra bil till rätt pris.

/Simon
bm
47
bmw m3gt-95
bmw m3gt-95
Vad bra nu vet jag lite till ,men mer behövs! är det förresten nån som vet om man kan förboka en tid hos bilprovningen utan man har nått regnr på bilen?jag tänkte det är ju inte så kul att sitta med en ny bil o vänta ett par månader!får man köra med bilen något innan den är regbes?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du kan boka en tid för registreringsbesiktning när du vill. Något registreringsnummer behövs inte (bilen har inte ens ett svenskt registreringsnummer).

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

bm
47
bmw m3gt-95
bmw m3gt-95
Hur betalar ni bilarna med bankväxel el cash?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är krångligt om man aldrig har gjort det förr och ej är bevandrad i det tyska språket. Därmed inte sagt att det är omöjligt.

Att dra runt på en massa kontanter i ficken är knappast att rekommendera.

Kan du ta med dig någon som importerat en bil förr så är det ett STORT plus första gången du importerar en bil. Jag har varit med och hämtat några bilar men skulle inte åka ner och hämta en bil själv ändå.
Scheckheft
Hej, betalade cash. Ett tips: leta fram info om några objekt du är intresserad av. Det är meningslöst att åka ner utan att ha kollat först. Gjorde det en gång. Avsaknaden av intressanta objekt och tidsbrist gjorde att jag kom hem med en - Volvo!

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Ka
32
Karneuz
Z3 2.8 -97
Kontanter är att rekomendera...
Har för mig att bank växel måste man ställa på den person eller firma som man ska köpa av redan när man beställer växeln på banken och det é ju lite surt om bilen som man é intresserad av är ett vrak och man hittar en annan fin bil på en annan firma/person...
Om man använder bankväxel vid bilköp så ska man heslt ställa den på sig själv. När köpet väl är utfört ställer man över växeln på den firman/personen man gjort affär med. Detta funkar i a f i Sverige, vet inte hur det blir om man ställer över växeln på ett tyskt företag.

Jens
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kolla importguiden till vänster i javahacket.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Menar ni allvar att man tex skulle gå runt med 300k i kontanter?
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Någon som undersökt möjligheten att öppna ett bankkonto i Tyskland som man för över pengar till i god tid. Väl på plats, efter att ha konstaterat att bilen är OK, för man över pengar från sitt tyska konto till handlarens. Mot en avgift på €5 (!) skall det gå under samma dag! Kostar säkert en slant, men det är det värt jäflört med alternativen:
-VISA/MC (hög avgift, procent på beloppet)
-Bankväxel utskriven på handlare eller sig själv (Tar tid, upp till fem dagar)
-Banköverföring via SWIFT (tar tid, mist tre dagar)
-Kontant (säkerheten...)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nicke, har kollat på det, men du behöver en fast adress i tyskland för att fixa det. eller i alla fall var det så för ett par år sedan när jag kollade det.

mvh Johan
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Handelsbanken och SEB har ju ett lokalkontor i Frankfurt... *funderar* Kanske går att höra med dem?
mackan325
SHB och SEB's kontor pysslar säkert med private banking och är nog inte så sugna på bilaffärer. Med Skandiabanken kan du gratis skicka pengar till konton inom EU.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.