AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
441

tyst i garaget

jag är trött på att behöva lyssna på radio i garaget nu.
min fråga är. går det på någon sätt att driva slutsteget och spelaren från en bilbatterisladdare eller något.
hur kopplar jag det isf?

/mvh Daniel
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det går ju utmärkt. Enklast är att ha ett batteri stående som du laddar hela tiden med laddaren samtidigt som du tar strömmen till stereon/steget från batteriet. Det gör att du kan få ut riktigt bra med effekt också.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
så då kan jag bara låta batteriet som är i bilen vara som det är o bara ladda det och spela på.
men sliter det inte på batteriet om det laddas på det viset helatiden?
Du menar att spela med bilens anläggning eller? Se bara till att du kör med en kvalitetsladdare, absolut ingen 298:- garageladdare eller dylikt.
Alternativet är att plocka ihop nåt permanent och montera i garaget. en hyfsad garagestereo är ett måste tycker jag..)) Behöver inte kosta många hundringar på loppis eller second hand.

FP
jo klart det är ett måste just därför jag försöker fixa till detta.
men att köpa en begagnad eller ny känns så onödigt när man har en så stor anläggning i bilen som bara är tyst.

går det inte att driva slutsteget och cdspelaren med ett nätagregat från datorn?
ett sådant kör ju på 12v men sen är ju frågan hur mycke amper den behöver eller?

tacksam om någon kan komma på en lösning
PC-nätdelar är inget bra alternativ, blir ibland instabila om de inte har en viss lägsta belastning mm. 12V-utgången är dessutom inte speciellt kraftfull, uppgifterna på lådan är oftast lite väl kryddade.
Det blir ett himla plockande om du skall lossa kablarna till stereon för extern matning varje gång, låt allt vara anslutet och häng på en laddare på batteriet så blir det säkert bra.

FP
Vad brukar dom säga, 300 watt? Är det på ingången eller på utgången. Processorn drar ju lite ström iofs, ungefär som en 60 watts lampa, kanske lite mer på dom snabbare. Grafikkort brukar väl vilja ha en del, och likaså hårddisken för att snurra på.. Kanske kommer upp en en 250 watt eller så sammanlagt. Däremot tror jag inte att ett sådant aggregat kommer att trivas någe vidare med att belastas av ett slutsteg. Det går knappast sönder, men däremot tror jag att du kommer att riskera steget! Får du spänningsfall (spänningen rasar från säg 12V till 9V) kommer steget kräva mer strömstyrka (A) från transformatorn för att kompensera den sjunkna spänningen för att kunna producera effekt (watt). Problemet är att ditt steg kanske är dimensionerat för en viss strömstyrka, men då spänningen sjunker ökar denna, och steget brinner. Det finns i regel skyddskretsar för att inte överskrida max effekten, men det är sällan ett steg kan skydda mot starkare ström än vad det tål.. Ok, luddigt förklarat, men det är vad som händer i värsta fall! Dock är jag mycket tveksam till att ett datoragg kan leverera den ström som behövs för att bränna ett slutsteg!

Nåja, om du skiter i att köra slutsteget, och bara kopplar in huvudenheten och några lämpliga högtalare, tror jag att du får både bättre ljud, och kan spela högre (om det är poängen, dvs..). om du bara tänkt spela mycket lågt blir det troligtvis bättre med både steg och huvudenhet. Ström kan ge upphov till många olika vändningar i ljudkvalitet :)

I övrigt är det knappast några problem. Det mesta går att koppla, men säkra av så slipper du bränna nå't!

// Björn
Hmm, glömde säga det med..
Även om jag rabblat på lite om datoragg, så tycker jag fortfarande att det låter som en bättre idé att ladda bilens batteri emellanåt/konstant och köra med stereon i som den sitter. På det viset får du överlägsen matning och därmed ljudkvalitet, jämfört med att ha externa nätaggregat.

// Björn
Jag har testat en del med att använda PC-nätdelar som universal nätaggregat, och många andra med mig. Med en rejäl arbetsinsats kanske man kan få ut något, men på egen risk naturligtvis och utan CE-godkännande osv.
12V-delen (som är den intressanta) brukar kunna prestera max 3-5A eller så, oavsett vad som står på lådan. Det är bara att öppna locket och spana på dioder och tråddiametrar så ser man vad man kan förvänta sig.

FP
Be
179
Bex
325iA -90
Slitaget på bilens batteri om det skulle laddas med extern laddare när man driver stereon lär vara försumbart då bilen laddar batteriet varje gång du startat den. Dessutom är inte batterierna så dyra jämfört med att bygga ett nätagg som levererar 12V likspänning och kanske 20A eller vad som minst lär behövas.
Har haft funderingar tidigare på att bygga ett sådant aggregat.
Klart kan man hitta en bra transformator på¨skroten så kanske det blir försvarbart ekonomiskt för det är den dyraste komponenten. Men den chansen är inte stor....

Söker automatlåda till E30

Ingenting är omöjligt
På med skyddsmask, starta bilen...Sen kan du lyssna på både bilens fina ljud och stereoanläggningen!?

[BMW är inte en bil, det är bil som är en BMW]
Har provat en del med nätagregat och kommit fram till att säkringen går med det samma jag vrider på, samma sak fast jag hade två som var parallelkopplade.
Enklaste är helt enkelt att skaffa en liten laddar till batteriet som man sätter på då man börjar lyssna, så gör jag.
Enda problemet är att vissa laddare har störnigar men det finns filter som man kan koppla in.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.