AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
973

Lite synpunkter 325i VS Lexus IS 200 vad tycker ni ?

le
5
lexbimmer
325i -02
IS200 -03
Då jag numera äger båda modellerna måste jag komma med lite synpunkter. Tyvärr måste jag direkt säga att min lex vinner på det mesta.

Prestanda

IS har slö motor men vinner ändå i slutändan pga bättre väghållning mycket tror jag beror på LSD n (Torsion diffbroms).
Jag klarar att få bättre tider varje gång med Lexusen på bana.
Styrning/motor/växellåda är helt undebara på bägge bilarna. men ändå fördel Lexus även på detta.
Dock är 0-100 en klar vinst för BMW.

Säkerhet

De har enligt tester ungefär samma krocksäkerhet samt aktiv/passiv säkerhet. enligt flera stora testinstitut såsom NCAP.
Stöldsäkerheten vinner lexus med hästlängder. Lexus är enda märke som fått maxpoäng i världens största stöldtest (4 år i rad !!! på alla modeller) förresten enda märke som fått maxpoäng över huvud taget.

Länk

Tillförlitlighet & Ägandeskap

Jag säger bara Lexus !!!!
Bäst tillförlitlighet & bäst CSI (Customer satisfaction index)
Till och med i tyska tester !!!!!

Länk

Länk

Utseende

Kan diskuteras.
Lexus är inte lika "vanlig" = tråkig?

Komfort

BMW mer sport än komfort
Lexus mer komfort än sport.

Utrustning

Lexus bättre utrustad för pengarna.

Kund Omhändertagande.

Lexus tar hand om sina kunder på ett underbart sätt.
Annat än jag kan säga om BMW göteborg i alla fall.

Kommentar.

Detta börjar visst låta som reklam, men är fakta samt mina åsikter. Skall jag vara ärlig så funderar jag på att sälja BMWn (Frugans) och köpa henne en Lex också.

Skicka gärna kommentarer på dettta...

/ Lex/Bimmer
si
64
simca
3,0SA -76
Hej

Jag tycker Toyotans inredning är plastig, och saknar den känsla av kvalite som man hittar i BMW, men onekligen är det fina bilar.

Hur lismande kundmottagarna än är hos lexus så går inget upp mot en sexa från munchen som närmar sig rödmarkeringen.

;-)
le
5
lexbimmer
325i -02
IS200 -03
Menar du den gamla (99/00/01) Interiören eller den nya (02/03)
Den senare är uppgraderad till mer "soft" "gummiaktig". samt att guld tonen är borttagen. Helsvart idag.

/ Lex/Bimmer
Du klarar av att få bättre tider med Lexusen på bana, trots mindre motor och då är ändå BMWn den mer sportiga av dom två!?!?!?

Jag gillar Lexusen. Dess driftsäkerhet/kundservice står i särklass, men jag skulle ändå ta en 325a klart före IS200an. En IS300 är perfekt!
le
5
lexbimmer
325i -02
IS200 -03
IS300 är inte värd priset ca 390.000:- Då tar jag hellre än fetare BMW.

/ Lex/Bimmer
Håller med. Dom är för dyra. Här i Europa är statusen fortfarande för låg för att kunna ta ut priserna som dom gör. Samtidigt måste man ta mycket betalt (och tillverka bra bilar, vilket dom gör) för att kunna få högre status. Lite av ett moment 22.
le
5
lexbimmer
325i -02
IS200 -03
Inga fler synpunkter ?

/ Lex/Bimmer
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En fundering kring bantider med de två bilarna.
I nummer 7/1999 av auto motor & sport testades bland annat Lexus IS 200 och BMW 320i på Knutstorp. Förarna gick inte av för hackor – Fredrik Ekblom och Mattias Ekström. Testet gjordes i regn och Lexusen var drygt en sekund snabbare per varv. Det är värt att notera att BMW:n hade 195/65-15 däck, medan Lexusen rullade på 17-tumsdäck (bredden angavs inte, men jag har svårt att tro att de skulle vara smalare samt högre i profil). Ekblom ansåg att BMW-däcken var de allra sämsta i regn och när de senare gjorde några jämförande varv på torr bana var BMW snabbare än Lexus.
Med tanke på att 325i-02 är klart starkare än 320i-99 (skiljer väl ungefär 2 s 0-100 och skillnaden lär väl bara öka ju fortare det går) och att 02:orna har ett något styvare chassi (plus att 325i brukar levereras med 205/55-16 däck, vilket borde vara en fördel jämfört med de 195/65-15 som testbilen rullade på) har jag svårt att tro att Lexus IS 200 skulle kunna matcha 325i runt en bana, i alla fall med Ekblom eller Ekström bakom ratten.
le
5
lexbimmer
325i -02
IS200 -03
Jag är ju ingen proffsförare och kanske har lättare att tygla de få hästarn i lexus med diffbroms än i Bmw utan.
Skall också tänkas på att lexusen uförande har ändrats avsevärt sen 99 också. bla annat diffbromsen. Hårdare bakre krängningshämmare.

Däcken i testet var förövrigt. 215/45 17.
Bilen jag har har dock 205/55 16.

/ Lex/Bimmer
Kan bara säga att jag önskar att vi hade samma Lexuspriser som USA. Där kostar en IS300 med manuell låda (finns inte i Sverige) ca 230.000 kr. Snacka om prisbomb på svenska marknaden ...

IS200 har för klen motor, den skriker bara. IS300 har en MYCKET trevligare motor, men priset i Sverige gör att jag hellre skulle välja en ny 330i.

Nu har jag dock beställt en Volvo V70, så jag kanske ska vara tyst ... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.