AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.047

laxsilver i olika nyanser?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Någon som vet ifall det är olika nyanser på laxsilver? jag köpte en motorhuv som inte hade samma nyans som min bil, trotsa att den skulle ha suttit på en laxsilver bil. Min är lite mera blå/grå och den nya är mera lila/brun i tonen.

Skillnaden är -89 och -87

Någon som vet? vilken färg kan det annars vara?
Grusse
Japp, finns 3 olika nyanser av laxsilver har jag för mig. Fler än 1 nyans är det ialla fall.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Typiskt.
Hur skiljer man dem åt? Var sitter det exakta färgkodsnummret? på klisterlappen i bilen så står det bara laxsilvermetalick.
D_
55
D_man
525 touring-92
färgkoden står på fjäderbenstornet höger sida
D_
55
D_man
525 touring-92
färgkoden står på fjäderbenstornet höger sida

if u touch my car i fuck your dog
(läst på en gammal rostig volvo)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nej, laxsilver (kod nr 203) finns det bara en av. Troligen har du fått någon annan grå/silvrig färg, t ex är delfingrå ganska lik.

Det finns en hel del BMW-färger att välj på, se:
Länk

Erik

Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Men, nog tycker i alla fall jag att det är mer än en nyansskillnad på delfingrå och laxsilver...

Delfingrå är betydligt mörkare...
Jag hade en 528i-87 som var laxsilver och nu har jag en M535i-87
och det är inte samma nyans...

Mvh Mathias
matwip
Vissa biltilverkare kör med samma färgkod i över fem olika nyanser vilket kan göra det ganska klurigt. Kolla med någon bra lackfirma, de brukar oftast ha mera uppgifter på årsmodell och eller kunna läsa av färgen direkt på plats.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack för responsen. Jag blev bara lite besviken när jag monterade motorhuven och det var en nyanskillnad :(
Måste lacka om huven ändå.. trots att man ville undvika det.
-BeeMWe-
Mmmmm blev lite fundersam idag när jag skulle laga lite rost. Hmmm tänkte jag, bäst att kolla så jag har rätt burk och sprayade med min nyinköpta laxsilver 203 från Upplands bilfärg. Sagt och gjort, golvet blev guldfärgat. Inte jag som gjort fel i beställningen iaf, står 203 på burken också :)
Har haft samma problem, köpte en burk hos BMW, var fel färg. När jag kollade hos Färghandeln fanns det tre nyanser registrerade. Åkte tillbaka till BMW och pratade med dem. De hade ingen aning om att det fanns flera nyanser, förnekade det totalt.
Hos färghandeln fick jag exakt rätt färg, det blev desssutom billigare också !

/Martin

Min bil: Länk
kn
310
knudi
535i -92
det är så med bilfärger att det finns en standard färg. sen brukar man ha en som är lite ljusare och lite mörkare av samma färg. pågrund av att färgen bleks m.m. Sen så är det så att blandra man 1liter metallicfärg säg silver och ber 5 olika personer måla med den så kan man få minst 3 olika nyanser på den färgen trots att det är ur samma burk. för metallicen blir mörkare om man lägger på tjockt. Och demn är väldigt lätt att få flammig.

200km/h-50km/h på 1s
-BeeMWe-
Men den ska fan inte bli guldmetallic :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns flera olika nyanser på eeennnosamma billack, dvs vit är inte alltid vit.:)
Det vanilgast beror på att en biltillverkare inte kan binda sig enbart till en levererantör vid biltillverkning och det kan vara upp till 5 st olika färgleverantörer och olika fabrikat skiljer i nyans även om man inte ser det förrän "fel" lack hamnar ihop med "fel" bil.
Speciellt silver och vit ställer ofta till mera problem för lackeraren.
har för mig att Volvo haft 5 olika leverantörer av billack genom åren bara på vit färg med samma färgnummer, men dom brukar ha en tilläggssiffra efter färgnumret som visar vilken leverantör det är för att underlätta vid färgblandningen vid lack.
Och det är ju även årsmodellsberoende då ena året används en leverantör nästa år en annan för samma färgnummer.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.