AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.419

Frågor angående M-test

328an
1. Undrar när men M-testar en bil man är intresserad av, kan dom se ifall bilen tidigare varit krockad eller inte för det är ju viktigt enligt mig?

2. Hur lång tid tar ett M-test?

3. Vad kollas upp på ett M-test?
eF
900
eFx
520d Touring -09
1. Tror dom kan kolla om bilen är rak i chassit men är inte säker.. du får nog ringa och fråga!

2. Beror på vilket test du ska göra, men ca 2 timmar?

3. Kolla www.motormannens.se

/eFx
NOLL7NOLL
Du kan be dem kolla speciella saker om du vill, saker som du kanske vet är tveksamma eller så.
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
Ta inte m-testet på blodigt allvar. Min polare lämnade in sin bil en S40 t4, enligt testmannen var den helt felfri. På besikningen 1 vecka senare påpekades kass bärarm eller vad de heter. Men de betalade motormännen, men ändå!!!!
Jag är lite tveksam till detta testet.

///M5-POWER
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Vad jag vet så ser de om karossdelar är utbytta o.s.v.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
M-centrum i Linköping är väldigt duktiga på att hitta fel. Dom följer en lista på säkert 150 punkter. Man kan säga att dom hittar ALLT. Men om bilen är mätarskruvad kan dom inte se.
Testet tar minst 3h. Är man osäker på en bil, så rekomenderar jag ett M-test.
//Marin
328an
men om det visar sig att en framskärm t.ex. är utbytt att den varit med om en mindre parkeringsskada. ska detta hindra mig från att köpa bilen eller ska man räkna med att bilen eventuellt varit med om nåt???
1. Det finns olika M-test i det för ca 1500 kr mäter de chassit för att ta reda på om det är snett. I det dyrare testet tror jag att de kör med UV-ljus m m för att hitta ev lagningar, omlackeringar m m.

2. När jag har gjort M-test har det tagit mellan 2 och 3 timmar

3. Som tidigare nämnts tittar de på ca 150 punkter men detta skiljer som sagt något beroende på vilken typ av test du köper.

Överhuvudtaget tycker jag att det är värt att göra ett test vid bilköp. Särskilt om du ska köpa från en privatperson. Undantaget är väl om du är väldigt bilkunnig och har tillgång till lyft så att du kan göra en egen kontroll. När jag gjorde M-test på en 328 så hittade de ett par saker som behövde åtgärdas, tack vare detta fick jag ner priset några tusenlappar och hittade samtidigt fel som jag inte kunnat upptäcka själv.

Jens
En utbytt framskärm eller en lagning av en parkeringsskada ska inte avskräcka tycker jag. Så länge lagningsjobbet är bra utfört givetvis. Det är däremot lite värre om chassit avviker från sina ursprungsmått, är skevt m m.

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.