|
|
|
|---|---|
| I gaveln på cylinderlocket vid cyl. 6 sitter det en plåtkåpa med 6 st M6 skruvar. En av skruvarna har en tjock bricka med gummitätning. Någon som vet på vilken av skruvarna den ska sitta? Observerade inte brickan när jag demonterade locket! Varken Bentley eller ETK är särskilt informativa. Brickan borde sitta vid skruvhålet där packningen är öppen på insidan. | |
| Ditt antagande är nog helt rätt. På E28-m30 motorer satt det en röranslutning här istället. (till-slangen för värmepaketet). Men på Sista årsmodellerna togs vattnet från en gren på övre kylarslangen och hålet i gaveln pluggades med locket istället. | |
|
Powertoy, du tänker på locket som sitter under plåtkåpan. Jag har problem med plåtkåpan som sitter för kamaxeln och vipparmsaxlarna. Ingen som vet? |
|
|
Sett bakifrån (alltså från förarplatsen med motorn i bilen) skall skruven sitta längst till höger. Dvs snett nedanför och till höger om den högra vipparmsaxeln! Per L |
|
|
Orsaken till att den behövs är att så som originalpackningen mellan plåtbrickan och toppen ser ut så riskerar man att få olja under tryck vid denna skruv. Det skulle alltså kunna börja läcka olja där om inte denna specialbricka användes! Per L |
|
| Per L, tack. Jag var lite osäker på om jag hade rätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.